Fråga ang kedjelås

Eniac

Hojåkare i exil
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
ja det vore najs... :(
Hej alla glada!

Skall byta drivpaket och sitter nu och kliar mig i skallen och undrar hur man gör för att trycka dit låslänken på korrekt sätt?
Den är inte försedd med skåra och låssprint, utan menad att klämmas ihop och på så sätt expandera och låsa kedjan.

Hur görs detta på bästa sätt? Dorn och slägghammare?
 
Regel nummer ett när det gäller nya kedjor på mc: Använd aldrig kedjelås!!!
Använd bara kedjor som är nitade med riktiga verktyg.
Kedjelåsen är inte hållbara nog för mc och kan gå sönder vilket kommer att kosta en rejäl slant när kedjan slår sönder motorkåpor och annat på hojen.

Mät ut hur lång kedjan ska vara eller ta med den gamla kedjan och lämna in till en verkstad som nitar ihop den :tummenupp
 
Vill bara säga: Jag kommer hädanefter alltid att köra med nitad kedja!

dsc00010.jpg
 
Nitar man ihop den vid sidan om så får man låssa sving och hela helvete för att få på den på hojen. Det finns nitverktyg att tjöpa eller så gör man som folk gör mest och bankar med en hammare. Eller så skaffar man ett vanligt kedjelås ock monterar enligt konstens alla regler och färefter förseglar låset med silikon, låsvätslaka eller nått lämplig lim. Man kan naja med ståltråd eller använda en mindre kattstrypare också.
Någon har sagt att jag är dum i huvet men efter två tappade clips så bäddade jag in clipset med kontaktlim (på rengjord yta) i avsaknad av oljebeständig silikon. Allt är okej än så länge efter tre sommrar i alla fall.
Någon galning satte svetsloppa på niten istället och det är ju helt vansinnigt :gnissla

Se inlägget efter dig :D
Räcker det som svar???
 
Men för att då återkomma till mitt dilemma.
Det jag fått med till min kedja är inte ett lås, utan en länk som skall nitas ihop genom att de två utstickande ändarna komprimeras och på så sätt hindras från att glida ur kedjan?
 
Men för att då återkomma till mitt dilemma.
Det jag fått med till min kedja är inte ett lås, utan en länk som skall nitas ihop genom att de två utstickande ändarna komprimeras och på så sätt hindras från att glida ur kedjan?

Låter som du har fått en riktig nit :tummenupp
Se bara till att någon kunnig nitar ihop skiten så det håller.
Kan vara svårt att få bra resultat själv om man är inte har rätt verktyg och är ovan.
Tar inte lång stund och det är värt den extra hundring eller två det kan kosta hos en verkstad.

Jag mekar vanliga trampcyklar på dagarna och nitar alltid kedjorna då jag ibland får in tävlings-mountainbikes som går hårt och (även vanliga cyklar) ibland har kedjelåset förstört växelsysten för 5000-10 000 kr.
Vanliga cykelkedjor är mindre och svagare men alla kedjor är dimensionerade efter kraften på fordonet.
 
Låter som du har fått en riktig nit :tummenupp
Se bara till att någon kunnig nitar ihop skiten så det håller.
Kan vara svårt att få bra resultat själv om man är inte har rätt verktyg och är ovan.
Tar inte lång stund och det är värt den extra hundring eller två det kan kosta hos en verkstad.

Känns som att det blir den lösningen som gäller under förutsättning att jag kan få bort kedjan utan att montera ned HELA hojen. Har ju redan skruvat ned halva. :D :D


Tack för svaren. Tråden avslutad!
 
Känns som att det blir den lösningen som gäller under förutsättning att jag kan få bort kedjan utan att montera ned HELA hojen. Har ju redan skruvat ned halva. :D :D


Tack för svaren. Tråden avslutad!

Att ta bort kedjan kräver också en del våld och helst bra verktyg. Man slipar ner de stukade nitskallarna med en Dremel eller en vinkelslip och sedan pressar man isär låset. För att göra det sistnämnda använder man normalt samma verktyg som för att pressa ihop låset då verktygen brukar ha båda funktionerna.

Men som sagt, åk till en verkstad och låt dem göra det i stället, går på en kvart av och på.
 
Det går lika bra att anväda vanlig kedjelås om man vet vad man gör!
Behöver absolut inte nitas om man gör rätt!
sen är det ganska enkelt att nita också ifall du vill!
använda en kulhammare ifall du har.
 
Jag har ett dilemma vad det gäller kedja. Jag ska åka med lägre swing på mn hoj...den ska förlängas så att jag både kan åka lång swing och med standard "längd" på cykeln. Men då blir det ju ett jäkla bök om man har nitad kedja och man vill åka "standard" längd en dag. Jag hade tänkt åka med dubbla kedjelås...men efter den där bilden och alla inlägg här så vet jag inte om jag jag vågar det.
 
Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Back
Top