Fråga ang. hjälm

  • Thread starter Thread starter Icy
  • Start date Start date

Icy

Ny medlem
Gick med
9 Oct 2011
Ort
Uddevalla
Hoj
Honda CBR1000rr 2006
Som så många andra tycker jag att det är en djungel där ute med all utrustning, jag gjorde som jag tyckte var smartast. Jag åkte till butiken som ligger nästgårds, sa att jag vill ha en bra hjälm priset är inte lika viktigt som mitt liv.

Efter lite testande så kom jag fram till att köpa en Arai Chaser, snygg komfortabel och _SÄKER_ bedyrade säljaren som var mycket vänlig.

Enkelt tyckte jag, jag meddelande den viktigaste punkten för mig (säkerhet), och sa att jag inte visste något om hjälmar så jag behövde hjälp med att plocka fram en bra sådan!

Jag var supernöjd tills jag läste på SHARP´s hemsida: SHARP

Där hittade jag nämligen ett test på just min hjälm, och tänkte gotta mig åt hur alla de billiga skithjälmarna inte skulle klara av det MIN minsann klarade av. Så jag hittade länken: Arai Chaser Testet

Vad säger man? Hur tusan kan ett av de största hjälmföretagen sälja en hjälm för 6 000kr cirkus, som fan är livsfarlig?

Jämför man då med t.ex en Nitro Aikidio som kostar 2 000kr, så är det ju rena dödsfällan?!

Vad är det som jag missar? Hur kan ens Arai hjälmen få godkänt enligt de regler som finns? Skyddet på sidorna är ju "non-existant", och man verkar ju bara dö "lite" om man kraschar framifrån.

Sitter nu och funderar på att kasta hjälmen, köpa mig en ny t.ex Nitro hjälmen eftersom jag vill ha en säker hjälm.

Någon som har något smart att säga, som gör att jag förstår mig på detta? Jag gillar egentligen min hjälm, men jag tänker ju inte åka runt med något på huvudet som är ungefär lika effektivt som bakplåtspapper?

Sedan blir man ju besviken på klåparen i butiken, som mot min önskan inte pekade ut en säker hjälm. Men det är ju som det är med sådant, han fick ju iaf sålt en dyr hjälm.
 
tror att komforten och utseendet avgör priset. säkerhet har väl alla hjälmar, kanske inte lika mycket som andra. men jag tror knappast att en hjälm kläcks i mitten om man lägger sig på asfalten. Har t.ex läst folk som kört med B-tema hjälmar som inte gått sönder när dem ramlat av och slagit huvudet i marken.

Ta den hjälmen som känns bra att ha på huvudet:tummenupp
 
Bimpen, Arai hjälmen har alltså klassningen "poor" vilket är den sämsta klassningen i sidoskyddet. Det finns alltså inte ett sämre värde att ge hjälmen. I mina öron låter det farligt, varför utsätta sig för risken liksom?

Goffen, det sa min kompis som köpte Shoei istället för Arai med :-(
 
Går också i god xr1100:an. Men du måste ha en hjälm som sitter bra på dig. Passform är allt för en hjälm. Även om sharp testerna inte ger din hjälm 5 stjärnor så fungerar en hjälm som sitter bra bättre än en hjälm med 5 sharp stjärnor som inte sitter bra.
 
välkommen till en värld där säljare hellre säljer något dyrt än något billigt. Även om det är minst lika bra.
 
Det är ju en ARAI. Tvivla inte på en Arai, de gör inga skithjälmar! Av alla mina hjälmar jag haft (10+) har jag inte litat så mycket på någon som den. Passform är prio 1 och sitter den bra på dig så åk och var glad. Den kommer inte döda dig!

Däremot har jag kraschat i en billigare hjälm (Shark RSI 2500kr) och fick problem med balanssinnet efter det. Nu kör jag välrenommerade märkeshjälmar som passar bra. I mitt fall Arai och AGV

btw, Shoei passar inte bra på mig
 
Last edited:
Om du inte tänkt åka med huvudet före mot en vägg så tror jag nog att en biltema hjälm räcker.

ingen hjälm (inte ens biltemas) kläcks vid en krock. är hjälmen hel borde huvudet vara helt :mattias
 
Njaa, är hjälmen hel efter en hård krash så är nog huvudet inte helt.. Hjälmen ska gå sönder och agera "kudde" och fånga huvudet när det träffar marken så att fallet blir så dämpat som möjligt och inte ger någon studs. En hjälm som inte "går sönder" har inte heller hjälpt, då den är lika hård som marken du landar på.
Testa :huvet att slå huvudet mot väggen, lägg en sten hård (plastskiva, träskiva?) emellan, lägg en frigolitbit eller nåt annat som trycks ihop emellan. Vilket var skönast?
Vad man även ska tänka på är att hjälmen fångar en både med hjälp av utsidan och insidan av hjälmen och kan därför vara ihoptryckt inifrån även om den ser hel ut utanpå.
 
Priset säger inte mycket, typ alla hjälmar är svaga på sidorna. Men Arai chaser verkar ju vara helt värdelös. Åk till affären där du köpt den och klaga. Säg att det är dålig stil att sälja en dålig hjälm osv osv kanske du får en annan.
 
I SHARP testet så testat alltså hur kraschen påverkar hjärnan, så om Arai hjälmen har svart resultat på sidorna (poor). Så betyder det alltså inte att skalet gick sönder, utan att påverkan på hjärnan är svart (poor).

Jag ser verkligen ingen räddning för resultatet? Hjälmen är rent ut sagt inget bra alltså?

Åka till affären och klaga är ju egentligen det jag borde göra, men jag köpte hjälmen i somras (sen sommar visserligen, men ändå).

Jag hade hoppats på att någon kunnig här inne kunde peka på att "det testet visar inte rätt resultat p.g.a bla, så därför är hjälmen faktiskt säker". Men det verkar inte riktigt vara så, blir nog att inhandla något annat.

Surt, mycket pengar i sjön men man vill ju inte åka runt med något farligt.
 
Sharp är nog en av de (få?) tester jag skulle lita på då de är per definition oberoende. Tester i tidningar och tillverkares egna tester ger jag inte ett lingon för.
 
Sälj billigt till nån posör så gör den nåt nytta i alla fall och köp dig en riktig hjälm.
 
Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Back
Top