Fräckt villkor

Hemskesven

Mostly harmless
Gick med
20 Oct 2004
Hoj
xr 650 -00 crf450-08
Försäkrade hojen hos folksam härom dagen, fick sen hem försäkringsvillkoren.... tillsammans med fakturan. Den var rätt så försumbar då man åker supermoppe.
Nåja jag satte mig och kollade igenom dessa lite grand, enligt villkoren så får inte någon som bor utanför mitt hushåll framföra hojen för att försäkringen skall gälla.
Detta måste väl vara döden för skenförsäkrarna :tummenupp
Sen så kollade jag upp vad som gällde för att skydda sig, där stod bara att det skulle vara av dom godkänd skyddsdräkt?
Blev fundersam vad det var och satte mig och ringde till dom, blev skickad runt till ett antal personer tills det till slut fanns en herre på skaderegleringen som kunde meddela att det inte krävdes några som helst skydd (förutom hjälm då) utan att det räckte att kläderna skulle vara tillverkade för att åka mc i.
Känns som om ribban ligger lite olika högt på dom olika paragaferna men jag är nöjd, då slipper man ju låna ut hojen till alla polare som vill "testa en sväng"
Det enda som kan bli lite bökigt är ju om man vill sälja hojen och en potentiell köpare ska provköra, får nog kolla upp detta.
Är det vanligt med det där att man inte får låna ut hojen? Hur kan då någon skenförsäkra?

Det handlar väl om bara dubbel självrisk om olyka skulle inträffa? eller ?

Nja som jag förstod det så vad det endast de inom hushållet som fick framföra fordonet, blev lite tveksam nu.... ska kolla upp...

"fordonet får endast köras av dig som försäkringstagare eller annan person som som är folbokförd på samma adress som du"

Hemskesven skrev:
"fordonet får endast köras av dig som försäkringstagare eller annan person som som är folbokförd på samma adress som du"

Så står det på min oxå (trygg-hansa) men efter lite förfrågningar så är det så att om nån annan kör så höjs självrisken med 10papp...

Trafikförsäkringen gäller alltid.
Men har du helförsäkring kommer dom troligtvis bara garva i luren åt dig om polaren vurpar din hoj. Försäkringsbolaget är din bästa vän tills något händer.

WestW skrev:
Trafikförsäkringen gäller alltid.
Men har du helförsäkring kommer dom troligtvis bara garva i luren åt dig om polaren vurpar din hoj. Försäkringsbolaget är din bästa vän tills något händer.

Fast en del bolag tilllämpar självrisk på trafikdelen och läser man lite mer i det finstilta eller frågar bolaget så är de i princip berättigade till att sätta en godtycklig självrisk även på trafikdelen om vilkoren inte följs angående vem som kör, detta kan bli DYRT.

När jag försäkrade hojen sa kvinnan i telefonen till mig att det var ok att låna ut hojen, men självrisken blev dubbel om det hände något! men som hon sa det är självklart att man får låna ut cykeln! :confused:

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti