fråga angående pc3

freestyle

Live on the edge
Gick med
19 Sep 2005
Hoj
gsxr 1000 K5 fighter gata, k5 bana
Har en pc3 på min gsxr k6.

på pc3:n har man tre knappar som de stor low med high på.. man kan trycka in dom.

men vad gör dom knapparna?

jo har allt liggandes i kartong men stod inget om de där....ingen som vet exakt vd den gör?

ändrar tändning,? soppa?

helt borta på detta.

Last edited:
What ranges (low, mid, high) do the face plate buttons affect my fuel curve?

The button ranges of the PCIII break your RPM up into thrids. If you are using a PCIII USB then while communicating to the software press one.

så står de på deras hemsida men vad betyder de? är de min engelska som är tokdålig eller är de för fackligt skrivet?

Last edited:
Det är till för att öka/minska bränslet, dvs man "böjer" den mappade kurvan
vid low/mid/high.
Jag har ibland ökat low vid kallt väder för att monstret ska bli lite snällare
i stan.

Last edited:
Du justerar kurvan manuellt, kurvan delas då upp i 3 faser.

Detta är en grov justering och är inte i närheten av hur nogrannt du kan justera via datorn/bänkning.

Om du har fått den bänkad och justerad och sen justerar via knapparna så tar du bort den mappning du har fått noggrant inställd.

hojjen jag har är mappad i bänk. förra ägaren påstår att han provat använda knapparna. Det betyder då att han har nollat mappen som fanns i innan? vad jag förstod har han bara tryckt in typ high knappen och påstod att hojjen gick lite bättre på toppvarven då. sen har han tyrck in medium för å återställa. Men de betyder att han ändrat grundmappen då?

kan jag själv på något vis kolla om de är ändrat? surt att behöva mappa om för någon har varit där och pillat på knapparna när den var justerad.``??

tacksam för svar

Last edited:
Med knapparna ändrar du pcens inprogramerade mapp ganska grovt - indelat i varvtalsområden.

Du raderar inget men plussar eller minskar den bänkade mappen - med c:a 2,5% per lysdiod.

När det är kallt kan du i stora drag köra upp alla till max.
Tänk på att bågen är bänkad i bra varm luft - så i några futtiga plusgrader går den för snålt.

Vrid på tändingen och tryck in alla samtidigt - tryck sedan in low och du ser på bargrafen om den ligger i mitten.
Då har du den nya bänkade mappen.
Sedan samma sak med mid o high - stäng av tändingen varje gång du startat upp modläget och valt område och ändrat.

När det är kallt kan du i stora drag köra upp alla till max.
Tänk på att bågen är bänkad i bra varm luft - så i några futtiga plusgrader går den för snålt.

.

Men snälla nån, du plussar på 15% om du kör allt på max! Åtminstone suzuki har sensorer som kompenserar för temperatur, det ger att den mapp man gör i bänk i sin tur blir korrigerad för olika temperaturer och därmed inte alls för snål. Har du inte läst på ska du inte skriva så korkade saker.

om jag bara vrider på tändningen och trycker på en knapp. vad händer då? för att ändra något måste man vrida på tändingen samt trycka in alla samtidigt innan de går å ändra något?

Japp och efter du tryckt in alla tre samtidigt kan du välja vilket av områdena du vill justera.
Ställ alla i mitten så har du den bänkade originalmappen.
Kolla i pappret där står hur du ökar och minskar.
Sen innan du kan justera nästa område måste du omstarta pc:en och starta upp ändringsläge igen osv.

Jag vet inte hur mycket den korrigerar för temp men t.ex i minus 8 grader vann jag en del effekt på att öka till max.

du fick ingen skiva med en kopia på bänkmappen ??

För om din hoj är mappad i bänk så lär du inte vinna ngt på att ljustera på knapparna..

okej nu är jag me.

den mappen som är mappad ligger som grund i pc:n.
om jag trycker in tändningen och håller in de tre knapparna. Så kommer jag in i ett läga där ajg kan ändra mappen. Men mappen ligger fortfarande kvar. Bara de att rör jag mid low eller high så förskjuter jag den mappen som ligger i. Står alla i mitten så är de den mappen som är bänkad som ligger där.

Den bänkade mappen är alltså inte borttagen. den är bara ändrad något. Men ställer ajg allt i mitten så är den mappen orginal igen.

är jag me då?

kollade pc3an idag och low låg på en diod plus. mid och high stod i mitten. Och förra ägarn hade inte vetat hur man gjorde för å komma in i "mapp mode" så mappen är som bike har bänkat den:)

allt stod på pc3 skivan jag fick me. Men tackar för svaren här.

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år