Fråga ang medpassagerare och försäkring...

Lilla_Tingeling

Världens lyckligaste Ting!!!
Gick med
26 Oct 2003
Hoj
Gixxer
Har funderat mycket dom senaste dagarna. Och mailat till mitt försäkringsbolag. men inte fått nåt vettigt svar. :va
Om jag åker som en medpassagerare på en hojj som går omkull, och min utrustning går åt helvete. Finns det nån försäkring som täcker en ny utrustning till mig då? Jag har juh köpt en helt ny utrustning till i år. Och det är juh inte billigt med skinnställ, hjälm, stövlar, handskar... :näsblod
Den som kör lär juh få ut en ny utrustning genom sin försäkring. Täcker det min utrustning oxå? Har ingen som helst koll på sån där. Men det skulle juh vara bra att veta. Jag har en olycksfallsförsäkring. Men den täcker juh bara mina skador, om jag skulle få några. Inte min utrustning.
Har inte tänkt så mycket på sånt där förr. Men nu har jag funderat rätt mycket eftersom jag köpt ny utrustning...

// Lena

jag tvivlar på att försäkringsbolaget ersätter utrustningen! det är juh motorcykeln du har försäkring på, inte utrustningen?!?!?! kan ha fel! hmm eventuellt att hemförsäkringen täcker det?? det är juh så om man får sterion i bilen stulen så kan man ta de via hemförsäkringen. kan ha fel! :3freak

Teckna en allriskförsäkring (typ "drulle") så är problemet löst. De är inte så dyra, tror min ligger på några hundringar om året & det är det värt. Blev bestulen på mobilen för några månader sedan & då var allriskförsäkring bra att ha! :)

En vän klotade sin hoj, men tog den inte på försäkringen. Men han tog ut ny utrustning på hemförsäkringen.

Lilla_Tingeling skrev:
Har funderat mycket dom senaste dagarna. Och mailat till mitt försäkringsbolag. men inte fått nåt vettigt svar. :va
Om jag åker som en medpassagerare på en hojj som går omkull, och min utrustning går åt helvete. Finns det nån försäkring som täcker en ny utrustning till mig då? Jag har juh köpt en helt ny utrustning till i år. Och det är juh inte billigt med skinnställ, hjälm, stövlar, handskar... :näsblod
Den som kör lär juh få ut en ny utrustning genom sin försäkring. Täcker det min utrustning oxå? Har ingen som helst koll på sån där. Men det skulle juh vara bra att veta. Jag har en olycksfallsförsäkring. Men den täcker juh bara mina skador, om jag skulle få några. Inte min utrustning.
Har inte tänkt så mycket på sånt där förr. Men nu har jag funderat rätt mycket eftersom jag köpt ny utrustning...

// Lena

pm på g.

Hemförsäkringen kanske kan täcka, ring och kolla med ditt försäkringsbolag.
Har föraren helförsäkring på hojen och tar det på försäkringen så tror jag att även ditt skinnställ ingår om motorcykeln är gjord för två personer, men om han inte tar det på försäkringen eller inte har helförsäkringen står du där med skägget i brevlådan.

Hemförsäkring täcker kläder som gått sönder utanför hemmet!

Hos folksam så går iallafall utrustning på trafikdelen. Jag vet inte säkert men det vore väldigt konstigt om inte passagerarens kläder skulle täckas av den. Men om det är förarens fel så kanske han inte gärna vill ta ut dina kläder på försäkringen om han inte måsta utnyttja trafikförsäkringen till nåt annat.

Påkörda...

95 när jag gick i nian åkte jag bak på en hoj och vi blev påkörda av en bil...

jag hade bara vanliga kläder (jeans och jacka) å en gammal militärhjälm som var målad inför det obligatoriska vattenkriget (kuriosa bla bla)

Jag som var typ "tredjepart" i olyckan fick då mina kläder ersatta... :tummenupp

men jag missade klassresan i slutet på nian :död blev ju iofs ersatt för det med, men missade ett minne för livet...

Last edited:
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...