Fråga angående den mänskliga kroppens förmåga att läka sår.

Ert svensklärarert
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Spritt ny
Jo det är så att en intressant diskussion föddes vid eftermiddagsfikat i byggboden idag. Vi fick dock inte klarhet i hur det egentligen är så jag tänkte fråga o store forum om hjälp.

Till frågan:

Om man hyvlar upp ett köttsår på vardera tumme och strapsar, eller på annat sätt fogar ihop, tummarna med sårytorna mot varandra, läker tummarna ihop då eller stöter dom bort varandra på nåt sätt? :confused:

Hoppas ni kan lösa detta mysterium.

Jo det är så att en intressant diskussion föddes vid eftermiddagsfikat i byggboden idag. Vi fick dock inte klarhet i hur det egentligen är så jag tänkte fråga o store forum om hjälp.

Till frågan:

Om man hyvlar upp ett köttsår på vardera tumme och strapsar, eller på annat sätt fogar ihop, tummarna med sårytorna mot varandra, läker tummarna ihop då eller stöter dom bort varandra på nåt sätt? :confused:

Intressant fråga, ska ta upp det i min byggbod!

Till frågan:

De växer ihop. Bl a en viss Dr Mengele sysslade med den sortens experiment på fyrtiotalet. Även tvillingar växer ihop fö.

Till frågan:

Är det så svårt att prova själv menar du? :confused: Har ni ingen hyvel hemma så funkar det säkert lika bra med en sekatör eller liknande. ZIIP! :död

Till frågan:

Det här kan nog bli ett intressant experiment och en lång följetong här på sporthoj. Jag sponsrar med 100 spänn om du provar! :banana :banana

Det var väl Mick Doohan som dom sydde ihop benen på efter han hade fått kallbrand i sviterna efter en krasch för att få det att bildas hud och läkas,dock blev han av med en fot om jag minns rätt.

Det var även så tummbromsen kom till världen (eller iaf till racingbanan)

Till frågan:

om en man byter testiklar med en annan och sedan får barn, vems är då barnet? denna har jag funderat på ett tag

Om omständigheterna och miljön är som den skall för optimal läkning så borde det ju fungera..
Vi fixar ju en massa hudtransplantationer på jobbet :) Borde vara samma teknik, bara inte fingrets vaskulära omlopp har kompromissats (ursäkta swinglishen.. :gnissla )

Neb Jones skrev:
Minnesluckor från helgen?
:rofl

Långa farbron skrev:
Det var väl Mick Doohan som dom sydde ihop benen på efter han hade fått kallbrand i sviterna efter en krasch för att få det att bildas hud och läkas,dock blev han av med en fot om jag minns rätt.

Det var även så tummbromsen kom till världen (eller iaf till racingbanan)
Doohan blev aldrig av med foten, läkarna vill dock amputera först, men han böt sjukhus (har jag för mig :va, nån av RR-nördarna på forumet vet kanske bättre..) och på det andra sjukhuset ansågs inte amputation nödvändigt.

Last edited:
Kanske ett substitut till förlovningsring.

"Älskling, vad säger du om att vi växer ihop med varandra istället för förlovningsring ?"

:3freak

Bingo skrev:
De växer ihop. Bl a en viss Dr Mengele sysslade med den sortens experiment på fyrtiotalet. Även tvillingar växer ihop fö.

Intressant. Skulle vara kul att prova på någon (eller några). Frågan är bara hur. :va

Långa farbron skrev:
Har ni inga lärlingar ?

Jo en lärling finnes men han fräser in rör i betongväggar, provar vi på honom måste vi andra fräsa och det vill vi inte. Vi tänkte eventuellt kanske fånga in en uteliggare eller nåt.

Jo en lärling finnes men han fräser in rör i betongväggar, provar vi på honom måste vi andra fräsa och det vill vi inte. Vi tänkte eventuellt kanske fånga in en uteliggare eller nåt.

Borde inte vilken alkis som helst ställa upp, mot en sjuttis Kronvodka? :va

Uteliggare har kompromissat med fingrarnas vaskulära omlopp :mattias

Edit: stackarna... :fyllisar

Last edited:

Kanske kan ni komma till en givande överenskommelse med ett par thailändsk gästarbetare ?

Dom har säkert inget emot att fräsa lite.

*/ ?>
Nyheter
Harley-Davidson lanserar RIDE

Pressrelease från Harley-Da...

KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

Back