fråga ang beviks cup.

liljekvist

www.mxwheel.se
Gick med
25 Jun 2003
Hoj
flera
Undrar om någon insatt kan svar på min fråga.

Har ett par maxxis regn liggandes. På dessa finns inget dot märke men dom på maxxis säger att dom ska vara godkända. Så om dom faxar ett papper med att dom är godkända så bör man väl få köra med dom???

Att de ska vara så svårt att hitta regndäck, finns bara interm

Men risk för att låta som en surpuppa och hitlergeneral så vill jag säga att om du tänkt dig att byta däck beroende på väder etc så är du anmäld i fel klass, du som går i sådana tankar bör anmäla dig till elit.
Tanken när vi skapade denna motions klass var att det skulle vara halvseriös åkning avseende tävlingsmomentet, alltså man klarar sig oavsett däcksval etc.
Utgående från detta så är det DOT märkning på däcket som gäller oavsett om du får fram det papper du talar om eller inte.
Om detta med däck i motionsklassen spårarur så kommer vi ändra reglerna och då blir det så att det däck du besiktar med är det däck du åker med hela kvällen. Jaja punktering kan ju inträffa osv. Men du förstår nog att om du har dessa tankar så flyttar jag helst över dig till Elit klassen nu när det finns några platser kvar där.
Vi vill skapa en klass som inte ställer så stora krav och där man skall våga ställa upp utan att någonsin kört en tävling, den skall vara en inkörsport till högre satsningar och inte på något sätt vara avskräckande.

mvh
Peter Larsson
Sammanhållande Supermotard LMS

liljekvist skrev:
Undrar om någon insatt kan svar på min fråga.

Har ett par maxxis regn liggandes. På dessa finns inget dot märke men dom på maxxis säger att dom ska vara godkända. Så om dom faxar ett papper med att dom är godkända så bör man väl få köra med dom???

Att de ska vara så svårt att hitta regndäck, finns bara interm

Det står att glykol är förbjudet. Stämmer det?
Vad kan man använda istället om man inte får använda glykol?

Nightwish skrev:
För att du kör ett race med bara vatten i systemet under en timme????
Givetvis kan du ju hälla i glykol igen när racet är klart :fatta!

Är du alltid lika dryg? Kom med något vettigt istället. :finger
Tror du att jag bara kommer ha rent vatten i kylsystemet i en timme så tror du fel. Blir minst under en dag. I verkligheten jobbar man och har inte tid att palta med glykolur/rent vatten i samma dag som man ska köra.

Barrett´s svar var ju iaf vettigt. :tummenupp

Har alltid åkt med glykol i alla andra rejs så därför blev jag förvånad över att man inte fick köra med glykol. Antar att det kan spela roll att vi åker på en roadracingbana.

glykol är halt, behöver man säga ngt mer*L* Värre än diesel i en rondell......

LasseR6 skrev:
Tror du att jag bara kommer ha rent vatten i kylsystemet i en timme så tror du fel. Blir minst under en dag. I verkligheten jobbar man och har inte tid att palta med glykolur/rent vatten i samma dag som man ska köra.

Har alltid åkt med glykol i alla andra rejs så därför blev jag förvånad över att man inte fick köra med glykol. Antar att det kan spela roll att vi åker på en roadracingbana.
Prova gärna att hälla ut lite glykol i en kurva och försök sedan köra med kontrollerad sladd *L*
Säg gärna till innan. Jag har en videokamera..............

Finns ett medel som castrol säljer...till att konservera båtmotorer under vinterhalvåret...minns ej vad det hette...men det räcker att hälla i halva korken ungefär...kör med dest vatten så är det mindre aggresivt mot korrision...water wetter är ju bättre (sänker tempen nån grad), men dyrare.

LasseR6 skrev:
Det står att glykol är förbjudet. Stämmer det?
Vad kan man använda istället om man inte får använda glykol?

Ni börjar komma på vad som är problemet. Att andra banor ännu inte har detta som krav ändras nog rätt snart de insett problemen som kommer med glykol. Förutom rallycross då som redan har extra stödhjul.. :) Mitt förslag är att det skall skrivas i reglementet att glykol inte är tillåtet, man kan använda waterwetter hela sommaren så det är inget problem. Min gamla RR hoj gock i 3 år på detta så det är bara köra på med det.

Glykol blir glashalt mycket värre än olja, samt att det inte på något rimligt sätt går att sannera. Så jag kan ju säga att om någon spiller glykol under tävlingen så är det i stort sätt slut kört den tävling; grattis till den förare som inte kommer vara poppis efter den bedriften.

WaterWetter finns på mekonomen och det går några centiliter per liter kylvatten:
Mekonomen skrev:
Kylartillsats

WaterWetter förbättrar vattnets förmåga att suga upp värmen ifrån motorn varför vattnet snabbare når arbetstemperatur. Detta leder till avsevärt förbättrad kapacitet i värmepaketet, som förser bilen med varmluft till kupén, samt avsevärd minskning av risken för överhettning och kokning. WaterWetter fördubblar vattnets vätningsförmåga. Ökar värmeöverföringen. Minskar temperaturen i topplocket. Möjligör en ökning av förtändningen och/eller laddtryck från turbo. Minskar rost och korrosion. Smörjer vattenpumpen. Dosering: En flaska räcker till 15 liter vatten. Efterfyll med WaterWetter kontinuerligt då korrosionsskyddet förbrukas under användningstiden.

Artikelnr: 41-10040 Pris: 149:-

mvh
Peter Larsson

LasseR6 skrev:

twinman skrev:
Prova gärna att hälla ut lite glykol i en kurva och försök sedan köra med kontrollerad sladd *L*
Säg gärna till innan. Jag har en videokamera..............

Jo, jag vet att glykol är såphalt. :död

Butler skrev:
Men risk för att låta som en surpuppa och hitlergeneral så vill Vi vill skapa en klass som inte ställer så stora krav och där man skall våga ställa upp utan att någonsin kört en tävling, den skall vara en inkörsport till högre satsningar och inte på något sätt vara avskräckande.

mvh
Peter Larsson

Jag ville bara inte köra med rennsport om det regnar.... var väl inte så farligt eller? Jo jag hade kunnat tänka mig att åka i elit om det inte vore för min ekonomi just nu..... därav valet. Och jag har inte kört något race än så jag tänkte det var bra tävling att starta med.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT