Fråga åt Gixxerspecialisterna

B.T.

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Finland
Hoj
YZF-R ? GSXR 7/11
Har rivit topp och cylinder på en 1127 motor (GSX 1100F -94) på grund av att den knackade på tomgång/låga varv. Visade sig vara cyl #3 där en 3-4 cm skärva spruckit ur nedre kanten av cylinderfodret. Klistrar med en bild för att illustrera saken. När man kikar närmare på bilden kan man se att en skärva spruckit på precis samma ställe någongång tidigare och att man därefter endast slipat området med typ en dremel el. motsv. Bilden från övre sidan av cylindern visar att fodret inte precis matchar "notchen" i cylindern. Misstänker att fodret ligger aningen snett i cylindern? Mätte fodrens nedre kanter genom att lägga en glasskiva ovanpå hela cylindern. Det gick att köra ett .05 mm bladmått mellan skivan och just #3 cylinder. Är detta för mycket??

Skulle gärna höra goda åsikter om ni tror att fodret går att köra med om man slipar ner/jämnar ut sprickan eller behöver det bytas ut? Månne fodret kan pressas ut, och sen pressas tillbaka in igen/ Behöver jag ett nytt foder? Allt är annars i sin ordning, kolvarna ser sprillans nya ut, toppen är ok. Motorn varvade annars hur fint som helst och all effekt fanns "kvar". gjutjärnsbiten från fodret hittades i oljetråget, har inte rivit ramlager/vevlager men antar att de är ok (Inget lagerflis i oljetråget).
 

Bifogat

  • cyl 3 foder  109_0916.JPG
    cyl 3 foder 109_0916.JPG
    83.4 KB · Visningar: 157
  • cyl 3 109_0918.JPG
    cyl 3 109_0918.JPG
    100 KB · Visningar: 130
Den ska vara "sprucken" på det där sättet - iaf på en original GSF1200S. Det är ett uttag för att primärtransmissionens drev på vevaxeln ska gå fritt. Vem har tidigare meckat på din hoj?

Hittade du verkligen en flisa av fodret i oljetråget. Kan du fota den också?
 
Tack Anders, var det där jag ville höra. Har endast meckat 1052 cylinder tidigare, och den har inget liknande urtag för drevet. Tror tyvärr inte att jag har kvar skärvan. Den upphittades i 2 st ca. 1,5 cm bitar ur oljetråget. Funderar närmast på vad skärvan ställt till med när den åkt ner i oljetråget... primärdrevet har eventuellt tagit stryk på köpet. Ska kolla i morron.
Märkte aldrig av nåt värre mekaniskt oljud när hela detta skedde. En morron tickade den bara lite (alltså mera än oljeluftgixxers normalt) på tomgång.
 
Motorn är köpt på Spinnin Wheel, enligt uppgift körd 14 000 km. Känner alltså inte till historiken. Kolvarnas och toppens skick överensstämmer i stort sett med denna uppgift (14 tkm). Cylinderfodren ser dock ut som om dom har varit ur cylindern någon gång varefter ytan planats.
 
Hm... hm... fodret ska inte spricka utan anledning på en 1127'a... om nu inte axial-spelet har blivit för stort och har gjort att veven kan röra sig i sidled så mycket att primärdrevet slagit i fodret (visste inte ens att det var möjligt). Spekulerar bara...

Kolvringarnas nedre vändläge är långt ovanför där din flisa slagits ut. Putsa kanten med smärgel och kör vidare med det där fodret. Ivfsh ser Banditernas foder på 3'ans cylle ut precis så där.
 
1127 kubiks R motorn ('89 t.o.m. '92) har oxo det där uttaget.
 
Det skulle ju kunna vara så illa att man har "renoverat" den på spinning wheel (eller killen som hade den innan) och monterat ett nytt foder som inte var "trasigt". Därav den bearbetade ytan på din cylinderrad. Kan fanken inte va nåt annat...
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top