Fräs i Norrköping

Duke0

Sporthojsnörd
Gick med
22 May 2003
Hoj
Ingen
Nån som vet om nån CNC fräsare som är villigt att hjälpa en inte vinstdrivande och ej fakturerbar privat kund med endast en passion för motorcyklar?
Det gäller 1 endaste prototyp som är bus enkel, kaffebröd är gott

Får jag detta kommer jag starta värsta byggtråden inom kort och tro mig det kommer bli läsvärt!

Det går att nyttja Xometry om man vill ha nåt gjort och inte har nån kompis som kan fixa. Inte billigast, men det löser problemet.

Har du ritning på grejerna?

Varför måste det vara CNC-fräs för en detalj som är busenkel?

Kanske större chans att du får det utfört om den kan tillverkas med en vanlig supportfräs.
Jag är inte så insatt i fräsning men tänker att genom att scanna av den och sedan höja formen 5mm i z-led och sedan slänga in den aluminum bit i en CNC , det är ett mellanlägg till en cylinderfotspackning.

Det går att nyttja Xometry om man vill ha nåt gjort och inte har nån kompis som kan fixa. Inte billigast, men det löser problemet.

Har du ritning på grejerna?
Nej det har jag inte men kanske kan ex reffa en bild och rita av den digitalt, jag har packningen ifråga

Jag är inte så insatt i fräsning men tänker att genom att scanna av den och sedan höja formen 5mm i z-led och sedan slänga in den aluminum bit i en CNC , det är ett mellanlägg till en cylinderfotspackning.
Vattenskärning...... snabbt o oftast möjligt att få in när de kör en plåt med "din" tjocklek

Vattenskärning...... snabbt o oftast möjligt att få in när de kör en plåt med "din" tjocklek
Just det det går ju... det finns ju utmed E4an i Norrköping.... STORT TACK för tipset , Nu är jag snart i mål bara 5mm planing kvar av cylinder + nya o-ring grooves...men det fixar nån vanligt motor renoverare i Stan

3 månader senare .....Ingen verkar kunna plana av en cylinder 5mm i Norrköping , antingen säger de att det inte går eller så har de typ tid om 4år en annan ville ha 6000kr för att han behövde göra ett verktyg, asså hallå!. Finns det nån i Linköping eller Finspång ?
Jag vill plana av 5mm och sedan göra två skåror i vilken jag skall lägga nya O-Ringar som vilken cross som helst.

3 månader senare .....Ingen verkar kunna plana av en cylinder 5mm i Norrköping , antingen säger de att det inte går eller så har de typ tid om 4år en annan ville ha 6000kr för att han behövde göra ett verktyg, asså hallå!. Finns det nån i Linköping eller Finspång ?
Jag vill plana av 5mm och sedan göra två skåror i vilken jag skall lägga nya O-Ringar som vilken cross som helst.

Busenkelt var ordet... :rofl

Skulle du själv vilja jobba flera timmar för kaffebröd?

Ja jag skulle jobba för kaffebröd om det var så att jag fick en serie att jobba med efter ...kundvård

Bytte du fokus från mellanlägg till planing av cylinder? Hursomhelst så tror jag du skulle få mer träffsäkra tips om du kunde ta fram en ritning eller kanske bara en skiss på vad du vill ha gjort. Eller ett foto som du ritar på med enkla ritverktyg (ex i powerpoint om du inte har ett ritprogram)
Ex så troooooor jag att jag fattar vad du vill ha gjort med cylindern, plana den på översidan, 5mm och sedan svarva/fräsa två o-ringspår (skåror) runt fodret på undersidan, på samma sätt trooor jag att mellanlägget är en aluminiumplåt med ett stort hål i centrum för fodret att gå igenom och fyra (eller fler?) hål för dragstängerna (där tror jag mest på vattenskärning). Men det där med 10-25mm tjock fattar jag inte utan bild

