Fräscha upp avgassystem

Lillsven

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2009
Hoj
Yamaha FZS 600 Fazer
Hej!

Jag har en Yamaha FZS 600 -99 och avgassystemet börjar se lite tråkigt ut. (Se bild)

Jag har tänkt göra något åt det här under julhelgen.

Min fråga är då vad jag ska tänka på och hur jag ska gå tillväga.

Jag har inte tillgång till någon verkstad eller så utan har tänkt att försöka få det plåtrent med hjälp av stålborste, schotch brite-trissa och sandpapper, sen tvätta med T-röd och sen lägga 3-4 tunna lager av värmetålig färg.

Som jag har förstått det så ska värmebeständig färg härdas. Ska detta göras mellan varje lager eller räcker det när alla lager är lagda?

Skulle det funka att värma upp det hela med en vanlig värmepistol innan man monterar det på hojen och låter det härda på tomgång?

Angående avmonteringen av avgassystemet, krävs några speciella verktyg eller talanger?
Är det bara att skruva av och sen sätta dit? Sitter det någon packning där grenröret möter cylindrarna och behövs det i så fall en ny?

Mvh
Lillsven

Bifogat

• IMG_0200.jpg
    IMG_0200.jpg
    138.3 KB · Visningar: 323
Låt bara färgen torka lite mellan varje lager. Det kommer härda finfint efter första repan i vår. Att plocka bort systemet från cykeln kräver bara ett spärrskaft med passande hylsa. Det kan vara bra att använda momentnykel när du monterar på det igen, kolla i en verkstadshandbok så ser du hur hårt man ska dra. Det är alltid bra att slänga på nya packningar när man tagit av avgassystemet, men det är inget måste om de inte är helruttna.

Putsa dom plåtrena? Jag hade lämnat dom på blästring och sen fått dom ceramic coatade alternativt målade med riktig avgasfärg (av proffs).

Men som herren ovan sa, dom kommer fortfarande bli skitiga och fula med tiden.

Strunta i att lacka det själv. Gjorde det på mitt grenrör till 750in, höll väl max ett par veckor. Om du vill ha det fräschare ska du lämna in det på en firma som lägger en speciell ytbehandling istället. Kommer inte ihåg vad firman heter dock.

Du gör som du vill, men ta med i beräkningen att det är inte bara att "lossa" gamla grenrörsbultar,risken finns att dom går av.

Ta den enkla vägen ur det och måla det på plats,det borde ju gå hyfsat lätt att dra en plastfolie mellan motor och grenrör.

Last edited:
Om du tar loss systemet. använd gärna ngn form av antiseizure på alla heta gängor när du sedan återmonterar. Tex koppar- eller aluminiumfett/pasta. Använder man inte det på tex grenrörspinnskruvar så havererar de förr eller senare.

Om du tar bort systemet så kolla även efter sprickor och se till att få de svetsade samtidigt. Det brukar speciellt spricka runt H-rören på sporthojssystem. Dvs de små förbindelserörer mellan cyl 1 och 2 samt mellan 3 och 4 som syns på din bild. Tigsvets är bäst.

Last edited:
Du gör som du vill, men ta med i beräkningen att det är inte bara att "lossa" gamla grenrörsbultar,risken finns att dom går av.

Ta den enkla vägen ur det och måla det på plats,det borde ju gå hyfsat lätt att dra en plastfolie mellan motor och grenrör.

Mina satt så löst så jag kunde ta dem med näven nästan :)

Det är bra med cyklar som vibrerar :banana

har inte gjort det själv men läst på nåt forum? Att man kan måla grenrören med svart färg som man målar ved-spis med.

Okey, är den samlade koncensusen att det är bättre att måla systemet på plats med noggrann maskering?

Känns som det blir svårt att göra rent det då inför lackningen men kanske räcker att få bort ytrosten på de utsatta ställena?

Jag är lite tveksam eftersom det känns sådär att lägga ner massa arbete och pengar om det ändå ska se förjävligt ut efter två veckor och kanske sämre än innan?

Jag tycker inte det ser så illa ut att det är läge att lämna in det till proffs, däremot om jag kan snygga till det själv för en billig peng så är det aktuellt.

Jag hade plockat bort systemet från hojen. Då får du absolut bäst finish och kommer åt att måla överallt. Inget större jobb heller då du inte har några kåpor att plocka bort.

Ska du måla så plocka av dom. Blir aldrig bra att måla på plats.
Har du tid: Droppa lite 5-56 varje kväll i en veckas tid på muttrarna, så lossnar de fint sen.

Har själv målat ett antal krökar på crossar, 3-4 lager utan härdning emellan, när de sen är monterat så låt den stå o gå 20-30 min innan du kör ut den så härdar den på plats. Var sen nogram med att göra rent kröken VARJE gång du kört, annars håller den inte lystern många dagar.

Har du tid: Droppa lite 5-56 varje kväll i en veckas tid på muttrarna, så lossnar de fint sen.

Har själv målat ett antal krökar på crossar, 3-4 lager utan härdning emellan, när de sen är monterat så låt den stå o gå 20-30 min innan du kör ut den så härdar den på plats. Var sen nogram med att göra rent kröken VARJE gång du kört, annars håller den inte lystern många dagar.

Sitter bultarna väldigt hårt så tycker jag man ska gå på med gasolbrännaren direkt.

Elda på muttern tills den glöder och lossa den sen.

Sitter bultarna väldigt hårt så tycker jag man ska gå på med gasolbrännaren direkt.

Elda på muttern tills den glöder och lossa den sen.

De är naturligtvis steg 2 om dom inte lossnar med en enkel smekning och lite 5-56. Mekanisk kraft är den sista utvägen.

Vad för lack har du då kört på?
Ska snart bygga ett rör till hojen och tänkte lacka med Hagmans värmefärg. Står på burken att man bara ska spraya ett tunt lager vilket jag tycker låter konstigt :va

Hagmans har jag kört.
Fler tunna lager. Öva först på en plåt, de krävs lite teknik för att de ska täcka men inte rinna.

*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back