Japp - Fazern hamnar precis i försäkringsklass 6 (gränsfall, nästan i sjuan), de övriga två i femman. Iaf gamla Fazern i 6:an, 04:an vet jag inte om det blev för många häskrafter på så den tippar över. Jag vet inte ifall SV:n fått effekthöjning på senare tid, och om den påverkar försäkrinspremien, men det finns säkert någon annan som har koll på det.
Sedan är hojarna hyfsat olika av sig ändå, speciellt om man jämför Monstern och Fazern.
Fazern är den enda jag har kört själv, så det är den enda jag egentligen kan uttala mig om, men alla tre verkar vara riktigt trevliga hojar, fast de passar ju olika personer olika bra med tanke på vad man ska ha hojen till.
Jag körde iaf en Fazer'99 (eller om det var '98), riktigt skön hoj. Man sitter bra, kåpan tar bort den värsta fartvinden, och väghållningsegenskaperna är nästan sporthojslika. Gott om effekt som räcker till att hålla samma tempo som större hojar på gata. Kort sagt - en sporthoj i lite snällare utförande. Fungerar bra med passagerare också.
Jag har bara en känsla av att jag skulle gilla Ducati Monster bättre. Kanske inte som enda hoj (eftersom jag kör rätt mycket med passagerare, och Monsterns passagerarplats inte ser allt för trevlig ut), men för mer inspirerade turer på kurviga vägar. Det har nog mycket med känslan att göra. Det kan vara kul med fartvind också, och även om Monstern har lägre effekt så verkar twin roligare. Dessutom - billigare försäkring också.
SV650 är nog också en riktigt bra hoj. Sportigare körställning än Fazern, men den verkar ändå fungera bra för långåka. De flesta SV-ägare verkar nöjda... jag lämnar recensionerna åt dem.