Bytte du fokus från mellanlägg till planing av cylinder? Hursomhelst så tror jag du skulle få mer träffsäkra tips om du kunde ta fram en ritning eller kanske bara en skiss på vad du vill ha gjort. Eller ett foto som du ritar på med enkla ritverktyg (ex i powerpoint om du inte har ett ritprogram)
Ex så troooooor jag att jag fattar vad du vill ha gjort med cylindern, plana den på översidan, 5mm och sedan svarva/fräsa två o-ringspår (skåror) runt fodret på undersidan, på samma sätt trooor jag att mellanlägget är en aluminiumplåt med ett stort hål i centrum för fodret att gå igenom och fyra (eller fler?) hål för dragstängerna (där tror jag mest på vattenskärning). Men det där med 10-25mm tjock fattar jag inte utan bild
Ja det finns ju många vägar till Rom vissa är kortare andra längre.
Exakt!! jag vill flytta förbränningsrummet 5mm ned mot kolven. Det går ju att antingen ta av på toppen från kanten och spara lite mindre än borrningen så toppen "åker" ned 5mm i cylindern eller plana cylinderns topp 5mm sedan precis som du säger, göra nya o-ring spår.

Jag tänker att topp jobbet är nog det säkraste och billigaste med tanke på att det är nikasil.

Resten är löst ...dvs mellanlägget som höjer cylindern.

Varför allt detta stök? jo överströmnings kanalerna stämmer inte med kolvens höjd i mitt lilla projekt.

Ja det finns ju många vägar till Rom vissa är kortare andra längre.
Exakt!! jag vill flytta förbränningsrummet 5mm ned mot kolven. Det går ju att antingen ta av på toppen från kanten och spara lite mindre än borrningen så toppen "åker" ned 5mm i cylindern eller plana cylinderns topp 5mm sedan precis som du säger, göra nya o-ring spår.

Jag tänker att topp jobbet är nog det säkraste och billigaste med tanke på att det är nikasil.

Resten är löst ...dvs mellanlägget som höjer cylindern.

Varför allt detta stök? jo överströmnings kanalerna stämmer inte med kolvens höjd i mitt lilla projekt.
OK - så du vill få upp kanalöppningarna närmare toppen?
Vad jag inte får in i skallen utan att ha sett undersidan på cylindern är var du vill lägga tätningen. Jag vet inte annat än att undersidan på en 2-t cylinder ser ut såhär. 1749562544880.pngVill du täta den mot mellanlägget så kan jag inte fatta hur du tänkt med o-ring. Ett spår för ett gummisnöre kan göras enl. bilden, (helvetesjobb, inget du fräser manuellt, måste först göras ett program som fixar alla punkter på spåret, det tar tid) . Sedan måste du täta mot dragstängerna också. Det finns inte heller plats för (på denna cylindern) att lägga en ringtätning innanför kanalerna, så skulle inte en planpackning funka bättre eller blir trycken så höga att det läcker?
En annan kolv med kortare skört, skulle det lösa hela jobbet utan att pilla på cylindern?

OK - så du vill få upp kanalöppningarna närmare toppen?
Vad jag inte får in i skallen utan att ha sett undersidan på cylindern är var du vill lägga tätningen. Jag vet inte annat än att undersidan på en 2-t cylinder ser ut såhär. View attachment 516532Vill du täta den mot mellanlägget så kan jag inte fatta hur du tänkt med o-ring. Ett spår för ett gummisnöre kan göras enl. bilden, (helvetesjobb, inget du fräser manuellt, måste först göras ett program som fixar alla punkter på spåret, det tar tid) . Sedan måste du täta mot dragstängerna också. Det finns inte heller plats för (på denna cylindern) att lägga en ringtätning innanför kanalerna, så skulle inte en planpackning funka bättre eller blir trycken så höga att det läcker?
En annan kolv med kortare skört, skulle det lösa hela jobbet utan att pilla på cylindern?
Den sidan är löst ...genom vattenskärning och dubbla plantätningar, vi ritade en skiss att skära efter.
ang kolv:
Jag är låst av lite andra saker som gör att jag inte kan ta en annan kolv men skulle det finnas en så är ju det så en klart mycket enklare metod.

Ja jag skulle jobba för kaffebröd om det var så att jag fick en serie att jobba med efter ...kundvård
Den sidan är löst ...genom vattenskärning och dubbla plantätningar, vi ritade en skiss att skära efter.
ang kolv:
Jag är låst av lite andra saker som gör att jag inte kan ta en annan kolv men skulle det finnas en så är ju det så en klart mycket enklare metod.

Eftersom du har räknar med större serier så kan du ju beställa kolvar med din egen design. Jag tror inte du behöver beställa fler än 5 stycken.
Det är lite dyrare än standardkolvar men inte några extrema priser.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman