Fråga angående SBS Dual Carbon 870DC

• Thread starter Thread starter Try
  • Start date Start date

Try

Snabb tysk!
Gick med
16 May 2011
Hoj
BMW S1000RR -15
Hej alla kunniga på området. Råkade köpa SBS 870 DC (Dual Carbon) istället för DS (Dual Sinter) och min fråga är om jag kan köra dessa racebelägg på gata i gungtempo eller ska jag köpa en till uppsättning belägg avsedd för gata och köra 870DC på bana?

Vet att Dual Carbon-beläggen kräver ganska mycket värme för att fungera optimalt. Och det är ju sällan man kör på det sättet på gata. Eller finns det tillräckligt med bromskraft i lugnt tempo men att de blir brutalt bettiga när man kör aktivt?

Mvh /Try

Jag har kört dessa i många år på bana och kan inte se några problem med att köra dessa på gata, körde i regn med dom också!
Och det är marginell skillnad kalla eller varma så mitt tips är kör!

Jag har kört dessa i många år på bana och kan inte se några problem med att köra dessa på gata, körde i regn med dom också!
Och det är marginell skillnad kalla eller varma så mitt tips är kör!

Fan vad grymt! Då är det bara att panga på ;) Får slänga på dem i helgen, med alla andra "bra att ha saker" man har köpt på sig under vintern *s*

Mvh /Try

Jag har nästan klippt en barnvagn med tillhörande livrädd mamma med min R1:a med kalla belägg. Startade hojen på jobbet och brassade iväg. Blev väl en ordentlig acceleration iväg och vid första övergångsstället kliver en mamma med barnvagn ut. Jag kommer snabbt men det är långt fram så jag bromsar lite lugnt. Inget händer, så jag får bromsa lite hårdare, inget händer nu heller. Nyper allt vad jag kan och hojen stannar precis innan det smäller. Alltså, första inbromsningen funkar inte med racebelägg. Men det går snabbt att värma dom, så i typ alla fall märker man inte av att belägen behöver värme, men om man måste panikbromsa första gången man rör handtaget ligger man illa till.

Håller med Jonte. Det är stoor skillnad på bromsverkan mellan kalla och varma SBS Dual Carbon belägg.
Jag vill inte ha dem på gatan.

Kanske får ta tillbaka mitt utlåtande, jag har ju inte kört dem på länge!
Men när jag körde dem var det marginell skillnad, däremot om de var glasade så vart det stor skillnad!
Vill ju inte att du ska krocka pga mig..... :)
Testa och tyck själv råder jag dej till!
Original bromsbelägg brukar vara bäst allround, och dyrast men de håller betydligt längre också, har ju ingen erfarenhet till din hoj.

Last edited:
Kanske får ta tillbaka mitt utlåtande, jag har ju inte kört dem på länge!
Men när jag körde dem var det marginell skillnad, däremot om de var glasade så vart det stor skillnad!
Vill ju inte att du ska krocka pga mig..... :)
Testa och tyck själv råder jag dej till!
Original bromsbelägg brukar vara bäst allround, och dyrast men de håller betydligt längre också, har ju ingen erfarenhet till din hoj.

Jag har ju bromsservo på min hoj ;) behöver ju inte klämma så hårt i handtaget... verkar inte vara så bra att köra med dem på gata. Får köpa en uppsättning 870 HS för gata och ha carbon-beläggen när jag ska panga bana.

Jag har ju bromsservo på min hoj ;) behöver ju inte klämma så hårt i handtaget... verkar inte vara så bra att köra med dem på gata. Får köpa en uppsättning 870 HS för gata och ha carbon-beläggen när jag ska panga bana.

Läs på förpackningen med DC hur SBS vill att du skall slita in belägg och göra med bromsskivorna om du nu eventuellt skall byta mellan HS/DS/RS och DC. Fundera på om det är värt jobbet sedan.
Tjipp..

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...