Ossman
Den förlorade brodern
Nu har man bytt både det ena och andra på hojen (förra husse var inte så snäll) och börjar börjar nu få den lilla damen i ganska god kondition.
Så nu tänkte jag att man kanske skulle ägna lite kärlek åt förgasarna. Men jag har ingen vidare koll på hur mycket man bör byta för att fräscha upp dem. Nålar och munstycken känns som uppenbara slitagedelar. Sen behöver hon väl lämnas bort för lite synkronisering?
Nu är det inga större problem med förgasarna, mest lite "när man ändå är igång". De skavanker jag har är:
* Två cylindrar går lite fett, de andra två går lagom.
* En förgasare "fladdrar". Har man rivit bort luftburken ser man att den står och far fram och tillbaka en bit. Är det fjädern som gjort sitt då?
* Gasen kan ha sitt egna lilla liv. Ligger man på jämn gas kan man ibland få lite extra skjuts. Detta dök upp efter stormeket att byta växellådslager. Har inbillat mig att det är förgasarrelaterat. Andra teorier (helst testbara) är välkomna.
Så nu tänkte jag att man kanske skulle ägna lite kärlek åt förgasarna. Men jag har ingen vidare koll på hur mycket man bör byta för att fräscha upp dem. Nålar och munstycken känns som uppenbara slitagedelar. Sen behöver hon väl lämnas bort för lite synkronisering?
Nu är det inga större problem med förgasarna, mest lite "när man ändå är igång". De skavanker jag har är:
* Två cylindrar går lite fett, de andra två går lagom.
* En förgasare "fladdrar". Har man rivit bort luftburken ser man att den står och far fram och tillbaka en bit. Är det fjädern som gjort sitt då?
* Gasen kan ha sitt egna lilla liv. Ligger man på jämn gas kan man ibland få lite extra skjuts. Detta dök upp efter stormeket att byta växellådslager. Har inbillat mig att det är förgasarrelaterat. Andra teorier (helst testbara) är välkomna.