Fräsig engelsk hoj!!!!

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Tror dom där 25st som ska tillverkas kommer gå åt snabbt. Står inget om att den klarar 95db, men den kanske inte är avsedd för svensk roadracing.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
128 kg vao där har resten av tillverkarna något att bita i 90% är ju 100 kg tyngre
Motorn väger 43 kilo, en S1000RR-motor med motsvarande eller mer effekt (tävling) väger 59 kilo. Tror den väger in på dryga 170 kilo våt.

Så det är nog andra saker än motorn som är mer avgörande i så fall.

Sedan är wankelmotorn dessvärre en återvändsgränd av rent fysiska orsaker, även om Mazda härdade ut ganska länge.
 

tomsta

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jul 2007
Ort
tyresö
Hoj
Honda CBF600 -04
hela veckopengen lär ryka....
citat:
Those that have previous experience in terms of motorcycle road racing will say that the CR700W is a real steal, considering the price. Others, who are more accustomed to road-going bikes, will think the price is off the charts. And that's because every one of those 25 units will sell for about $116,000!
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
140Nm som ska putta på 130kg plus förare låter rätt skruvat i mina öron
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Motorn väger 43 kilo, en S1000RR-motor med motsvarande eller mer effekt (tävling) väger 59 kilo. Tror den väger in på dryga 170 kilo våt.

Så det är nog andra saker än motorn som är mer avgörande i så fall.

Sedan är wankelmotorn dessvärre en återvändsgränd av rent fysiska orsaker, även om Mazda härdade ut ganska länge.

Vad menar du med återvändsgränd? Att den inte är lika miljövänlig som en elmotor?

Vankelmotorn har sina fördelar och nackdelar och varför någon vill ha den som en MC-motor borde vara uppenbart för de flesta.
 

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Ort
Stockholm
Hoj
rsv4, gsxr1000
Kanske går att ställa upp i SSP med den nästa år? Nya reglementet verkar ju tillåta det mesta. ?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det har det väl varit hela tiden i så fall? :) Låg vikt, bra med effekt, väldigt lite problem med ökade laster vid högre varvtal osv.

Men ändå lade samtliga tillverkare utom Mazda ned sina modeller i mitten av 1970-talet. Återvändsgränd: Svårt/omöjligt med avgasrening pga konstruktionen med tätningar osv. Lite som tvåtaktsmotorer för övrigt.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Det har det väl varit hela tiden i så fall? :) Låg vikt, bra med effekt, väldigt lite problem med ökade laster vid högre varvtal osv.

Men ändå lade samtliga tillverkare utom Mazda ned sina modeller i mitten av 1970-talet. Återvändsgränd: Svårt/omöjligt med avgasrening pga konstruktionen med tätningar osv. Lite som tvåtaktsmotorer för övrigt.
Håller med om att det går att jämföras med en tvåtaktare. Man kan plocka ur mycket effekt ur en liten och lätt motor men verkningsgrad och miljö får stryka på foten.

Miljöreglerna är vad de är och inget tyder på att de ska bli mindre strikta i framtiden. Därför är det en återvändsgränd. Med det sagt hade jag ändå velat ha en fet 1000cc tvåtaktsradfyra men jag kommer aldrig få det.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Håller med om att det går att jämföras med en tvåtaktare. Man kan plocka ur mycket effekt ur en liten och lätt motor men verkningsgrad och miljö får stryka på foten.

Miljöreglerna är vad de är och inget tyder på att de ska bli mindre strikta i framtiden. Därför är det en återvändsgränd. Med det sagt hade jag ändå velat ha en fet 1000cc tvåtaktsradfyra men jag kommer aldrig få det.

Köp en snöskoter… :)
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
V-max4 är väl den enda 2t radfyran och den är ju orimligt dyr och tung, vissa tycker ju dessutom inte ens att det är en äkta radfyra då vevaxeln är delad.
 

CarlXVII

Medlem
Gick med
5 Aug 2008
Ort
Garaget
Hoj
R1, YZ450, Bol d´or 900
Är väl inget, får lätt ut 200Nm på min MTB, den väger drygt 10Kg, men inte fan accelererar den fort för det.
Din MTB har inte 200 Nm på motorn. Troligen är det bakhjulet din uppgift avser. Bättre att jämföra effekt.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top