frän :)

skulle ni ha köpt den om den fanns på eran mope tid?

• Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .
Aimbert skrev:
Man lär så länge man lever! :hihi
När du ändå vet hur hårt jag suger: 1:1?

Alltså utväxlingen.. Att den är växlad behöver inte betyda att du kan byta växel... jag TROR att det betyder att 1varv på veven ger 1 varv på utgående axeln. Alltså 2:1 betyder 2 varv ger 1 varv.. rätta mig om jag har fel!

Man lever så länge man lär!

Zundapp ks och cs skall det va :yoparty de va mopeder det...

Själv hade man Bultaco Astro :yoparty

Riktigt nice att göra stoppies med om jag får säga det själv :)

Då har alltså en variatormotor oändligt många växlar?

Jag körde mt5, och bokstavligen alla i plugget ville prova. Jag var mytomspunnen... DT+ Inte en chans, isåfall Suzuki TS, den var också grym... Grymt mycket trimvänligare...

Men jag ångrar att jag inte bara köpte en jävla cross från början istället... :-/

RF_Racing skrev:
Det är klart att det r koppling på scooter... annars skulle du inte kunna stå stilla med den startad... Vet du hur en scooter motor ser ut? Slungkoppling.

Varför skulle inte en variator vara växel? Klart att det är! Steglös växel... Allt som inte är 1:1 är växlat!

När man pratar om fordon med automatisk växellåda av någon sort så finns det ingen koppling i den bemärkelsen. Sen att det finns en sådan funktion inbyggd i/utanför växellådan har väl inget med saken att göra. Och Är det variator vi pratar om är det ju ingen koppling vi pratar om öht.

Menar du att det finns någon moped som har direktdrift med utväxlingen 1:1??

Biturbo skrev:
När man pratar om fordon med automatisk växellåda av någon sort så finns det ingen koppling i den bemärkelsen. Sen att det finns en sådan funktion inbyggd i/utanför växellådan har väl inget med saken att göra. Och Är det variator vi pratar om är det ju ingen koppling vi pratar om öht.

Menar du att det finns någon moped som har direktdrift med utväxlingen 1:1??

Men är du helt och hållet korkad?
Han sade att scootrar (mopeder) inte hade nån koppling... Och det har de, dem har slungkoppling / centrifugalkoppling... Sen berättade jag för han att allt som inte är 1:1 är växlat, och att man inte behöver kunna byta växel bara för att den är växlad (se gocart). Jo klart att det finns koppling på fordon med automatisk växellåda. Läs igenom det vi skrev till varrandra så fattar du... nog... :fatta!

Jag tycker att crossmoppar är roligast, älskade min svart/gula MT5 över allt annat!

Mopparna nuförtiden är ju snuskigt dyra, jag köpte min MT5 för 9500:- ny 1992, de verkar fortfarande kosta lika mycket trots 15 år på nacken :kocko

Vilken 15-åring kan köpa en ny moppe för 30.000:-?

Visst är TZR 50 en grym moped men inte prisvärd.

Ps vem åker med helställ på en moppe? :tomten

Det ska vara Yamaha DT50R -94, har haft 2 st för ett par år sedan

hade också en mb5 och en k50 men det var mest för att mer trimmade :banana

här har vi ju en bild på ena pärlan

Bifogat

• IMAG0003M.JPG
    IMAG0003M.JPG
    76.3 KB · Visningar: 69
Last edited:
RF_Racing skrev:
Säg nån moppe utan koppling :va
Ingen serietillverkad iallafall...

Here we go again. Har aldrig någonsin lagt in en popcornsmiley i ett inlägg, men jag är bra jävla sugen nu. :tomten

RF_Racing. Pojken, myten, messerschmittern!

Skulle inte vilja visa mig på en sån där moppe i 40 knyck , nån kan ju spinga ikapp mig och skratta ihjäl sig,
Och en sån där törs man ju inte böka på med hur som helst, moppe ska man ha roligt med, inte vara rädd för att få en repa på tanklocket.

Nä tacka vet jag riktiga moppar , Han ha både en mt5 och en k 50, fast det är ju typ 12 år sen , men det var en rolig tid,

Svårt att hitta bild, men den här e i alla fall snyggast.. :D (kostar också därefter antar jag)

Rieju MRX Pro Castrol - Mopeder ska va cross! :)

RF_Racing skrev:
Men är du helt och hållet korkad?
Han sade att scootrar (mopeder) inte hade nån koppling... Och det har de, dem har slungkoppling / centrifugalkoppling... Sen berättade jag för han att allt som inte är 1:1 är växlat, och att man inte behöver kunna byta växel bara för att den är växlad (se gocart). Jo klart att det finns koppling på fordon med automatisk växellåda. Läs igenom det vi skrev till varrandra så fattar du... nog... :fatta!

Sade jag någonstans att de inte hade koppling alls?

Det ja menar är att man pratar inte om kopplingen på automatväxlade fordon för det är inget du varesig ser eller använder. Funktionen finns där, javisst. Precis som jag skrev.

Men jag antar att jag måste göra ett exempel för att du sak fatta.

EX: Min JEEP har ingen kopling. Varför? För den har automatlåda.

Ett till.. Lika bra antagligen.

EX: Var är kopplingen? Det finns ingen det är automatlåda.

Eller skulle du svara: -Jo! Den sitter i växellådan! :mattias

Sen förstod jag inte va du menar med 1:1 växlingen å gocart och det!?

Back