Fråga ang. försäkringsärende där man kört på ett objekt tappat av annan trafikant

carpet

Ny medlem
Gick med
2 Aug 2006
Hoj
Aprilia RS250, Aprilia RS125, Yamaha YZ250
Hej samlade kompetens!

Jag och min kollega var ute på ett jobbärende med hans bil, på väg tillbaka till kontoret därifrån så kör en lastbil med någon maskin upplastad bakpå förbi oss och vi kör upp på asfaltsvägen precis efter den och åker åt samma håll. Det här var under eftermiddagen och idag var det ju soligt och bra väder på eftermiddagen. Vägen är som standard för den här delen av småland och ser delvis ut som ett lapptäcke. Någon kilometer efter att vi kör upp på vägen ser jag något som blänker till på vägen och skriker snabbt till min kollega att se upp, han ställer sig på bromsen och som vanligt i de här situationerna hinner/tänker man inte på att svänga undan, sikten är inte heller helt 100. Jag tänker precis innan vi kör på "saken" att det ser ut som ett sånt där hjulstopp, vi får oss en mindre luftfärd och min kollega fortsätter att bromsa tills vi stannat i vägkanten. Vi säger helvete ikapp och inser att det kan vara allvarligt. Efter det så rinner all olja ur oljetråget ut, min kollega tar med absol som vi behandlar vägbanan med, och vi bogserar den till närmaste verkstad där det konstateras att frontbalken är sned = bilen är i stort sett körd.

Bilen är trafikförsäkrad, vilket försäkringsbolag den är det på frågade jag inte för det blev lite tryckt stämning på eftermiddagen.

Vad gäller i den här situationen?:va vägbanan speglade sig så pass mycket delvis, ser ut som ett lapptäcke och hjulstoppet smälte in väldigt bra. Lastbilen försökte vi aldrig ens komma ifatt eftersom vi var så långt efter redan då.

/carpet
IMG_0132[1].jpg

bilen endast trafikförsäkrad så e det big nono på ersättning för bilen .... sådan skada täcks endast av vagnskadan , kallas för "annan yttre olyckshändelse"

även om ni kommit ikapp lastbilen och skrivit papper så tror jag det är svårt att få ersättning ... men KAN eventuellt täckas av hans trafikförsäkring.... men det är ett stort kanske på den iom att han ej körde på er

Last edited:
Kollegan har rätt stor chans att få ersättning från TFF eftersom ni var två i bilen och han således har vittne på händelsen. Kontakta alltså TFF och anmäl händelsen. Har för mig att han måste polisanmäla också.

Kontaktinfo till TFF för skadeanmälan finns på www.tff.se.

Tillämpligt lagrum är f.ö. Trafikskadelagen 10§ 2:a stycket samt Trafikförordningen 3 Kap. 80§.

kan vara värt ett försök med TFF , glöm ej heller då polisanmälan

men då skadan ej är orsakad av ett trafikförsäkringspliktigt fordon (dock dennes last) så kan dom vara lite kinkga ... men somsagt , kostar ju inget att försöka :tummenupp

btw , varför inte helförsäkring... det brukar inte vara speciellt mycket dyrare än bara trafik (på normala bilar)

Sorry Pisken men du har fel. Enligt lagrummet jag nämnde (TrF 3:80) ska last säkras så att den inte kan falla av, och faller den då av och skada som en följd därav uppstår på annat fordon eller egendom så har skadan inträffat i följd av trafik med trafikförsäkringspliktigt fordon dvs lastbilen, vilket framgår av det andra lagrummet jag nämnde. Trust me :tummenupp
kan vara värt ett försök med TFF , glöm ej heller då polisanmälan

men då skadan ej är orsakad av ett trafikförsäkringspliktigt fordon (dock dennes last) så kan dom vara lite kinkga ... men somsagt , kostar ju inget att försöka :tummenupp

btw , varför inte helförsäkring... det brukar inte vara speciellt mycket dyrare än bara trafik (på normala bilar)

.... vet , kollade upp idag faktiskt :rodnar
hadde en liknande skada i bakhuvvet dock som vi reglerade och dom fick ej ersättning av TFF , kom på att killen saknade vittne...

så är allt rätt o riktigt så in med en polisanmälan och vittnes uppg. till TFF , å pröva :)

Var med om ett liknande ärende själv. Körde på en större ljuddämpare tappad av bil som låg mitt på vägbanan. Hade absolut ingen möjlighet att väja då jag hade räcket på vänster sida och bil på höger. Kondensor, kylare, intercooler och fronten slogs sönder på bilen. Hade enbart trafikförsäkring och spelade ingen roll med polisanmälan och TFF, fick ingen ersättning.

Men försök i alla fall kriga på, du kanske har större tur än jag. Kan tilläggas att jag hade 2st vittnen i bilen med mig, men det gjorde ingen skillnad.

Nyheter
Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna