Fotpinnesats vs flytta foten?

  • Thread starter Thread starter sandstream
  • Start date Start date

sandstream

Guest
När jag kör på bana flyttar jag upp fötterna så att jag "står" på tårna.
Funkar fint och känns bra förutom vid växlingar när vänsterfoten måste flyttas.

Min fråga är därför om fotpinnar för racing är lösningen?
(Det jag tänker på är de satser man kan köpa som flyttar fotpinnarna samt broms och växel uppåt och bakåt)
Har man fötterna placerade "normalt" då, eller "står" man ändå på tårna?

Något annat man ska tänka på när man köper en sån "sats"?
(Såg att det fanns från ca 2.000:- till över 10.000:-)

Hoppas nån förstår vad jag menar :)
 
Att "stå på tå" är ju löjligt skönt jämt.. förrutom då man ska växla eller bromsa. :D
 
Växlar du i kuvor? Ha rätt varv innan så klarar du dig nog fint så länge du inte tävlar.

And Hey.. Whats up with the "mad man" avatar :D
 
sandstream skrev:
När jag kör på bana flyttar jag upp fötterna så att jag "står" på tårna.
Funkar fint och känns bra förutom vid växlingar när vänsterfoten måste flyttas.

Min fråga är därför om fotpinnar för racing är lösningen?
(Det jag tänker på är de satser man kan köpa som flyttar fotpinnarna samt broms och växel uppåt och bakåt)
Har man fötterna placerade "normalt" då, eller "står" man ändå på tårna?

Något annat man ska tänka på när man köper en sån "sats"?
(Såg att det fanns från ca 2.000:- till över 10.000:-)

Hoppas nån förstår vad jag menar :)

Köp nya fotpinnar å se till att du dessa har valmöjligheten att vända växelföraren så 'ettan' ligger uppåt. :)
 
Hur brukar du ha fötterna normalt då ?

Själv har jag tårna på fotpinnarna oavsett om jag kör gata eller bana.
Att flytta foten vid växling är ju ingen större manöver.
 
DonDiego skrev:
Köp nya fotpinnar å se till att du dessa har valmöjligheten att vända växelföraren så 'ettan' ligger uppåt. :)
Är det många som kör med det...? Så man bara kan stampa i växlarna..?
 
sandstream skrev:
När jag kör på bana flyttar jag upp fötterna så att jag "står" på tårna.
Funkar fint och känns bra förutom vid växlingar när vänsterfoten måste flyttas.

Min fråga är därför om fotpinnar för racing är lösningen?
(Det jag tänker på är de satser man kan köpa som flyttar fotpinnarna samt broms och växel uppåt och bakåt)
Har man fötterna placerade "normalt" då, eller "står" man ändå på tårna?

Något annat man ska tänka på när man köper en sån "sats"?
(Såg att det fanns från ca 2.000:- till över 10.000:-)

Hoppas nån förstår vad jag menar :)
Kör både R1 och ban-ninja och kan def rekommendera en höjning och tillbakaflyttning av pinnarna. En polare byggde plattorna till våran räser som flyttar pinnarna dryga 5-6cm bakåt och uppåt. Klart skönt att köra med men blir jobbigt i längden eftersom man får smått bisarra knävinklar. På R1 kör jag orginal å fotpinnarna skrapar ju i backen vid minsta kurva vilket bara e lite irriterande. Flyttar fötterna gör jag på båda cyklarna för annars tar de i backen...
 
sandstream skrev:
Min fråga är därför om fotpinnar för racing är lösningen?
(Det jag tänker på är de satser man kan köpa som flyttar fotpinnarna samt broms och växel uppåt och bakåt)
Har man fötterna placerade "normalt" då, eller "står" man ändå på tårna?

Du måste ändå ha tårna på pinnarna. Ett vanligt "rear-set" flyttar pinnen ca 2-3cm uppåt/bakåt.
 
K-Micke skrev:
Du måste ändå ha tårna på pinnarna. Ett vanligt "rear-set" flyttar pinnen ca 2-3cm uppåt/bakåt.
Tack! :tummenupp
HanneZ skrev:
Växlar du i kuvor? Ha rätt varv innan så klarar du dig nog fint så länge du inte tävlar.
På Sviestad tex så kör jag ur Bergskurvan på tvåan och hinner börja lägga ner hojen innan det är dags för trean ut på start/mål-rakan.
(Alternativet är att lägga i trean innan kurvan men då har man ändå redan största delen av kroppen på högersidan)
Finns flera andra partier på andra banor jag kört där jag gör samma sak.
HanneZ skrev:
And Hey.. Whats up with the "mad man" avatar :D
Jag är glad på bilden :)
Du skulle se mig när jag är arg :mad:
 
zpeppy skrev:
Är det många som kör med det...? Så man bara kan stampa i växlarna..?

@ sandstream:

Huvudanledningen till att använda trampdynorna på fotpinnarna är att det blir lättare att jobba med cykel'n...

Att vända växlarna är bra då man i vissa (vänster)kurvor helt enkelt inte får plats med tån under växelspaken....

... eller som ex i "parisen" (eller vad den nu heter den långa högern - efter västern - som är efter starten-ni vet.. :va ) på Mantorp, där jag av någon anledning inte klarade av att peta upp växeln (trots nerlägg åt höger) :confused:

/ Micke
 
Jag köpte valtermotos billigaste (typ 1 eller något liknande) till min gsxr750
De gjorde att jag fick mycket mera vikt på händerna. Fungerar kanon på bana
men blir jobbigt när man kör lagligt på gatan.

De flesta "fasta" fotpinnarna verkar sakna fäste för bromsljuskontakten
Så kolla det om du tycker att det är vikitgt att den funkar.

Den största anledningen till att jag bytte var att jag hoppas att de ska
hjälpa till att skydda hojen vid en lowsider och då är det även bra om det går att köpa delarna var för sig.
 
sandstream skrev:
Tack! :tummenupp
På Sviestad tex så kör jag ur Bergskurvan på tvåan och hinner börja lägga ner hojen innan det är dags för trean ut på start/mål-rakan.
(Alternativet är att lägga i trean innan kurvan men då har man ändå redan största delen av kroppen på högersidan)

Men Sviestadböjen är ju en höger, vad är problemet?
Dessutom tror jag att du kan växla både efter och före den knicken. Om du håller stumt (vilket du vaken vill eller kan göra) genom hela svängen tror jag inte att du hittar varvstoppet förren du är ute på start/mål.

Har jag fel och du MÅSTE växla då så är det drevningen du ska ändra på, fotpinnarna ändrar inget.
 
Nyheter
ExploreBike: Lerigt Gotland Grand National

Årets Gotland Grand Nationa...

Nytt om H-D Bagger-Världscupen

Under en presskonferens på ...

BMW F 450 GS ”Din bästa kompis” 

Screenshot Nya BMW F 450...

Nya MV Agusta Brutale 800

MV Agusta Brutale har länge...

YAMAHA Tracer 7 OCH Tracer 7 GT Y-AMT

Inför 2026 uppdateras maski...

Ducati lanserar racingakademi för framtidens stjärnor

Ducati presenterar, i samar...

Nu startar mässan i Milano

Nu åker vi på redaktionen n...

EU:s fartgräns för MC stoppad

SMC, FIM och FEMA har lycka...

Femte generationen Monster är här

Legendariska Ducati Monster...

Påvens BMW R18 utauktionerad

Den 3 september 2025, under...

Back
Top