Hej alla.
Har en liten fundering som gör mig snurrig. Jag får inte ihop det...
Jag undrar hur man avgör att en förgasare är för liten/för stor? Finns det nån norm om hur mycket det klarar att flöda vid en given storlek samt hur mycket det bör flöda för att inte bli för sakta. Har även hört sägas att en viss storlek klarar upp till si och så många hästar. Vad avgör hur mycket den klarar att mata?
Har en Vmax som är turbomatad. I originalskick har den 4 CV förgasare storlek 34mm. 1 förgasare per cylinder upp till 6000 varv då vboosten öppnar och då matas varje cylinder av 2 st förgasare istället. Detta blir i praktiken som att ha 8 st 34mm dubbelmonterade förgasare. Men bevisligen ger det effekt eftersom det ger en drygt 40% ökning av effekten på den som har vboost mot den som inte har det. Nu har många okynnet för sig att sätta på Dynojet steg 7 vilket innebär att man monterar bort vboosten och kör med dubbla förgasare ända från botten. Det måste ju ge gashastigheter som är jämförbara med ett lugnt andetag vid låga varv...
Har räknat lite på min hoj. 1200 cc 34 mm förgasare. Om man har 1 förgasare till varje cylle blir det 7,7 ft/sec vid 1000 rpm, 23 ft/sec vid 3000 rpm, 46,1 ft/sec vid 6000 rpm och 73 ft/sec vid maxvarv 9500. Med steg 7 som jag har ger det ju bara halva hastigheten (monterat av tidigare ägare).
Har läst siffror på 300 ft/sec som maxtal vad en gasare/insug klarar. med det kriteriet skulle det ju räcka flera gånger om med bara 1 förgasare på vmaxen. Vad är det som gör att den kvävs vid högre varv med bara en? Finns det nån som kan hjälpa mig reda ut detta med vart gränserna går för en viss förgasarstorlek.
Jeffrey
Har en liten fundering som gör mig snurrig. Jag får inte ihop det...
Jag undrar hur man avgör att en förgasare är för liten/för stor? Finns det nån norm om hur mycket det klarar att flöda vid en given storlek samt hur mycket det bör flöda för att inte bli för sakta. Har även hört sägas att en viss storlek klarar upp till si och så många hästar. Vad avgör hur mycket den klarar att mata?
Har en Vmax som är turbomatad. I originalskick har den 4 CV förgasare storlek 34mm. 1 förgasare per cylinder upp till 6000 varv då vboosten öppnar och då matas varje cylinder av 2 st förgasare istället. Detta blir i praktiken som att ha 8 st 34mm dubbelmonterade förgasare. Men bevisligen ger det effekt eftersom det ger en drygt 40% ökning av effekten på den som har vboost mot den som inte har det. Nu har många okynnet för sig att sätta på Dynojet steg 7 vilket innebär att man monterar bort vboosten och kör med dubbla förgasare ända från botten. Det måste ju ge gashastigheter som är jämförbara med ett lugnt andetag vid låga varv...
Har räknat lite på min hoj. 1200 cc 34 mm förgasare. Om man har 1 förgasare till varje cylle blir det 7,7 ft/sec vid 1000 rpm, 23 ft/sec vid 3000 rpm, 46,1 ft/sec vid 6000 rpm och 73 ft/sec vid maxvarv 9500. Med steg 7 som jag har ger det ju bara halva hastigheten (monterat av tidigare ägare).
Har läst siffror på 300 ft/sec som maxtal vad en gasare/insug klarar. med det kriteriet skulle det ju räcka flera gånger om med bara 1 förgasare på vmaxen. Vad är det som gör att den kvävs vid högre varv med bara en? Finns det nån som kan hjälpa mig reda ut detta med vart gränserna går för en viss förgasarstorlek.
Jeffrey
Last edited: