Fräsa egna ok

Spåret har jag för mig är lite säkerhetsmarginal för bromsskivan.

Det är nog så att den finns där för att skallen på skruvarna som håller skivan inte ska slå i oket. :tummenupp
PIC00013left.jpg

Någon som vet vad bultcirkeln är för dessa hojar? Det hade gjort det lite enklare att rita ut spåret.

...143mm va? Har en exakt ritning av original KTM 660 skivan kom jag på...
 
Last edited:
Det är nog så att den finns där för att skallen på skruvarna som håller skivan inte ska slå i oket. :tummenupp
View attachment 399163

Någon som vet vad bultcirkeln är för dessa hojar? Det hade gjort det lite enklare att rita ut spåret.

...143mm va? Har en exakt ritning av original KTM 660 skivan kom jag på...

Ja precis, nitarna eller skruvarna har jag för mig går där i närheten iaf.
 
För att inte överbelasta datorn för mycket skippade jag Ray Tracing den här gången, blev ju rätt bra iaf :)
Både hålet och spåret är nu ritat, ni ser hur hålet blev på andra sidan i reflektionen.

Bromsok2.jpg
 
Hallon. Hur går det? Jag har oxå haft funderingar på att göra någon liknande. Konstruerar själv i inventor cambereder i camworks och har en Mazak fräs. Ska du knacka programmet i ren isokod? :yoparty
 
Snygg modell! Behöver du kompensera cylinderdiametrarna med tanke på eloxeringens tjocklek?

Han som fräser åt mig, gör lite enklare saker också... :hihi

Königsegg bromsok.jpg
 
Last edited:
Snygg modell! Behöver du kompensera cylinderdiametrarna med tanke på eloxeringens tjocklek?

Han som fräser åt mig, gör lite enklare saker också... :hihi

View attachment 399256
Har räknat lite på det där, måttet på cylinderdiametrarna är 27,38mm och eloxeringen är ca 20µm tjock så jag hade satt det måttet på 27,4H7 = 27,4 -0/+0,021. Kolvens diameter är 27,28 så eventuellt är de där 0,02mm som diffar både på kolven och cylindrarna ett mätfel och då ska cylinderdiametrarna kanske ligga på 27,45. Men det är ju sjukt låga toleranser som det är... Lämpligtvis fräser man en provbit och eloxerar.

Dock skulle jag gärna vilja veta vad ni tycker om ovanstående, vad bör cylinderdiametern vara tro?
 
Last edited:
Är originalet eloxerad i hålen? En variant är ju att göra finjusteringen av cylinderdiametern efter eloxeringsbadet.
 
Kan man ju göra men man vill ju spänna upp stycket så lite som möjligt och därav hade det varit mer produktivt att ha rätt marginal från början. Nu tror inte jag det spelar någon större roll om man har 27,4 eller 27,5 men jag vågar inte lova nått.
DSC_1758.jpg
 
Måttet på ritningen stämmer garanterat, får samma mätvärde på alla cylindrarna och kolvarna är mätta till 27,29.
 

Bifogat

  • uploadfromtaptalk1392102595090.jpg
    uploadfromtaptalk1392102595090.jpg
    31 KB · Visningar: 123
Alla OK jag haft isär verkar vara eloxerade i loppen.

I långa loppet håller det väl borta lite korrision kan jag tänka mig när skrotet stått utomhus under ett träd i 15 år? =)
 
På tal om O-ringar och bromsok. Vad bör man ha för material i O-ringar som kommer i kontakt med bromsvätska. Nitril? 70 shore?

Är O-ringen mellan blockhalvorna jag funderar främst på?
 
Nästa projekt:
 

Bifogat

  • uploadfromtaptalk1395698819737.jpg
    uploadfromtaptalk1395698819737.jpg
    43.4 KB · Visningar: 136
Länge sedan sen sist och nej projektet har inte glömts bort eller lagts i någon byrålåda men det har varit en väldigt fin sommar och jag har suttit väldigt många timmar på hojen så det har inte hunnits med.
Nu kommer det dock läggas tid på det. Förra veckan gjorde jag klart fixturen för den yttre halvan och ikväll skrev jag klart programmet för fixturen för den inre halvan, eller ja, så mycket skrivande är det inte i moderna CAM-program. :glömdet

Jag har börjat bereda själva oket och det löser sig nog på en dag eller två om man får sitta med det, men det är inte ofta man har en hel dag över, tyvärr.

Bjuder på två bilder på den färdiga fixturen... Ha de!
DSC_2305.jpgDSC_2336.jpg
 
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Back
Top