Fråga angående ombyggnation av källare i flerbostadshus.

sportarn

Team Gasar tills det rasar!
Gick med
20 Apr 2004
Hoj
Yamaha R1-00 *såld*
Som rubriken säger så har vi i föreningen jag äger en lgh i en lokal som i dagsläget hyrs ut. Vi är dock inte så intresserade av att fortsätta hyra ut utan vill helst göra om lokalen till en lägenhet och har då en fråga om lägsta takhöjd.
Har varit i kontakt med stadsbyggnadskontoret, men de påstod att det skulle vara 2.40 i takhöjd och det känns väldigt högt, så nu tänkte jag höra om det är någon som vet vad det finns för undantag och om det t.o.m finns någon som byggt om en källare till lägenhet.
Tack på förhand!

Spontant verkar det lite konstigt att ha en minsta gräns på 240 i takhöjd. Finns många med ombyggda vindar som har betydligt lägre än så bara för att ta ett exempel. Men stadsbyggnadskontoret du varit i kontakt med borde ha koll på gällande regler. Sedan finns det säkert sätt att gå runt begränsningarna eller i värsta fall bygga runt dem. Det mesta går att lösa, men är givetvis en kostnadsfråga. Grannfastigheten där jag bor gjorde om en lokal till lägenhet efter att den ombildats till bostadsrätter. Men det är ingen källare utan mer markplan eller rättare sagt något halvting där mellan. Jag tror dock att takhöjden i dessa lokaler var rätt normal. Var inne där för många år sedan då den hyrdes ut som kontor.

Skall ni bygga om lägenheten i en lokal i källaren till en lägenhet?

Enligt BBR

"3:311 Rum att vistas i mer än tillfälligt
3:3111 Bostäder
Rumshöjden i bostäder ska vara minst 2,40 meter. I småhus får dock rumshöjden
i vinds- och suterrängvåningar samt källare vara lägst 2,30 meter. I begränsade
delar av rum får dessa rumshöjder underskridas. I sådana delar av rum där
ståhöjd behövs får rumshöjden dock inte vara lägre än 2,10 meter under horisontella
delar av tak eller 1,90 meter under snedtak."

Det verkar inte som att ni kommer undan 2,40 meter om ni skall bygga en lägenhet fär bostadsändamål.

/Dan

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...