fräsvänlig plast!

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
Håller på att göra om min instrumentering för att passa bakom fighterkåpan. Tänkte göra ett nytt mätarhus som är lite smalare kortare.

Planen är att präsa ur hål för mätarna ur en solid plastbit.(ovanpå kommer sedan en alupanel, för rätt look :) ) Min fråga är alltså vad jag bör ha för plast och var jag köper ett sånt "plastblock"?

matte_mannen skrev:
2065313 Håller på att göra om min instrumentering för att passa bakom fighterkåpan. Tänkte göra ett nytt mätarhus som är lite smalare kortare.

Planen är att präsa ur hål för mätarna ur en solid plastbit.(ovanpå kommer sedan en alupanel, för rätt look :) ) Min fråga är alltså vad jag bör ha för plast och var jag köper ett sånt "plastblock"?

när jag jobbade på lernia yrkesutbildningen så fräste dom väldigt mycket i vinyl. väldigt lätt att ha och göra med och rätt billigt vad jag kunde förstå.

Perkidde skrev:
2065637 när jag jobbade på lernia yrkesutbildningen så fräste dom väldigt mycket i vinyl. väldigt lätt att ha och göra med och rätt billigt vad jag kunde förstå.

allright! Du vet inte något företag i Göteborg som säljer sånt? Är det nån plastfirma som gäller? Finns det olika sorters vinyl med väldigt olika egenskaper måntro?

matte_mannen skrev:
2065313 Håller på att göra om min instrumentering för att passa bakom fighterkåpan. Tänkte göra ett nytt mätarhus som är lite smalare kortare.

Fråga en verktygstillverkare jag tror att dom använder "Lexan" i prototyp arbetet, lättarbetat mycket tåligt och genomskinligt.

matte_mannen skrev:
2065313

Acetalplast (POM) går bra att fräsa i och det funkar bra att limma. Om du inte vill skruva panelen.

Ingen aning om var du kan köpa det i Gbg trakten, kolla med någon prototypfirma eller liknande.
Lycka till

söker man på eniro så finner man massor. :tummenupp

Nästan vilken plast som helst funkar fint att fräsa i. delrin nylon, etc.

Tack för alla svar!

Problemet är att alla sådana firmor har öppet 7-16 vilket gör att jag aldrig hinner dit efter jobbet, och så har dom självklart stängt på helgerna. Skulle gärna fixa lite nu i helgen... Ingen som vet om Hornbach eller bauhaus el dyl. har något vettigt???

matte_mannen skrev:
2067738 Tack för alla svar!

Problemet är att alla sådana firmor har öppet 7-16 vilket gör att jag aldrig hinner dit efter jobbet, och så har dom självklart stängt på helgerna. Skulle gärna fixa lite nu i helgen... Ingen som vet om Hornbach eller bauhaus el dyl. har något vettigt???

En crazy ide´ är ju att åka till IKEA eller liknande och köpa ett plastskärbräde och sätta fräsen i.
De är väl en 8-10mm tjocka om det räcker.

Pebl skrev:
2068747 En crazy ide´ är ju att åka till IKEA eller liknande och köpa ett plastskärbräde och sätta fräsen i.
De är väl en 8-10mm tjocka om det räcker.

Det är ju helt klart en crazy idé... Problemet är att jag behöver en bit som är ca 60-70mm djup. Kan man limma ett par sådana ovanpå varandra måntro???
Känns som plasten kanske är för "fet" för att det ska fästa att att smäcka ihop.

Någon som har fler galna ideér?

matte_mannen skrev:
2069805
Någon som har fler galna ideér?

Köp flytande polyester och härdare på biltema, ta en burk av lämplig form och gjut en fyrkantig plastklump däri.

Galet, kan funka. Om man låter det vara ett par cm kvar i botten av burken man har blandat till polyestern i så härdar det till en solid, halvgenomskinlig plastbit.

Vilka egenskaper det har har jag däremot inte en aning om men det vet säkert någon annan. Jag har bara använt det för att fuska med glasfiberlagningar av kåpor.

Mookie skrev:
2069835 Köp flytande polyester och härdare på biltema, ta en burk av lämplig form och gjut en fyrkantig plastklump däri.

Galet, kan funka. Om man låter det vara ett par cm kvar i botten av burken man har blandat till polyestern i så härdar det till en solid, halvgenomskinlig plastbit.

Vilka egenskaper det har har jag däremot inte en aning om men det vet säkert någon annan. Jag har bara använt det för att fuska med glasfiberlagningar av kåpor.

Har tänkt på det faktisk. Har dock fått för mig att det blir för sprött och att det dessutom tar ett decenium att en så stor bit ska härda...

matte_mannen skrev:
2069849 Har tänkt på det faktisk. Har dock fått för mig att det blir för sprött och att det dessutom tar ett decenium att en så stor bit ska härda...
Det härdar genom kemiska processer, inte genom avdunstning, så det härdar ganska raskt!
Annars kan du ju köpa plexiglas och skruva ihop x antal så att du får en klump, och fräsa ur den. Har du bara snygga skruvar så funkar det ju! :)

matte_mannen skrev:
2070080 var / hur köper man deras produkter?

Egentligen säljer de nog inte till privatpersoner, Loxi-Tec köper sina råvaror från Lagomat i Angered. Kan ha bytt namn till plastogran eller nåt liknande. Hör med dem. De kan nog slänga ihop ett block till dig. Skulle tro att råvaran ligger på 30 kr kilot. Annars har jag eventuellt en polare som kan gjuta en klump. Du kan ju även köpa råmaterialet o blanda själv o gjuta i nån hemma gjord form.

Edit: Elastogran var det visst!
http://www.plastkemiforetagen.se/Medlemmar/Foretag_info.asp?JurpersId=888936

http://www.lagotech.se/menu/1/001

Eng skrev:
2065874 Acetalplast (POM) går bra att fräsa i och det funkar bra att limma. Om du inte vill skruva panelen.

Ingen aning om var du kan köpa det i Gbg trakten, kolla med någon prototypfirma eller liknande.
Lycka till

Ringde till en firma i göteborg och frågade vad dom skulle ha för en bit acetal i 1X1 dm och 3 dm lång. svaret blev 500 spänn! tycket det var snordyrt! Vad tycker ni?

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT