Fråga ang. momentnyckel

Avanti

slingshot.cc
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R750, Suzuki GSX-R1100, Honda Hornet 900, Honda Foresight, Puch M50 Cross, Honda CR250, Yamaha TW200
Jag har en Beta 40-200nm, i "manualen" står det: "do not adjust beyond minimum /maximum value, ...if you do the mechanism will stop working/break (kommer inte ihåg exact)". Anyways, jag har haft min ca 1cm til vänster för 40nm (kolla bilden) i ca 1 månad (har inte använt den).

Är min momentnyckel förstörd...? :(

Bifogat

• Image2.jpg
    Image2.jpg
    8.2 KB · Visningar: 109
Du har förvarat rätt! Den ska inte vara uppspänd när den inte används, fjädern kan "mattas" och momentet blir fel.

Fredde Meck skrev:
Du har förvarat rätt! Den ska inte vara uppspänd när den inte används, fjädern kan "mattas" och momentet blir fel.

Så der är okey at förvara på "lägre" änn "minimum"?

Fredde Meck skrev:
Ja, det ska du göra för att inte belasta fjädern.

Tusen tack :pannkyss
var lite nervös, tråkigt om den hadde varit förstörd efter 1 månad..

Avanti skrev:
Jag har en Beta 40-200nm, i "manualen" står det: "do not adjust beyond minimum /maximum value, ...if you do the mechanism will stop working/break (kommer inte ihåg exact)". Anyways, jag har haft min ca 1cm til vänster för 40nm (kolla bilden) i ca 1 månad (har inte använt den).

Är min momentnyckel förstörd...? :(

Den ska ju som sagt förvaras med fjädern obelastad, det dom menar är nog att man inte ska använda den utanför min/max-gränserna!

Det är lika viktigt att inte slappa nyckeln FÖR mycket.
I min dyra nyckels intruktion står det precis som för dig Avanti: Justera inte ner nyckeln UNDER minimimärket.
D.v.s slappa den inte för mycket.

Det brukar vanligtvis finnas ett bredare svart märke/område under noll där index ska stå under förvaring.
Där hålls det LITE tryck på fjädern/mekanismen.
Ytterligare ett par varv ut brukar det släppa helt. Där skall alltså INTE momentnyckeln vara under förvaring.

Varför övergår mitt förstånd - jag tycker själv att helt slappat vore bäst.

Last edited:
Dr.Bike skrev:
Det är lika viktigt att inte slappa nyckeln FÖR mycket.
I min dyra nyckels intruktion står det precis som för dig Avanti: Justera inte ner nyckeln UNDER minimimärket.
Exact, tror du jag har slappat min för mycket (kolla bilden)? hur kan jag kolla?

Avanti skrev:
Exact, tror du jag har slappat min för mycket (kolla bilden)? hur kan jag kolla?

Det tror jag inte.
Och hellre för slapp än uppspänd.
Du har inget att oroa dig för.

AleX skrev:
var hittar man en som klarar under 20nm?

Själv köpte jag min på ebay 10-80 Nm, tycker det är perfekt för mc. Gav ca 500 med frakt från uk. Tyckte det var svårt att hitta ngn lagom här hemma som hade det intervallet utan att den kostade multum/behöva köpa 2.

PGH skrev:
Själv köpte jag min på ebay 10-80 Nm, tycker det är perfekt för mc. Gav ca 500 med frakt från uk. Tyckte det var svårt att hitta ngn lagom här hemma som hade det intervallet utan att den kostade multum/behöva köpa 2.

Momentnycklar är som mest oprecisa i sina ändlägen. Jag anser att just området runt 10 Nm är det mest kritiska eftersom det i 99% av fallen omfattar dragning av skruvar i aluminium. Därför BÖR du ha en pytteliten momentnyckel för just DET området.
Jag köpte en sån på Biltema en gång i 1/4 utförande och det är den man använder mest.
Jag drar sällan M6 mer än 0,8 Kgm trots att det brukar stå 1,0 eller t.o,m nåot högre.

Med åren får man känslan när man ska sluta dra en skruv i alu.
Det GÅR alltså att dra hårdare, men man VET erfarenhetsmässigt att OM man drar den tills det slutar svikta, ja då KOMMER en grisknorr av aluminiunum med ut.
Typiskt 3 varv varje gång.

Avanti skrev:

Även om du skulle ha slappat den "för mycket" så har den ju bara varit det i en månad.. det är ifall den ligger i spänt eller "för slappt" läge i längre tider som det gör någon större skillnad.. Om du vill vara helt säker på att den visar rätt kan du skicka den på kalibrering.. finns säkert på vissa verkstäder :tummenupp

Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt