Fråga angåande koppling R1 -1998

Jon as

Kör i mitt eget tempo
Gick med
2 Feb 2006
Hoj
KTM530
I morgon skall jag hjälpa en kompis som skall titta på en ny hoj.
Han var och tittade på den idag, gjorde en snabb provkörning och kände att kopplingen var "skum". Han ville inte bestämma sig idag utan ville ha någon mera med sig i morgon som provkör och ger sitt utlåtande innan han bestämmer sig om det blir affär.

Så här beskriver han kopplingen.
Skruven som man justerar kopplingsvajern är nu fullt utskruvad.
dvs hantaget är "stumt" och glappar inte någon mm som den ska.
Ändå frikopplar den inte förens man dragit in handtaget helt in mot styret.

Han var förbi Yamaha och frågade. Dom trodde kanske att den tidigare ägaren bytt lammeller och inte plattorna som sitter där också. Helst skall man byta allt.

Kan inte dom tekniska bitarna så nu undrar vi...

Är kopplingen slut?
Är det bara att justera någon annanstans?

Vad kan det vara och vad kostar det att fixa det i så fall.
( mellan tummen och pekfingret)

Mycket tacksam för svar eftersom det är i morgon det avgörs... :Bugar

Det kan vara så att om den har stått länge att lamellerna har klibbat ihop, då behövs det bara en rejääl varmkörning. Men det kan även vara snea stålskivor.

Det kan vara så att om den har stått länge att lamellerna har klibbat ihop, då behövs det bara en rejääl varmkörning. Men det kan även vara snea stålskivor.

Ok, skall tänka på det när jag provkör den.

Vet du vad den kan kosta att byta stålskivor om dom skulle vara snea?
Antar att man skall byta "allt" i kopplingen då.

Någon som har andra teorier?

Last edited:
Skulle det vara så att du behöver byta koppling så är det inte så jättehög kostnad. Lameller kostar 598:- på addemoto.se och 86kr/st (hos yamaha) för stålskivor, du behöver förmodligen byta 6 st

Last edited:
Ok, skall tänka på det när jag provkör den.

Vet du vad den kan kosta att byta stålskivor om dom skulle vara snea?
Antar att man skall byta "allt" i kopplingen då.

Någon som har andra teorier?

Om du skulle behöva byta lameller och stålskivorna kommer det inte gå på mer än 1200 som mest om du köper ifrån t.ex. lelles eller addemoto.
För övrigt är det mycket lätt att byta och tar inte mer än en timme.

Skulle det vara så att du behöver byta koppling så är det inte så jättehög kostnad. Lameller kostar 598:- på addemoto.se och 86kr/st (hos yamaha) för stålskivor, du behöver förmodligen byta 6 st

Om du skulle behöva byta lameller och stålskivorna kommer det inte gå på mer än 1200 som mest om du köper ifrån t.ex. lelles eller addemoto.
För övrigt är det mycket lätt att byta och tar inte mer än en timme.

ok det låter ju bra.
Tack så mycket för svaren! :tummenupp

Någon som vet om det går att justera så att den blir mera normal innan man byter?.

Det sitter ju en justeringsskruv nere under kopplingskåpan. Bara att följa vajern från handtaget så kommer du hitta den andra skruven…

ok det låter ju bra.
Tack så mycket för svaren! :tummenupp

Någon som vet om det går att justera så att den blir mera normal innan man byter?.

Kanske....men det löser ju bara symptomen och inte problemet.

Du kommer ju fortfarande ha en sunkig koppling som kan börja spöka när som helst tex på den där lilla slingriga vägen 5,43 mil hemifrån.

Kanske....men det löser ju bara symptomen och inte problemet.

Du kommer ju fortfarande ha en sunkig koppling som kan börja spöka när som helst tex på den där lilla slingriga vägen 5,43 mil hemifrån.

Sant.

Om det inte kostar mera låter det konstigt att yamaha säger att det händer att ägare bara byter lammeler fast allt bör bytas.

Även om det skiljer 600 spänn i runda slängar tycker jag ju att man borde byta allt när man ändå har det ner rivet.

Last edited:
Om det inte kostar mera låter det konstigt att yamaha säger att det händer att ägare bara byter lammeler fast allt bör bytas.

Även om det skiljer 600 spänn i runda slängar tycker jag ju att man borde byta allt när man ändå har det ner rivet.

Anledningen till att jag vet priset är för att jag bytte koppling (lameller & stålskivor) på min för en vecka sedan.

Anledningen var att lamellerna var slitna, och stålskivorna blivit skeva av värmen.

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka