Fräsa egna kraschpuckar?

Mini SV ?

Ny medlem
Gick med
9 Oct 2006
Hoj
KTM 690 SMR
Hej hej

Funderar lite på att fräsa ut ett par kraschpuckar till sv´n. Eftrsom jag tycker det är så dyrt:huvet . Men en sådan väldigt enkel kunstruktion. Billigaste jag hittar kostar 750 kr för två puckar och två skruv.:va De kostar ju max 50 kr att tillverka.

Någon som har erfarenhet om att göra egna puckar?

Att göra de i fräsen är ju gjort på 30min. Förlängnings skruvar går att köpa på vilken järnbutik som helst.

Mini SV ? skrev:
2659526 Hej hej

Funderar lite på att fräsa ut ett par kraschpuckar till sv´n. Eftrsom jag tycker det är så dyrt:huvet . Men en sådan väldigt enkel kunstruktion. Billigaste jag hittar kostar 750 kr för två puckar och två skruv.:va De kostar ju max 50 kr att tillverka.

Att göra de i fräsen är ju gjort på 30min. Förlängnings skruvar går att köpa på vilken järnbutik som helst.

Jag skulle iaf vara intresserad av 3st :tummenupp

Någon som har räknat på hur de ska se ut? Jag antar att man vill att skruven ska deformeras en bit ut för att undvika att motorfästet böjs eller gängan i hålet går sönder. Vidare borde de vara gjorda på ett sätt så de delvis kollapsar och därigenom tar upp slagkraften vid en krasch för att undvika att skada ramen.

Antar att skruven måste vara tillräckligt mjuk/svag samt att basen på pucken måste vara tillräckligt tunn för att förhindra att pucken genom hävstång mot motorfästet sträcker skruven så hårt att gängor går sönder.

På min rejshoj sitter det plastpuckar med skruvar in. Sådan plast har vi på jobbet så det blir gratispuckar nästa år... ;)

Borde inte vara några problem alls att svarva såna, ta mått på dem i affären eller på nån annans hoj, maila tillverkaren och fråga vad det är för material i skruv och puck och sen fixar du det... :tummenupp

tänkte svarva ut i ganska mjukt alu, och då kan det vika sig vid en krach.

Och alu är också snyggt till hojen. :tummenupp

Finns det någon ritning på kraschpuckar ?
Sedan kan man ju anpassa den till sv´n

Mini SV ? skrev:
2659877 tänkte svarva ut i ganska mjukt alu, och då kan det vika sig vid en krach.

Och alu är också snyggt till hojen. :tummenupp

Finns det någon ritning på kraschpuckar ?
Sedan kan man ju anpassa den till sv´n

Gör du dem i alu tror jag inte de tillåts användas på bana i licensgrupp.

Mini SV ? skrev:
2659526 Hej hej

50kr. kontra 750 kr.... material, verkstad, svarv, arbetstid, lön, skatt moms. utveklingskostnader..... Du försöker ju få någon att bjuda på mått också vidare. Kanske inte så konstigt att det kostar 750 kr i butik.....

snabbyamaha skrev:
2659915 50kr. kontra 750 kr.... material, verkstad, svarv, arbetstid, lön, skatt moms. utveklingskostnader..... Du försöker ju få någon att bjuda på mått också vidare. Kanske inte så konstigt att det kostar 750 kr i butik.....

Vad är det för fel att tillverka saker själv? Alla har inte tummen mitt i handen och då kan man faktiskt tillverka saker själv, det är knappast olagligt. De som inte har tillgång till svarv och verkstad kan ju betala 750 kr men jag har inte hört nåt som stoppar oss andra från att tillverka själva...

Hade gärna bjudit på mått om jag hade dem men det har jag inte... Som sagt, mät på nåns hoj, du kan ju bjuda killen på ett par för besväret... :tummenupp

Komihåg att använda bultar som böjer sig när nu skruvar fast puckarna.
Dyrare puckar, typ R&G Racing, har även nån anordning med packningar i puckarna så att de är svåra att dra åt för hårt.

Delrin tror jag plasttypen som funkar bäst heter.

imaster skrev:
2659930 Vad är det för fel att tillverka saker själv? Alla har inte tummen mitt i handen och då kan man faktiskt tillverka saker själv, det är knappast olagligt. De som inte har tillgång till svarv och verkstad kan ju betala 750 kr men jag har inte hört nåt som stoppar oss andra från att tillverka själva...

Hade gärna bjudit på mått om jag hade dem men det har jag inte... Som sagt, mät på nåns hoj, du kan ju bjuda killen på ett par för besväret... :tummenupp

Precis det är väl upp till mig vad jag vill ha på hojen. :rolleyes:
Ska kolla på kusinen sv och ta hans mått.

Abloy skrev:

Vart köpte du en där "plast tuben"

Vad är bäst att använda puckar i plast eller alu ??

Abloy skrev:

Last edited:
Jag gjorde egna med ett par "riktiga" som mall, som jag lånade av en medlem på Ducceklubben.

Bifogat

• Monster4.jpg
    Monster4.jpg
    62.2 KB · Visningar: 103
  • Krashpuckar.jpg
    Krashpuckar.jpg
    135.5 KB · Visningar: 103
Mini SV ? skrev:
2660077
Vart köpte du en där "plast tuben"

Jag använde Acetalplast (POM) även kallad Delrin.

"Vit hård plast. Utmärkt till finmekaniska detaljer. Lämpligt till glidlager och kugghjul. Ger fina ytor vid svarvning, fräsning och gängning"

Tror att jag betalade 60 kr/dm för d 50mm

Leta på internet så hittar du säkert någon firma i din närhet som säljer. Jag köpte av Rönnes i Sundsvall.

:va
Abloy skrev:
2660098 Jag använde Acetalplast (POM) även kallad Delrin.

"Vit hård plast. Utmärkt till finmekaniska detaljer. Lämpligt till glidlager och kugghjul. Ger fina ytor vid svarvning, fräsning och gängning"

Tror att jag betalade 60 kr/dm för d 50mm

Leta på internet så hittar du säkert någon firma i din närhet som säljer. Jag köpte av Rönnes i Sundsvall.

Tack tack ska leta nu efter sådan plast i kalmar regionen och runt västerås
Kanske är bättre att använda plast

Mini SV ? skrev:
2660110 :va

Tack tack ska leta nu efter sådan plast i kalmar regionen och runt västerås
Kanske är bättre att använda plast
Kör på plast. Delrin är vanligt men du kan använda t ex Polyamid Typ 6 eller något som kallas för High density Nylon också.

De plasterna är förmodligen skonsammare mot ramen än en alu-klump. Kör du en mjuk skruv (8.8 är vanligt i pucksammanhang) så kan den böja sig bra mycket innan den går av. Det betyder att den kan komma i kläm mellan asfalten och ramen - vilket förmodligen inte är särskilt skonsamt mot ramen.

imaster skrev:
...maila tillverkaren och fråga vad det är för material i skruv och puck och sen fixar du det... :tummenupp
Tala först om varför du frågar. Låtsas inte vara intresserad av köp för att "lura" till dig infon. Ärlighet är bra som princip. Jag skulle tro att de flesta tillverkare besvarar frågan även om du berättar att du tänker tillverka den själv. Det är ju inte direkt några unika kunskaper de besitter.

Last edited:
Jag skulle beställt från www.ironbill.se men fick tag på ämnen från ett annat håll.
Kanske kan vara något?:tummenupp

Jag har någon skiss på dom jag gjorde till hjulbultarna med. Ligger under Projekt/Ram på min sida.

LiNiC skrev:
2660206 Jag har någon skiss på dom jag gjorde till hjulbultarna med. Ligger under Projekt/Ram på min sida.

JA dom såg jätte fina ut. Dina puckar skulle ju kunna vara köpta var som helst. Nu blir jag riktigt inspererad !!!:tummenupp ska säga till polaren så han får dra igång svarven. Ritning funkar ju jätte bra.
Vart köpte du bultarna till dom? Var det också på ironbill?

Har du polerat puckarna eller klarlackat dom?

Mini SV ? skrev:
2660233 JA dom såg jätte fina ut. Dina puckar skulle ju kunna vara köpta var som helst. Nu blir jag riktigt inspererad !!!:tummenupp ska säga till polaren så han får dra igång svarven. Ritning funkar ju jätte bra.
Vart köpte du bultarna till dom? Var det också på ironbill?

Har du polerat puckarna eller klarlackat dom?

Tackar.:)

Bultarna, Nej dom är inte från Ironbill, gängat rundjärn bara.

Ska du ha till hjulbulten fungerar nog gängstång från biltema med.

Dom är polerade.

Tänk på att anpassa måtten till "dina" hjulbultar bara.

Last edited:
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...