Fråga ang montering av framhjul GSX-R 600 K4

decube

Sporthojsnörd
Gick med
9 Feb 2006
Hoj
Suzuki Bandit-"R"
Fråga ang montering av framhjul GSX-R 600 K4 -LÖST

Jag bygger en streetfighter av en bandit och har skaffat en komplett beggad gaffel, helt ny framfälg (replika från Delkevic) för gsx-r600 k4. Nu till problemet! Jag har pressat i ett hjullager i fälgen och lagt dit spacern som ska sitta mellan hjullagrena (suzuki art.nr 54731-35F10), men då såg jag att spacern ser ut att vara 4mm för kort! Den ska väl ligga dikt mot insidorna av hjullagrena, eller?

Det borde vara rätt spacer då det är korrekt artikelnummer enl. microfiche på den hojen. Så jag blir inte klok! Är det någon som har koll på de här delarna? Har jag fått fel fälg? jag har ju tyvär inga delar att jämföra med.

Last edited:
Nu är jag lite osäker hur gsxr 04 ska monteras. Har en gsxr 01 men hur mycket kan det skilja på hjulmontering mellan modellerna.
Har du 2 spacers jag har bara en?
Provmontera dit det med hjulaxeln. Själva axeln fungerar som en distans. Kanske samma på din.

Har du köpta annan gaffelkrona också? Eller användt befintlig?
Banditen kanske har längre avstånd mellan gaffelbenen.

Last edited:
Enligt mig så gör det inget att den hylsan inte ligger tajt, men du skall nog kolla måttet från ytterkant på lagren samt kolla om du har samma lager som förut.

GixxerTina : Jag tror vi pratar om olika spacers, Jag syftar på den inuti fälgen som sitter mellan hjullagrena. Allt annat passar.. gaffelben,kronorna o resten är gsx-r och passar perfa(bytt styrstam) :)

West: Jag har kollat att lagret sitter "i botten" om det var det du tänkte på? Men om den spacern/hylsan inuti fälgen sitter helt löst då fyller den ju ingen funktion :confused:

Jag har bifogat några bilder:

mc3.jpg

mc2.jpg

Hjullagret ska vara i botten

mc1.jpg

Men om den spacern/hylsan inuti fälgen sitter helt löst då fyller den ju ingen funktion :confused:
Så verkar det vara.
Spänner du axeln utan att denna mothåller får du tokiga krafter på lagerna enligt mig.

Edit: Fast när jag tittar på bilden verkar den ju visst "nå fram". Den centreras ju av axeln och det viktiga är att den ligger an mot lagernas innerring.

Precis vad jag tänkte, att lagrerna får leva hårt.
Men bilden är en synvilla.. det är ett spel på c.a 4mm mellan så den når inte fram och kommer ej heller ligga an mot innerringarna.. :-/ Då måste det vara för kort spacer eller fel fälg?? verkar konstigt tycker jag..

Du får kanske skaffa hylsan från Delkivic &så då. Eller få en tillsågad i rätt längd av simpelt alu-rör i rätt dimension (iaf på min R1:a såg inte spacern i bakfälgen sådär snitsig ut, ..bara ett ganska tunnt & slätt alu-rör).

Last edited:
Du får kanske skaffa hylsan från Delkivic &så då. Eller få en tillsågad i rätt längd av simpelt alu-rör i rätt dimension (iaf på min R1:a såg inte spacern i bakfälgen sådär snitsig ut, ..bara ett ganska tunnt & slätt alu-rör).

Har mailat dom nu, får jag inget vettigt svar får jag väl göra som du säger och kapa upp en ny spacer... tack för tipset

Precis vad jag tänkte, att lagrerna får leva hårt.
Men bilden är en synvilla.. det är ett spel på c.a 4mm mellan så den når inte fram och kommer ej heller ligga an mot innerringarna.. :-/ Då måste det vara för kort spacer eller fel fälg?? verkar konstigt tycker jag..
Har du fått med nya distanser mellan gaffeln och navet, eller kör du original där också? Är det originallager, eller special för den fälgen? Är allt, utom fälgen, original och du har 4mm spel på innerdistansen så lär ju hela paketet vara för brett för gaffeln.

Ja det visade sig att jag hade fått fel fälg och som Hoztic sa skulle det bli alldeles för brett för att passa i gaffeln. Får fälgen utbytt gratis iaf så problemet är löst :)

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka