Fråga ang. CDI-box & Ljuddämpare (Aprilia RS125)

amius

Ny medlem
Gick med
7 May 2011
Ort
Skövde
Hoj
Aprilia RS 125 -03
Är inriktad på att köpa en Aprilia RS125, men jag har inte lust att köra omkring strypt (kanske den första månaden bara i så fall :) ). Jag har läst guiden här på Sporthoj hur man avstryper den osv, men när man kommer till CDI-boxen så har jag några frågor som google inte kunde svara på.

1. Är det bättre att "klippa/bryta" bryggan på original CDI:n eller är det bättre att köpa en ny och spara den gamla som original om man vill ha den original sen igen?

2. Vad är det som egentligen händer när man kapar bryggan, för den styr ju tändningen om man ska förklara det enkelt? Avlägsnar man bara varvtals spärren?

Också undrar jag om någon har ett tips på en tyst ljuddämpare/avgassystem som man inte förlorar alls mycket effekt på. Jag vet inte hur mycket Aprilian låter direkt men jag vill helst kunna köra i stadsmiljö. Inget racing-rör :) Kanske lika bra att behålla original röret, för det är tillräckligt tyst? Ostrypt nu alltså :)
 
Vet att klippt brygga resulterar i att varvtalsspärren försvinner, men utöver det vet jag inte direkt vad det gör.
Tänk på att byta munstycken i föggen också bara, annars kan det bli dyrt...
 
vilka farter vill du uppnå? avstrypt rs125a går ju rätt bra vill du ha mer kräm så får du nog införskaffa JL (jollymoto) rör eller liknande, annars tycker jag själv att orginal avstrypt räcker gott och väl.
EDIT:
försök hitta en beggad orginal cdi annars en trim cdi då det är bäst att ha orginal delarna när tiden kommer och den ska säljas, vet inte hur det ser ut när man tar bort bryggan då den var borta på båda mina hojar, går ju ev. att löda tillbax.
 
Last edited:
vilka farter vill du uppnå? avstrypt rs125a går ju rätt bra vill du ha mer kräm så får du nog införskaffa JL (jollymoto) rör eller liknande, annars tycker jag själv att orginal avstrypt räcker gott och väl.
EDIT:
försök hitta en beggad orginal cdi annars en trim cdi då det är bäst att ha orginal delarna när tiden kommer och den ska säljas, vet inte hur det ser ut när man tar bort bryggan då den var borta på båda mina hojar, går ju ev. att löda tillbax.

Utan att försöka avslöja så mycket kan jag berätta att jag har kollat på denna då den har ett bra pris och inte ligger för långt bort från min stad.

Jag antar att den är ostrypt eftersom han har ett Giannelli på. Men original-röret kanske är bäst i detta fallet? Vad tror du för övrigt om hojen? Ett bra köp?
 
Strypningen sitter inte i röret utan i CDI-boxen, men ring och fråga honom.
Jäkligt bra pris för en så pass ny aprilla, dock skriver han inget om miltal, kolvbyten eller någon annan sorts service hojen har fått...
 
Strypningen sitter inte i röret utan i CDI-boxen, men ring och fråga honom.
Jäkligt bra pris för en så pass ny aprilla, dock skriver han inget om miltal, kolvbyten eller någon annan sorts service hojen har fått...

Var strypningen sitter visste jag redan, men det vore konstigt om han körde effekt-rör och sedan strypt :)

Exakt vad jag tänkte med, så jag skickade iväg ett e-mail och frågade frågor som t.ex. service, miltal, om han har 2 CDI-boxar eller modifierat originalet. Om han inte svarar så får det väl bli ett telefonsamtal :)

Är det bra att köpa hoj nu mitt i vintern förresten? Jag tror det är mer hojar ute för salu i vår/sommar men de kommer väl aldrig vara så billiga som på vintern? :)
 
Det är klart fler hojar till salu när säsongen är igång, fast priserna känns lägre överlag nu under vintern faktiskt, hoppas det löser sig så du kan köra blårykare till våren!
 
Jag är på gång att köpa ett giannellisystem, men jag vet inte riktigt än om jag ska ha hela systemet eller om jag ska ha orginalpipan kvar och bara ha giannellikammaren. Kanske ett alternativ för dig då du får den lilla extra krämen men ändå behåller "tystheten" om man nu kan kalla den så.

Slå till på den om det inte är något som är helt galet, de andra av samma årsmodell ligger ju på över 40 000! Lite skavanker kanske finns, men det ska man förvänta sig på en begagnad hoj. Får du bara hem den och får plats med den så ska du köpa nu innan "glasspriserna" går upp. ;)

Det finns ju alla möjliga racing cdi på ebay om du kollar där, inte för att jag tror att de gör någon större skillnad mot en klippt orginal men... Jag skulle nog köpt en extra iallafall så man slipper krångel med besiktningen. Sen kan du också ha i baktanke att det är lättare att hitta reservdelar till inte allt för tidiga 07:or och frammåt om det inte blir just den här.
 
Jag är på gång att köpa ett giannellisystem, men jag vet inte riktigt än om jag ska ha hela systemet eller om jag ska ha orginalpipan kvar och bara ha giannellikammaren. Kanske ett alternativ för dig då du får den lilla extra krämen men ändå behåller "tystheten" om man nu kan kalla den så.

Slå till på den om det inte är något som är helt galet, de andra av samma årsmodell ligger ju på över 40 000! Lite skavanker kanske finns, men det ska man förvänta sig på en begagnad hoj. Får du bara hem den och får plats med den så ska du köpa nu innan "glasspriserna" går upp. ;)

Det finns ju alla möjliga racing cdi på ebay om du kollar där, inte för att jag tror att de gör någon större skillnad mot en klippt orginal men... Jag skulle nog köpt en extra iallafall så man slipper krångel med besiktningen. Sen kan du också ha i baktanke att det är lättare att hitta reservdelar till inte allt för tidiga 07:or och frammåt om det inte blir just den här.

Tack för ditt svar! :) Jo det ätt bra pris. Det är inte själva racing-CDI:n jag är ute efter, utan mer att kunna byta tillbaka till original. :) Ska slå till på den så fort pengarna kommer. Saknar bara ett par tusenlappar.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top