Fotpinnar / Rearset

RMT_Racing

Bitsk
Gick med
17 Mar 2006
Hoj
CBR1000RR Repsol
Tjena!

Känner att jag sitter helt fel på hojen och tänker således köpa mig ett ställbart rearset. Skulle behöva flytta pinnarna lite bak/ner.

Har suttit i tre dagar och kollat runt men blir inte riktigt klok på utbudet. Priserna ligger rätt jämnt mellan 3500-5500 förutom extremmodellerna för 12 000.

Vill veta för och nackdelar hos olika märken - kvittar vilken hoj de sitter på. Har kollat på dessa:

Harris: Snygg design. Ser "massiva" ut och ligger bra i pris. Ca 280£.
harris.jpg

Arrow: Gillar inte designen. Väldigt klena enl folk på nätet - mao flexar mycket. Ca 350£.
rsetarrow1a.jpg

Sato: Grym kvalitet och riktigt snygg design. Ca 500$. Guldfärgen på bilden är från den gamla modellen. Dagens blänker mycket mer.
sators1.jpg

Vortex: Även dessa ser massiva ut men ytfinishen verkar saknas. Ca 350$.
DSC00041.JPG

Moriwaki: Tydligen skall dessa vara "top of the line". Vad jag kan se så har de väldigt begränsade justeringsmöjligheter. Andas kvalitet men vet inte om jag kan justera ut dem tillräckligt. Pris ca 500$
morisets.jpg

Gilles: Halvbra design och levereras tydligen med rätt klena skruvar. Ca 350$. Svårt att få tag på reservdelar.
g4.jpg

Valtermoto: Helt OK kvalitet med priset är lite högt för det man får (3,5-modellen kostar 500$).

Arata: Snygg design. Ser ut att andas kvalitet. Ok pris - ca 280£.
cbr1000rs1.jpg

Hjälp mig i djungeln här. Som det ser ut nu så lutar det mot Sato - trots priset.

Du har glömt dem vanligaste inom racingen i sverige
Väldigt bra kvalite alla delar finns som reservdel.

PP Tuning säljs bla. hos Grevens pris 3750:-

Eftersom jag är lite längre än tex Pedrosa.
Jag är ca 1,85 så köper jag alltid justerbara fotpinnar för att
kunna sitta bra. Jag har alltid kört med Gilles och jag kan säga
att det har aldrig varit några problem med dom..
Passar bra + är lätta att sätta dit och några klena skruvar
är det inte. Vad gäller Gilles så kan man aldrig flytta ner
jämfört med original....original sitter redan så långt ner att
skulle man flytta ner längre så kan man inte luta någonting i
kurvorna..
Själv har jag flyttat bak med 3 cm samt 3 cm högre än orginal
på min R1.
Jag kan rekommendera Gilles.

Jag brukar beställa från www.bikehps.com
Snabba leveranser (Sitter på hojen 5-10 dagar senare) och mycket bra service.

:nicka

Jag håller med jian.
Jag har oxå Gilles och är nöjd med dem.
Det enda man ska var medveten om är att kålfibern slits och det är svårt att få upp bling puts på den delen efter några säsong.

Jag fattade inte heller vad du menar med "klena skruvar" :va
Där emot är Loctit en bra grej att använda när du sätter på dem, annars är det risk att skruvarna vibbrerar loss (heh, kör ju Twin...). Kanske det folk menar.
Jaja, skit bakom skruvmejseln gör även den bästa saken skit...

Sato gör fett bra forpinnar oxå av vad jag hör andra som kör TL med dem på.

Last edited:
All information som jag skrev in i första inlägget kommer från olika forum på nätet. När de gäller de klena skruvarna kan det ha varit SBS som varit framme.

Just nu ligger Rizoma på 1:a plats. Verkar kunna ha dom hemma för ~3800. Ska tänka över saken lite. PP-Tuning ligger annars rätt bra till iom att det finns en svensk åf.

All information som jag skrev in i första inlägget kommer från olika forum på nätet. När de gäller de klena skruvarna kan det ha varit SBS som varit framme.

Just nu ligger Rizoma på 1:a plats. Verkar kunna ha dom hemma för ~3800. Ska tänka över saken lite. PP-Tuning ligger annars rätt bra till iom att det finns en svensk åf.

Du bör som jian skriver observera att behöver du flytta ner fotpinnarna mot original så får du högst troligen problem, då eftermarknadspinnar nästan alltid är högre än original även i lägsta läget.

Du bör som jian skriver observera att behöver du flytta ner fotpinnarna mot original så får du högst troligen problem, då eftermarknadspinnar nästan alltid är högre än original även i lägsta läget.

Jo.. man får väl helt enkelt hoppas på att förflyttningen bakåt räcker. Ska testa hojen på bana för första gången på torsdag så då lär jag ju bli varse..

Jo.. man får väl helt enkelt hoppas på att förflyttningen bakåt räcker. Ska testa hojen på bana för första gången på torsdag så då lär jag ju bli varse..

Försök få så du kan lämna tillbaka pinnarna om de inte funkar för dig.
Surt att köpa något för 4000 och att det sedan blir sämre än orginal.

Jag fick rätt mkt skarpare knävinkel med mina Gilles än med orginal, som känns lite touring efter att jag vant mig vid de "nya"(4 år sedan...).

Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard