Fråga ang. lackering motorcyklar

Kawwa

Sporthojsnörd
Gick med
13 Mar 2004
Hoj
Sukka gixxer 600 K6
Någon här som är kunning på lackfärger? Tål en bil-lack mer än en MC-lack? Eller är det materialet under som gör skillnaden i hur mycket slitage lacken tål? Skall man kunna köra med rubbing, cleaner eller polish på en MC-lack? Och nu pratar jag om plastdetaljerna på en MC VS lacken på plåten på en bil.

Tar lite bakgrundshistoria oxå så att ni förstår varför jag frågar:

Framskärmen på min gixxer är röd, som de flesta vet så bleknar rött och blir näst intill vitt om man inte sköter den. Det var vitt längstfram på skärmen och då antog jag att den var solblekt eftersom det är mer skugga inunder hojen och där var den röd och blank å fin. Jag lossade skärmen tog in den och badade den omtänksamt i badkaret ( hade inte i babyolja! :hihi ). När den torkat så skred jag till verket och provade både med polish och cleaner, tyvärr så blev skärmen bara ännu vitare eftersom det inte fanns någon färg kvar att polera tydligen. Färgen var rent mekaniskt bortnött och jag slipade bort ännu mer med mina medel. Så slutresultatet blir omlackning.

Det som skiljer vanlig billack på plåt mot billack på plast är att när du skall lacka plasten bör du ha mjukmedel i lacken på plasten.

I övrigt lär det användas samma lack till bil/mc.

antalet lager av klarlack har väl en stor betydelse på hur tålig lacken är. kan tänka mig att det snålas på hojar med sånt.

Kawwa skrev:
2239402 Någon här som är kunning på lackfärger? Tål en bil-lack mer än en MC-lack? Eller är det materialet under som gör skillnaden i hur mycket slitage lacken tål? Skall man kunna köra med rubbing, cleaner eller polish på en MC-lack? Och nu pratar jag om plastdetaljerna på en MC VS lacken på plåten på en bil.

Tar lite bakgrundshistoria oxå så att ni förstår varför jag frågar:

Framskärmen på min gixxer är röd, som de flesta vet så bleknar rött och blir näst intill vitt om man inte sköter den. Det var vitt längstfram på skärmen och då antog jag att den var solblekt eftersom det är mer skugga inunder hojen och där var den röd och blank å fin. Jag lossade skärmen tog in den och badade den omtänksamt i badkaret ( hade inte i babyolja! :hihi ). När den torkat så skred jag till verket och provade både med polish och cleaner, tyvärr så blev skärmen bara ännu vitare eftersom det inte fanns någon färg kvar att polera tydligen. Färgen var rent mekaniskt bortnött och jag slipade bort ännu mer med mina medel. Så slutresultatet blir omlackning.

det är samma lack på bil å mc, det som kan va nåt är att olackade/ogrundade nya detaljer från fabrik ( gäller all plast bil som mc) ska det läggas på en plastprimer först, sen är lackskicktet uppbyggt på¨samma sätt på allt.....
låter som om din hoj varit i en putsbögs ägo innan dig å han/den/dom har polerat bort allt va klarlack heter å även gått igenom basen....

kort å gott, normalt kan du polera hojen som bilen MEN va lite lättare på handen då det är många hörn å kanter å gå igenom på...

kungko skrev:
2239704 det är samma lack på bil å mc, det som kan va nåt är att olackade/ogrundade nya detaljer från fabrik ( gäller all plast bil som mc) ska det läggas på en plastprimer först, sen är lackskicktet uppbyggt på¨samma sätt på allt.....
låter som om din hoj varit i en putsbögs ägo innan dig å han/den/dom har polerat bort allt va klarlack heter å även gått igenom basen....

kort å gott, normalt kan du polera hojen som bilen MEN va lite lättare på handen då det är många hörn å kanter å gå igenom på...

Haha, jo den var ju fin när jag köpte den, så det är nog inte omöjligt att det putsats mer än det körts! Motorn gått 3600 mil men lacken strax över 13.000 mil :hihi

Kawwa skrev:
2240410 Haha, jo den var ju fin när jag köpte den, så det är nog inte omöjligt att det putsats mer än det körts! Motorn gått 3600 mil men lacken strax över 13.000 mil :hihi

HAHA dax å börja fråga sig för hur långt lacken har gått vid ev byte av hoj..... :rofl

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT