Fråga ang försäkringar

zolander

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2006
Hoj
K5
Tja,

Har jag drömt eller är det så att det år hojen blir 10 år gammal så blir den "betydligt" billigare att försäkra?

Betydligt är väl att ta i men visst kan det skilja nån krona...
Men man tjäner ju oftast bra mycket mer på att bara ringa runt till alla bolag varje år och be om offerter..

Enda gången en MC blir "betydligt billigare" är när den klassas som Veteran, alltså 20+ år gammal. :tummenupp

säker?

jag pröjsar 860:- månad/halv 748s -00
polarn 1200:- månad/halv monster 800 -04

samma bolag och samma ålder

Men du kan ju inte jämföra två olika hojar med 4 års skillnad...
Jämför två likadana hojar med en viss ålderskillnad så är skillnaden inte så stor.. Kolla Suzuki's märkesförsäkring t.ex. dom gör en skillnad.
Nyare än 4 år eller äldre än 4 år... Så kör du runt med en 93:as gixxer eller en 04 spelar ingen roll för dom..

Sen spelar ju kåpor in i prisbilden också och sen påstår dom ju att statistik ska spela roll också men jag tycker det verkar som om tärningen har mer att säga till om... :D

Men du kan ju inte jämföra två olika hojar med 4 års skillnad..

okej jag är inte super hajj på försäkringar, men tycker det är lite märkligt att jag pröjsar så mycket mindre när jag har mer plast och effekt

I det fallet så kan jag tänka mig att 748s ägare är försiktigare om sina klenoder än vad monster förare är... 748s är ju inte alls lika vanlig som en monster.. Det är där statistiken kommer in...

Sen verkar antal år med mc kort spela in också... Hos vissa FB mer och andra mindre..

I det fallet så kan jag tänka mig att 748s ägare är försiktigare om sina klenoder än vad monster förare är... 748s är ju inte alls lika vanlig som en monster.. Det är där statistiken kommer in

okej, kanske stämmer. Men ibland så undrar man ju hur FB tänker, kanske är lika bra att man inte vet..

okej, kanske stämmer. Men ibland så undrar man ju hur FB tänker, kanske är lika bra att man inte vet..

Tärningen min kära Dahlgren, tärningen! Den styr mycket också verkar det som... :hihi

Kolla med bilsport och MC, de låg på ca en tredjedel av kostnaden jämfört med de andra vanliga t.ex. TH, LF och Folksam. Jag, 23år, betalar idag för halvf. 6900/år på en KTM SuperDuke 990 -06 vilket jag tycker är överkomligt.

Kolla med bilsport och MC, de låg på ca en tredjedel av kostnaden jämfört med de andra vanliga t.ex. TH, LF och Folksam. Jag, 23år, betalar idag för halvf. 6900/år på en KTM SuperDuke 990 -06 vilket jag tycker är överkomligt.

jag kunde inte ens försäkra min genom dom. ringde nyss o kollade. men jag måste fylla 30 först. dvs år 2016 och då är min hoj 24 år. så då är det redan "gratis" att försäkra den... nu har jag den halvförsäkrad på trygghansa för ca 500kr månad. hos dom hade jag 5400/år trafik 6080kr/år halv 9000 nått för hel. jag tog mitt kort 24/9-08

jag kunde inte ens försäkra min genom dom. ringde nyss o kollade. men jag måste fylla 30 först. dvs år 2016 och då är min hoj 24 år. så då är det redan "gratis" att försäkra den... nu har jag den halvförsäkrad på trygghansa för ca 500kr månad. hos dom hade jag 5400/år trafik 6080kr/år halv 9000 nått för hel. jag tog mitt kort 24/9-08

Skummelt, jag är ju 23år och det gick ju finfint att försäkra förra veckan. Vad jag förstått så kan väl vem som helst tecka basförsäkring för MC. Verkar som du pratat med en tidig sommarjobbare.

Menmen fick du för en 500peng/månad så var väl det freskt ändå.

jag betalar 1300 i månaden på min r1a 02a Helförsäkring =) är 22år, och står självklart på mej.

mmm så kan de va... men har ni hört talas om mängdrabatt?? har man alla försäkringar på samma bolag så kan man tillochmed få ett par kronor i rabatt.

jag betalar 1300 i månaden på min r1a 02a Helförsäkring =) är 22år, och står självklart på mej.

haha e de sant... någon som har en dyrar försäkring?? någon?

Last edited:
mmm så kan de va... men har ni hört talas om mängdrabatt?? har man alla försäkringar på samma bolag så kan man tillochmed få ett par kronor i rabatt.

haha e de sant... någon som har en dyrar försäkring?? någon?

ja jag har en sketen ljusbrun 245a från 86 på trygghansa oxå. av just det skälet.

Skummelt, jag är ju 23år och det gick ju finfint att försäkra förra veckan. Vad jag förstått så kan väl vem som helst tecka basförsäkring för MC. Verkar som du pratat med en tidig sommarjobbare.

hon lät inte som någon sommarjobbare.. hon lät som 40+++.. jag tror dom har tagit bort dom mest olycksdrabbade hojjarna för dom som är yngst. hur skulle dom annars kunna vara så billiga på allt annat? funderar på att ringa igen och kolla vad dom ska ha för en helf. på en zx250r -09 bara för nyfikenhetens skull...

Last edited:

dom tar inte kåphojar.

ja jag har en sketen ljusbrun 245a från 86 på trygghansa oxå. av just det skälet.

hon lät inte som någon sommarjobbare.. hon lät som 40+++.. jag tror dom har tagit bort dom mest olycksdrabbade hojjarna för dom som är yngst. hur skulle dom annars kunna vara så billiga på allt annat? funderar på att ringa igen och kolla vad dom ska ha för en helf. på en zx250r -09 bara för nyfikenhetens skull...

slut missbruka "+++"... alltså va fan!
är hon 49,99år gammal eller? 40++ hade varit sin sak, men inte 40+++.

jag ringde igen och nu svarade en kille istället.

dom kunde bara erbjuda en trafik. 24000kr kostade den hehe. däremot kan jag köpa en zx250r ny då kostar det bara 6300 hel om man är medlem i smc. tänkte vi ev. skulle inhandla en till sambon.

jag tror dom har tagit bort dom mest olycksdrabbade hojjarna för dom som är yngst. hur skulle dom annars kunna vara så billiga på allt annat?
Ganska nära. De tar inte de sportigaste hojarna oavsett din ålder (trafik dock). Det är dock ganska enkelt att kolla om de tar din hoj och vilket pris du får om du går in på deras hemsida. Finns inte din hoj i listan så tar de den troligvis inte och priset brukar stämma bra med det du får per tele.

http://www.bilsport-mc.com/webservice/online.aspx

Ganska nära. De tar inte de sportigaste hojarna oavsett din ålder (trafik dock). Det är dock ganska enkelt att kolla om de tar din hoj och vilket pris du får om du går in på deras hemsida. Finns inte din hoj i listan så tar de den troligvis inte och priset brukar stämma bra med det du får per tele.

http://www.bilsport-mc.com/webservice/online.aspx

jag försökte men hittade inte min modell i listan. därför ringde jag.

*/ ?>
Nyheter
Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot De flesta nav...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...