Fråga ang. däckslitage (fjädringspåverkat?)

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Hoj
V4
Kolla över mina däck igår och tycker dom ser lite konstiga ut.. Tänkte ni raceproffs kanske vet mer och kan förklara för mig varför :tummenupp

Förutsättningar: Åker på ett par Pirelli Dragon Supercorsa PRO SC2 i fram och SC3 där bak. 2.3-2.4 i tryck både fram och bak.

Fundering: På framdäcket får jag den där vanliga "krullningen" längst ut på kanten. Ligger smälta gummirester runt däcket alltså. Bak är slitet hela vägen ut men inget smält gummi och det har fått lite av en glansig yta med små små hål i sig istället. Den glansiga ytan är ca 2-3cm bred och längst ut på kanterna, i mitten på däcket ser det ut precis som efter vanligt motorvägsåka.

Vad har hänt och vad beror det på?

//H

Den här tråden är värdelös utan bilder. Hur har du kört? "Riktig" bana eller gokartbana? Hur kör du? Rullar du genom svängarna eller matar du på med gas mycket och tidigt?

Sladdjefeln till mobilen är borta här på kontoret. Men ska få upp bilder sen ikväll så man förstår vad jag menar lite bättre.
Slitaget är från gokartbanor till 90%. Ligger med gas genom hela kurvan och matar sen på succesivt ut genom böjjen/efter apex. Dock aldrig så pass hårt att det går på sladd eller liknande. Skulle kalla min körstil för harmonisk =) Inget ryck och slit utan mjukt och fint som jag upplever det iaf.

//H

Bilder!

//H

Bifogat

• Bild001(1).jpg
    Bild001(1).jpg
    105.5 KB · Visningar: 74
  • Bild002(1).jpg
    Bild002(1).jpg
    93.3 KB · Visningar: 76
Har aldrig sett nått glansigt däck. Men så länge du inte har fulslitage och hojen beter sig som den ska kan man ju fundera på om det är lönt å rota i det.

Sådär brukar det se ut om man har kört "riktig" bana och sen kör landsväg en stund. Är det så? Va? VA?

Sådär brukar det se ut om man har kört "riktig" bana och sen kör landsväg en stund. Är det så? Va? VA?

Nästan, byt ut riktig mot gokart och inte så mycket landsväg så stämmer det.
Dock var en ruggande majoritet av dagens raceputtar på Barkarby överens om att det troligtivs beror på att man eldat på lite för mycket med kalla däck (läs: på landsväg där jag "aldrig" får upp rätt temp).

//H

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck