Fråga angående lambdasond och avgassystem

tottelias

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Södermalm
Hoj
z800 ,CBR1000RR -08, R1 -06 såld, R1 -99 stulen
Tja!

Har en CBR1000RR -08 har ett slip on utan hål för lambdasonden. Jag har kört med detta slip on på i 4000mil utan att ens FI lampan har tänts (den fungerar) och hojen har inte gått ryckigt. Vet att kopplar man ur lambdan så kan den gå för fett eller för snålt och enligt Lelles MC så har inte -08 nån "reservmapp" den går på om lambdan kopplas ur/slutar fungera.
Så nu under vintern är hojen inlämnad för en omfattande motorrenovering (inte pga av nånting med lambdan att göra) så i vår vill jag gärna göra det riktigt och antingen skaffa en o2 eliminator men då undrar jag om endast det räcker eller om man måste köpa en powercommandor och mappa hojen också? Eller om ni har något tips på nåt slip on som har hål för lambdan?

Är det meckigt att få bort lambdan? vart kopplar man inte o2 eliminatorn?
 
Ett alternativ kanske kan vara att svetsa dit en lambda-bung? Sånt gör jag ofta åt folk som tex vill ha uttag för bosch-sond för att kunna mappa. Många bromsbänkar använder ju boschsonder. Jag sätter då dit ett boschuttag utöver det befintliga uttaget för smalbandslambda.

Gällande hur din motorstyrning funkar med/utan sond är jag dock okunnig. Hoppas du får fler svar gällande detta.
 
Om du inte får Fi Indikering ( röda lampan ) så har någon monterat en o2 eliminator alternativt gömt orginallambdan under tanken eller nått , Har sett sådana exempel . Inte så bra

Naturligtvis så monterar du en Powercommander + o2 eliminator och låter mappa denna i bänk , Det blir enorm skillnad på dessa hojar efter riktig mappning


Mappning kan jag hjälpa dig med om du är intreserad


Peter
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top