Fråga ang gashastigheter

TurboVmax

www.turbovmax.org
Gick med
3 Aug 2004
Hoj
Turbomatad Vmax
Hej alla.

Har en liten fundering som gör mig snurrig. Jag får inte ihop det...

Jag undrar hur man avgör att en förgasare är för liten/för stor? Finns det nån norm om hur mycket det klarar att flöda vid en given storlek samt hur mycket det bör flöda för att inte bli för sakta. Har även hört sägas att en viss storlek klarar upp till si och så många hästar. Vad avgör hur mycket den klarar att mata?

Har en Vmax som är turbomatad. I originalskick har den 4 CV förgasare storlek 34mm. 1 förgasare per cylinder upp till 6000 varv då vboosten öppnar och då matas varje cylinder av 2 st förgasare istället. Detta blir i praktiken som att ha 8 st 34mm dubbelmonterade förgasare. Men bevisligen ger det effekt eftersom det ger en drygt 40% ökning av effekten på den som har vboost mot den som inte har det. Nu har många okynnet för sig att sätta på Dynojet steg 7 vilket innebär att man monterar bort vboosten och kör med dubbla förgasare ända från botten. Det måste ju ge gashastigheter som är jämförbara med ett lugnt andetag vid låga varv...

Har räknat lite på min hoj. 1200 cc 34 mm förgasare. Om man har 1 förgasare till varje cylle blir det 7,7 ft/sec vid 1000 rpm, 23 ft/sec vid 3000 rpm, 46,1 ft/sec vid 6000 rpm och 73 ft/sec vid maxvarv 9500. Med steg 7 som jag har ger det ju bara halva hastigheten (monterat av tidigare ägare).

Har läst siffror på 300 ft/sec som maxtal vad en gasare/insug klarar. med det kriteriet skulle det ju räcka flera gånger om med bara 1 förgasare på vmaxen. Vad är det som gör att den kvävs vid högre varv med bara en? Finns det nån som kan hjälpa mig reda ut detta med vart gränserna går för en viss förgasarstorlek.

Jeffrey

Last edited:
Det där beror mycket på hur jämnt motorn suger, dvs. om det är en fugge/cyl
eller flera delar på en fugge. Och hur ev. plenum är gjord.

I värsta fallet (en fugge/cyl) räcker t.ex. 34 mm trottelfugge till nånstans runt
40 hk. Men om 4 cyl delar på den (a la bil) så räcker den säkert till minst dubbla
effekten.

Så jag tror att det inte är nån ide att räkna på medelflödet el. medelhastigheten
utan att ta hänsyn till hur ojämnt motorn suger.

Men det finns säkert tumregler för förg.storlek för olika vanliga konfigurationer.

Sen är ju fuggar olika oxå, även m samma storlek.

Kommer säkert nån som kan vara mer konkret än jag här....
/u

:3freak
Jaha... Till att börja med så har du inte full trottelöppning vid 1000rpm, eller?
Vid 5-6000 börjar trotteln närma sig trottellocket. Så genom förgasaren har
du ganska konstant hastighet på luften. Där av namnet CV, konstant hastighet. :)

Hur länge öppnar insugskammen? 250grader, kanske, av 720. Ca 1/3 av tiden.
Det gör att gasen har lite kortare tid på sig att ta sig in till det heliga rummet. :tummenupp

Kan det vara så att dina orimliga siffror blir rimliga nu? :7peta

Mats757 skrev:
Så genom förgasaren har du ganska konstant hastighet på luften. Där av namnet CV, konstant hastighet.

Då är det alltså 73 ft/sec vid alla varvtal? Om man då har dubbla fuggar blir det alltså hälften av det. Min undran är ändock vad som är max/min hastighet innan det börjar funka illa. Varför fylls det inte lika bra med en fugge som med två med tanke på den låga hastighet som är? Att ha motsvarande 8 st 34 mm på en 1200 cc är som om jag skulle sätta på hela bryggan från Vmaxen (4x34mm) på min 600 cc enstånka offroad (2x34mm/300cc på Vmaxen). Vem som helst inser ju att det är overkill av sällan skådat slag. Varför blir det inte det på Vmaxen??? Jag menar, många sporthojjar med betydligt högre varvtal än Vmaxen klarar sig ju på 1 fugge/cylinder. Ingen skulle väl sätta 8 fuggar på en gixxer t.ex. Och varför kvävs den med en fugge på högre varv men inte på lägre om hastigheten är densamma hela tiden. Borde ju bli för litet vid låga varv då också... Det är ju inte så, men varför? Om det är för hög gashastighet vid 9500 för att den skall orka dra genom en fugge, varför är det inte för hög hastighet vid 2000 varv om hastigheten är konstant? Trottelytan som sugs genom är ju lika stor i förhållande till luftmängden om jag fattar allt rätt. Känns som jag har missat en "faktor X" nånstans, eller också är jag korkad :) Är vetgirig efter den fysiska förklaringen till fenomenet.

Jeffrey

Last edited:
TurboVmax skrev:
Känns som jag har missat en "faktor X" nånstans, eller också är jag korkad :) Är vetgirig efter den fysiska förklaringen till fenomenet.

Om du installerar en videokamera i bellmouthen kommer du förmodligen att finna att ingen av förgasartrottlarna är fullt öppna trots full rulle. Overkill'et används även på gsxr1100'orna där man monterar CV40 trots att insuget i toppen bara är 34 mm. Spjällaxeln och emulsionsröret tar ju upp plats men en CV36 eller CV38 hade nog varit en bättre storlek för att matcha motorn men trimningspotentialen finns ju iaf där utan att behöva byta knasare.

Om jag inte har fattat fel, så är det ett spjäll mellan insugen för att öka på förgasarkapasiteten. Den förgasare som blir sekundär kan ju rimligen inte flöda lika fint som den som sitter i huvudkanalen. Så den fördubbling som blir kanske bara ger ett 50% tillskott.
Visst har storleken betydelse, :banana men utformningen av insugskanalen har större betydelse. Rakhet, dimentionsändring, skrot som är ivägen osv.
Men varför Yamaha inte har valt en större förgasare istället :confused: Det kan man ju fråga sig.
Som tidigare nämnts, en 38a i varje insug hadde gott och väl räckt till för effekten.

andersbrink skrev:
Overkill'et används även på gsxr1100'orna där man monterar CV40 trots att insuget i toppen bara är 34 mm.

På trimade bilmotorer, insprutade mc-motorer, ser man också väldigt stora inlopp i insugstrattarna. Men ökningen av insuget i toppen ökas inte någonting. Jag tror, (utan att vara riktigt säker), att det är mycket hemlighetsmakeri kring just trattarnas konvinkel, för att få riktigt höga effekter.
Det är nog därför man använder stora förgasare också. Det är mest för insugets form, inte förgasarens kappasitet.

På nyare motorer, typ gsxr1000 och framförallt 600'orna, är det väldigt snyggt gjord men på de gamla häckarna vi pratar om, vmax och gsxr1100, ser insugen ut som skit. Vanliga förgasare är oftast helt raka. Undantaget är t.ex. Lectron'are (det finns de som förstör dem genom att borra upp dem helt raka). Viktigast är ca 20 mm före ventilsätesytan där gashastigheten ska vara som störst - hur det ser ut före det är inte så speciellt noga, huvudsaken det är stort nog att inte hindra flödet eller skapa turbulens.

just att det blir två förgasare på varje cylinder är inte orsaken till effektökningen, i insugningsöret bildas som bekant både vakum och tryck "toppar" när spjället öppnar mellan förgasarna så är det också fritt blås mellan cylindrarna, när tex 1an har börjat göra färdigt sin avgastakt och både insug/avgas är öppna så kommer trycket i insugningsröret istället att gå ner till motsatt cylinder som nu är i sin insugningstakt och du tvångsmatar den cylindern = Överladdning typ :tummenupp :banana

Med nya kamaxlar med mycket överlapp så blir det värstaste dragstern :Rockbanan :hihi

Hej är du fundersam hu mycket hk dom räcker till när det gäller turbo???Så är svaret väldigt mycke..Men när det gäller sugmotor så har jag bromsat en max på 158 hk på hjulet med orginal förgasare NCR modiferade.. Sedan så har väll v-maxen 35mm förgasare tror jag..
//R

Att betänka är att när man överladdar så har man på 1bar laddtryck

dubbla massflödet med samma gashastiget

med andra ord med höga laddtryck så behöver man inte lika grova rör
kanaler å spjäll som med samma effekt-utag på lägre tryck

Exempel en större turbo kan ge samma effekt som en mindre fast vid lägre laddtryck samtidigt ökar gashastigheten över spjället

klurit va

Tack för alla tips och förklaringar. Verkar som det inte var "Faktor X" som fattades utan "Faktor X, Y, Z, Å, Ä, Ö och några till" :)

Nu har det klarnat lite i alla fall.

Jeffrey

Mats757 skrev:
Jag tror, (utan att vara riktigt säker), att det är mycket hemlighetsmakeri kring just trattarnas konvinkel, för att få riktigt höga effekter.
Trattarna utformning betyder mycket för effekten på mellanvarv och effektkurvan i sin helhet.

Det beror förmodligen på alla resonanser som uppkommer i systemet luftburk/insugsrör. Dom blir förstås olika beroende på längder och volymer.
Och det hjälper/stjälper motorn att andas lite olika bra. Finns ju varianter
med variabel avstämning på en del bilar, längden ändras m varvet.

Ungefär som avstämning av basreflexhögtalare, om det är till nån ledning.
Eller blåsa i flaskor, för den som är mer bekant med såna.....
/u

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...