magnus_moss
Racing is life!
- Gick med
- 11 Aug 2003
- Ort
- västkusten
- Hoj
- Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
The rotary is BACK!!!!! https://www.autoevolution.com/news/..._bTZQ2_T0h8_UYucIF9B_NwBr8lyNZQVuIIQrVy33wggQ
Motorn väger 43 kilo, en S1000RR-motor med motsvarande eller mer effekt (tävling) väger 59 kilo. Tror den väger in på dryga 170 kilo våt.128 kg vao där har resten av tillverkarna något att bita i 90% är ju 100 kg tyngre
Är väl inget, får lätt ut 200Nm på min MTB, den väger drygt 10Kg, men inte fan accelererar den fort för det.140Nm som ska putta på 130kg plus förare låter rätt skruvat i mina öron
Motorn väger 43 kilo, en S1000RR-motor med motsvarande eller mer effekt (tävling) väger 59 kilo. Tror den väger in på dryga 170 kilo våt.
Så det är nog andra saker än motorn som är mer avgörande i så fall.
Sedan är wankelmotorn dessvärre en återvändsgränd av rent fysiska orsaker, även om Mazda härdade ut ganska länge.
Kanske beror på att din MTB slutar varva vid runt 120RPM?Är väl inget, får lätt ut 200Nm på min MTB, den väger drygt 10Kg, men inte fan accelererar den fort för det.
Finns det sånt? Var körs det?Tror dom där 25st som ska tillverkas kommer gå åt snabbt. Står inget om att den klarar 95db, men den kanske inte är avsedd för svensk roadracing.
Exakt. Det är därför man inte ska blanda ihop vridmoment med effekt. Ett högt vrid per se säger inget om dragkraft.Kanske beror på att din MTB slutar vara vid runt 120RPM?
Håller med om att det går att jämföras med en tvåtaktare. Man kan plocka ur mycket effekt ur en liten och lätt motor men verkningsgrad och miljö får stryka på foten.Det har det väl varit hela tiden i så fall? Låg vikt, bra med effekt, väldigt lite problem med ökade laster vid högre varvtal osv.
Men ändå lade samtliga tillverkare utom Mazda ned sina modeller i mitten av 1970-talet. Återvändsgränd: Svårt/omöjligt med avgasrening pga konstruktionen med tätningar osv. Lite som tvåtaktsmotorer för övrigt.
Håller med om att det går att jämföras med en tvåtaktare. Man kan plocka ur mycket effekt ur en liten och lätt motor men verkningsgrad och miljö får stryka på foten.
Miljöreglerna är vad de är och inget tyder på att de ska bli mindre strikta i framtiden. Därför är det en återvändsgränd. Med det sagt hade jag ändå velat ha en fet 1000cc tvåtaktsradfyra men jag kommer aldrig få det.
Din MTB har inte 200 Nm på motorn. Troligen är det bakhjulet din uppgift avser. Bättre att jämföra effekt.Är väl inget, får lätt ut 200Nm på min MTB, den väger drygt 10Kg, men inte fan accelererar den fort för det.
Anmälan till 2024 års DGR öppen
Den 18 maj är det dags för ... |
|
Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta
Luca Martin, Hubert Trunken... |
|
Ny Indian Scout på väg
Indian Motorcycle har bekrä... |
|
Honda CB125R uppdaterad
24YM HONDA CB125R 2024 å... |
|
Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!
Färglägg en XSR 900 GP R... |
|
Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!
Färglägg en XSR 900 GP R... |
|
Ny Indian Scout på gång
En ny version av Indian Sco... |
|
Honda uppdaterar CB125R
24YM HONDA CB125R 2024 å... |
|
Husqvarna Svartpilen 801!
Äntligen är den här, Husqva... |
|
Färre stulna motorcyklar 2023
Varje år sammanställer Larm... |