Fråga ang enduroförsäkring

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
Om man är ute med en enduroregistrerad hoj, inte påväg till varken träning eller tävling och det händer en olycka i trafiken. Hur ställer sig försäkringsbolaget till detta.

Gissningsvis betraktas det som att du kört utan försäkring. Avråder starkt från detta då körning med e-reggad hoj förstör för de som verkligen har nytta av den typen av registrering.

jag ska LV regga hojen relativt snart men tills vidare så är det retligt att ha den ståendes. Min tanke var den att inget kan ju vara dummare än att köra oförsäkrat tills vidare. Kliar ju i fingrarna som ni vet. Bästa är ju givet att låta hojen stå i garaget tills jag genomfört registreringsbesiktningen men ni vet ju hur det är. :(

erik skrev:
Gissningsvis betraktas det som att du kört utan försäkring. Avråder starkt från detta då körning med e-reggad hoj förstör för de som verkligen har nytta av den typen av registrering.

Gissningar är av ringa värde.
Syftar du på trafikförsäkringen som betalar personskada och
motpartens skador eller ev vagnskadeförsäkring?

Jag har sagt det förut... det går bra att köra e-reggat om man
använder bågen som ett tävlings/motionsredskap. Då är det få
situationer där det odiskutabelt är olovlig körning
Ska man wheela runt korvmojen eller pendla till jobbet
så är LV-reggad bättre.

Vissa modeller går inte att LV-regga så det är inget alternativ.

gthyni skrev:
Gissningar är av ringa värde.
Syftar du på trafikförsäkringen som betalar personskada och
motpartens skador eller ev vagnskadeförsäkring?

Jag har sagt det förut... det går bra att köra e-reggat om man
använder bågen som ett tävlings/motionsredskap. Då är det få
situationer där det odiskutabelt är olovlig körning
Ska man wheela runt korvmojen eller pendla till jobbet
så är LV-reggad bättre.

Vissa modeller går inte att LV-regga så det är inget alternativ.
Av egen erfarenhet så är de oförutsägbart när olyckan är framme. Inte så kul att köra oförsäkrat och köra på någon sen sitter man där med skulder hela livet ut. Trafikdelen jag syftar på nu alltså. Kan man bli nekad trafikförsäkringen? Jag SKA LV regga det är helt klart.. Har fixat alla intyg och papper jag behöver men det är en del kvar att göra på hojen inför reggbesiktningen och inte minst ekonomiskt med allt som ska till. I väntan på bättre tider så finns ju alternativet att köra Enduro försäkring men jag vet inte vad som gäller som sagt. Är man inte nyfiken får man aldrig veta.

EDIT: har för övrigt ingen tävlingslicens.

Allt faller ju iom att du inte har tävlingslicens, spelar ingen roll om du är på väg till träning eller ej om polisen tar dig (dock verkar många blårockar okunniga på det där och man kan klara sig undan)
Har du tävlingslicens är du ju alltid på väg till träning, eller hur? Din sak om du vill träna i jokkmokk och bor i Malmö... De kan inte bevisa nåt.
Trafikförsäkringen har du alltid! Det är bara polisen du behöver oroa dig för alltså.

-PLM- skrev:
Allt faller ju iom att du inte har tävlingslicens, spelar ingen roll om du är på väg till träning eller ej om polisen tar dig (dock verkar många blårockar okunniga på det där och man kan klara sig undan)
Har du tävlingslicens är du ju alltid på väg till träning, eller hur? Din sak om du vill träna i jokkmokk och bor i Malmö... De kan inte bevisa nåt.
Trafikförsäkringen har du alltid! Det är bara polisen du behöver oroa dig för alltså.
4 mil till närmsta polisstation. Det var trafiken jag var orolig för. Må vara dumt att köra E regg på vägen men att köra oförsäkrat är tamig mycket värre.

-PLM- skrev:

Enligt min klubb (Luleå MS) så behöver du inte licens för att delta i
organiserad träning. Medlemsskap till klubben räcker. Licens löser man
när man ska börja tävla.
Bilsport&MCs enduroförsäkring kräver licens men du kan alltid få en
trafikförsäkring på vilket f-bolag som helst

E-reggad hoj får framföras på allmän väg om man är på väg till tävling/träning arrangerad av Svemo (dvs inte bakhjulsträning vod korvlådan) OM man samtidigt har tävlingslicens.

föresten är det någon som kör enduro här som kan tänka sig adda mig på MSN. Vore väldigt smidigt. Behöver ställa lite snabba frågor då jag nämligen fundera på att börja köra enduro.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT