Fråga ang data-strul: ... ?

• Thread starter Thread starter IronMike
  • Start date Start date

IronMike

Guest
Köpte mig en ny laptop för någon månad sen. En hp, den skulle vara värst etc. Frid å fröjd, funkar skitbra..

En kväll så laddar jag ner massor musik å film...

Dagen efter så hackar ljudet, datorn är slö som fan. Stänger man ner winamp å startar om den (vilket tar ca 25 min..att starta om) så blir den ngt bättre, tills man lirar mediafiler, så börjar ljudet å "skrapa" å hacka, och den blir slö.

En kompis sa ngt om att det kan vara en windowsbugg.... Jag har ingen koll.

Men är det sånt som går på garantier? Den är köpt i butik på pc-superstore eller va dom nu heter i sickla.

Tänkte glida dit imorrn, men försöker skaffa mig lite kött på benen. Vad kan man kräva? .. vad ska man säga om dom säger att jag får skylla mig själv om jag laddar ner "olagliga filer" elle kallar mig för fildelare? :confused:

Eller kan det vara ngt enkelt/kännt dataproblem att lösa själv?

/ Micke

Rash skrev:
2509736 Åhh, den där älskar jag verkligen. Nu ska jag sluta sabba din seriösa tråd:rodnar
Som iofs kanske hör hemma i datorcentral forumet ovan?
Jag vet inte, de stog att dom "pratar siffror där" :va

IronMike skrev:
2509722 Köpte mig en ny laptop för någon månad sen. En hp, den skulle vara värst etc. Frid å fröjd, funkar skitbra..

Dagen efter så hackar ljudet, datorn är slö som fan. Stänger man ner winamp å startar om den (vilket tar ca 25 min..att starta om) så blir den ngt bättre, tills man lirar mediafiler, så börjar ljudet å "skrapa" å hacka, och den blir slö.

Men är det sånt som går på garantier? Den är köpt i butik på pc-superstore eller va dom nu heter i sickla.

Tänkte glida dit imorrn, men försöker skaffa mig lite kött på benen. Vad kan man kräva? .. vad ska man säga om dom säger att jag får skylla mig själv om jag laddar ner "olagliga filer" elle kallar mig för fildelare? :confused:

/ Micke

Tjenis.

Finns en datatråd men en moderator får väl flytta över dennna då :)

Jo..det låter lite märkligt.

Har du andra aplikationer igång?

Prova med att starta om datorn, att rebota den är oftast den bästa lösninge...hehe ja jag vet..windows...

Eller blir det jämt sådär när du startar winamp?

invisible skrev:
2509763 Tjenis.

Finns en datatråd men en moderator får väl flytta över dennna då :)

Jo..det låter lite märkligt.

Har du andra aplikationer igång?

Prova med att starta om datorn, att rebota den är oftast den bästa lösninge...hehe ja jag vet..windows...

Eller blir det jämt sådär när du startar winamp?
Det blir så även utan winamp ..om man startar om den, å windows intro-plinget -börjar hacka direkt :S

IronMike skrev:
2509766 Det blir så även utan winamp ..om man startar om den, å windows intro-plinget -börjar hacka direkt :S

Helt klart drivrutinsfel då...någon mjukvara har säckat.

Är den helt ny burken?

Ger dig två alternativ :)

1. Den lättaste, ta den till butiken och be dom fixa.

2. Gör det själv, använd bootskivan och installera om allt igen..går oftast på automatik..men se till och spara allt först på en skiva innan..för du loosar allt.

Trist när det blir sådär..

invisible skrev:
2509775 Helt klart drivrutinsfel då...någon mjukvara har säckat.

Är den helt ny burken?

Ger dig två alternativ :)

1. Den lättaste, ta den till butiken och be dom fixa.

2. Gör det själv, använd bootskivan och installera om allt igen..går oftast på automatik..men se till och spara allt först på en skiva innan..för du loosar allt.

Trist när det blir sådär..
Ja den är helt ny.... :(

jag vill straffa dom i butiken, som lovordade hp att det aldrig är strul med hp. dags att bli jävlig kund, var själv säljare en gång :)

frågan är vad man har för rättigheter. dom kanske bara skrattar en upp i nyllet för man inte köpte deras antivirusprogram :3freak

Har du varit säljare och vet inte vad du har för rättigheter? Skit samma, in till dem och säg att de ska fixa, du har ju garanti.

Pfft, vad var det för antivirus de skulle pracka på dig? Norton eller? De kan ju ge dig ett ANTIvirusprogram istället för den där skiten.

IronMike skrev:
2509784 Ja den är helt ny.... :(

jag vill straffa dom i butiken, som lovordade hp att det aldrig är strul med hp. dags att bli jävlig kund, var själv säljare en gång :)

frågan är vad man har för rättigheter. dom kanske bara skrattar en upp i nyllet för man inte köpte deras antivirusprogram :3freak

Det är inga problem..tror dom kommer göra som jag skulle ha gjort...bootat om den med skivan. Väldigt tråkigt när det blir sådär. Man förväntar sig att en ny produkt ska fungera.

Sen ska skiten packas ner igen..sen ska man åka in med paketet...bah..

Ja ja, hoppas det löser sig.

invisible skrev:
2509794 Det är inga problem..tror dom kommer göra som jag skulle ha gjort...bootat om den med skivan. Väldigt tråkigt när det blir sådär. Man förväntar sig att en ny produkt ska fungera.

Sen ska skiten packas ner igen..sen ska man åka in med paketet...bah..

Ja ja, hoppas det löser sig.
Jo de e trisst...men antar att det snarare är windows-fel än virus :(

datan jag sitter vid nu har funkar klanderfritt i 5 år, laddat ner hur mkt skit som helst, bara kört ad aware ngn gång per vecka. sen köper man ny, å den ger upp efter ett par timmars användning :(

IronMike skrev:
2509796 Jo de e trisst...men antar att det snarare är windows-fel än virus :(

datan jag sitter vid nu har funkar klanderfritt i 5 år, laddat ner hur mkt skit som helst, bara kört ad aware ngn gång per vecka. sen köper man ny, å den ger upp efter ett par timmars användning :(

Då får man bara lust och slänga ut skiten, man blir både ledsen och arg.

Men lämna in den så får dom titta på den. Låter inte som virus.

Berätta gärna hur det har gått och vad felet var.

Antar att du kört ett adware program och en antivirus scan? låter som om din dator fått nått skit..

Tillsammans med din dator fick du ett nummer till HP-support. Ring dem och förklara problemet så skall jag tro att det är löst efter det samtalet. Jobbade själv där för några år sedan..

Ominstallation av ljudkort kan möjligtvis hjälpa om det inte är något ljud-codec som har buggat. Hur som är det svårt att säga utan att få kontrollera fler saker. T.ex. kan du spela filer i andra program än winamp? Hur låter det då?

Att installera om hela datorn känns jävligt overkill om man inte testat andra saker innan.

Jag skulle ta och kolla i Aktivitetshanteraren för att se vilken applikation/process det är som suger musten ur datorn. Kolla vilka processer som använder mycket CPU/RAM och avsluta dom. Funkar det så är det bara att avinstallera dessa program och sen installera dom igen. Förmodligen är det bara ett enda som spökar.

IronMike skrev:
2509722 Köpte mig en ny laptop för någon månad sen. En hp, den skulle vara värst etc. Frid å fröjd, funkar skitbra..

/ Micke
En polare köpte en HP och då han är film och musik freak så tog han en den med bäst prestanda. Han har exakt samma problem som du beskriver, ljudet hackar och skrapar. Dock lämnade han in skiten för byte av moderkort, ljudkort och högtalare. Tror den varit inne för felsökning 4 ggr nu. Men HP:s tekniker verkar inte va dom skarpaste direkt, eftersom samma jävla fel fortfarande finns kvar när han får tillbaka datorn.

Dator = burken på bordet = hårdvara.
Data = information.
Datorproblem.
Reboot.
Applikationer = program = mjukvara.

Spegla om din dator med din bootdiskett. Endast dina applikationsmappar kommer att återställas. Din nerladdade data kommer inte att raderas.

När du väl speglat om den, uppdatera samtliga drivrutiner från HP:s hemsida. Funkar det då så har du mjukvaruproblem som spökar. Antagligen Felkod 40.

F.ö. kan jag tipsa om att göra inkrementell backup som sparas på en gömd partition på en av dina hårddiskar. Detta gör att det tar ca 10 min att gå tillbaka till en fungerande spegling av ditt system, samt du kan uppgradera din spegling allt eftersom när du installerat mjukvara som fungerar bra.

Jag tror inte att de kommer att ta in din flongnya laptop om du inte
a) speglat om din dator med medföljande skivor
b) uppdaterat drivrutiner

Lycka till.

de lägger nog in ljudvirus på PC-City för att tjäna pengar

köpte en bärbar, lämnade in den för service då ljudet försvann, 2 ggr för samma fel, andra gången tog de 600 kr för samma hårdvarufel.:mad:

Zee skrev:
2510031 Jag tror inte att de kommer att ta in din flongnya laptop om du inte
a) speglat om din dator med medföljande skivor
b) uppdaterat drivrutiner

de tog in den utan ovanstående, på egen risk att data försvinner

Last edited:
Jag skulle aldrig köpa en HP om nån så slängde den efter mig, har haft så jäkla mycket strul med både datorer och kundtjänst så jag vill inte vara med mer..

Lämna in skiten, se till att de fixar det. Andra gången du lämnar in påpekar du att avtalsbrott kan leda till hävt köp vilket innebär att du går och köper en bärbar dator från ett märke som kan datorer (Acer t.ex.) och fixar de den inte då så är det bara att säga att du inte vill ha skiten mer... HP:s kundtjänst är bara att glömma, det är nåt som Dell är bra på i alla fall även om deras datorer är katastrof till katastrofpriser...

Länk

Bra tips i länken..! :tummenupp

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!