Har rivit topp och cylinder på en 1127 motor (GSX 1100F -94) på grund av att den knackade på tomgång/låga varv. Visade sig vara cyl #3 där en 3-4 cm skärva spruckit ur nedre kanten av cylinderfodret. Klistrar med en bild för att illustrera saken. När man kikar närmare på bilden kan man se att en skärva spruckit på precis samma ställe någongång tidigare och att man därefter endast slipat området med typ en dremel el. motsv. Bilden från övre sidan av cylindern visar att fodret inte precis matchar "notchen" i cylindern. Misstänker att fodret ligger aningen snett i cylindern? Mätte fodrens nedre kanter genom att lägga en glasskiva ovanpå hela cylindern. Det gick att köra ett .05 mm bladmått mellan skivan och just #3 cylinder. Är detta för mycket??
Skulle gärna höra goda åsikter om ni tror att fodret går att köra med om man slipar ner/jämnar ut sprickan eller behöver det bytas ut? Månne fodret kan pressas ut, och sen pressas tillbaka in igen/ Behöver jag ett nytt foder? Allt är annars i sin ordning, kolvarna ser sprillans nya ut, toppen är ok. Motorn varvade annars hur fint som helst och all effekt fanns "kvar". gjutjärnsbiten från fodret hittades i oljetråget, har inte rivit ramlager/vevlager men antar att de är ok (Inget lagerflis i oljetråget).
Skulle gärna höra goda åsikter om ni tror att fodret går att köra med om man slipar ner/jämnar ut sprickan eller behöver det bytas ut? Månne fodret kan pressas ut, och sen pressas tillbaka in igen/ Behöver jag ett nytt foder? Allt är annars i sin ordning, kolvarna ser sprillans nya ut, toppen är ok. Motorn varvade annars hur fint som helst och all effekt fanns "kvar". gjutjärnsbiten från fodret hittades i oljetråget, har inte rivit ramlager/vevlager men antar att de är ok (Inget lagerflis i oljetråget).