Fråga angående KN-filter:

Tjalle

Helt "spikad"
Gick med
25 Apr 2012
Hoj
-04 Honda
Jag servade hojen för ett tag sen och passade då på att sätta i ett KN luftfilter. Enligt KN fungerar deras filter utan att behöva "mappa" om eller nått sånt. Men.. sen var det några "mc-gurus" som sa att eftersom jag har ett eftermarknads slip-on på och dessutom sätter in ett KN-filter så måste maskinen mappas om, annars kan motorn skadas!!!
Kan det verkligen vara så? Jag förstår ju tanken med att det blir "öppnare in" och "öppnare ut" men det är ju inget helsystem jag satt på. Ska det verkligen behövas en pc-3 och mappning för ett filters skull?

Last edited:
Om filtret är ett insats-filter och hojen har sprut finns ingen problem:tummenupp

det beror på hade jag sagt. om insprutet kan justera själv mängden bensin som ska sprutas in i motorn så är det inga direkta problem.
men samtidigt så rekommenderar jag att du skaffar dig en PowerCommander och lämnar in hojen för mappning för att hojen ska gå så bra det bara går. troligtvis så kommer du att uppleva en viss tröghet/ojämnhet/ryck eller vad du än vill kalla det när du t.ex. gasar ut ifrån en sväng. om du lämnar in hojen för mappning så kommer hojen att svara bättre på gasen och gå jämnare.
vill du inte betala för en mappning så struntar du i det. däremot så kan du montera K&N-filtret och slip-on'et, köra ett gäng mil och sedan plocka ut tändstiften och kontrollera färgen på dom. är dom vita så går hojen magert. är dom svarta/blöta så går hojen fett (inte särskilt troligt att hojen går fett om du slänger på K&N-filter och annat slip-on).

MVH Phille

är mc´n nyare och har lambda styrd bränsle insprutning så behöver du ej oroa dig. skulle den gå magert eller fett så reglerar insprutningen det själv.

Ok, hojen har insprut. Precis som "phille" nämnde så blir det ett lite "ryck" vid gaspådrag som är lite obehagligt. Ska ta mig till en verkstad och kolla upp detta. Tackar så länge...

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Back