Fototillstånd

Trötter

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2005
Hoj
på gång
Var ute och flög lite runt omkring och över Stockholm för ca 1 vecka sen, tog en massa bilder självklart, nu påstår en kompis att jag inte får lägga upp bilderna på hemsidan för jag måste ha fototillstånd för att få fota från luften, och han hävdar att det har med att man få med militära hemligheter på bild, men jag är ändå rätt så insatt i det där med tillstånd och upphovsrätt och publicerings rättigheter och sånt, läser ju media kurs, och jag har aldrig hört talats om att man måste ha tillstånd För att få fota från luften, piloten jag flög med sa att det bara knäppa på allt som jag ville, han brukar också göra det, och som sagt så nämnde han aldrig nått om det. Så är det någon som vet om det är sant eller inte?, Det är väll ändå flygförbud runtomkring militära byggnader och sånt?

Trötter skrev:
2252040 Var ute och flög lite runt omkring och över Stockholm för ca 1 vecka sen, tog en massa bilder självklart, nu påstår en kompis att jag inte får lägga upp bilderna på hemsidan för jag måste ha fototillstånd för att få fota från luften, och han hävdar att det har med att man få med militära hemligheter på bild, men jag är ändå rätt så insatt i det där med tillstånd och upphovsrätt och publicerings rättigheter och sånt, läser ju media kurs, och jag har aldrig hört talats om att man måste ha tillstånd För att få fota från luften, piloten jag flög med sa att det bara knäppa på allt som jag ville, han brukar också göra det, och som sagt så nämnde han aldrig nått om det. Så är det någon som vet om det är sant eller inte?, Det är väll ändå flygförbud runtomkring militära byggnader och sånt?

Om jag inte minns fel...
Man får fota hur mycket som helst ifrån luften. Det är om du ska publicera bilderna som det kan strula lite.
Goooogla!

Du får även publicera bilderna hur mycke du vill!

darth_igel skrev:
2252144 Nej, det beror helt och hållet på vad som finns på bilderna.

Så länge du inte kunnat avgöra själv får du publicera, däremot om du fotat ett objekt som är så kallat skyddsobjekt så finns det restriktioner

Plast skrev:
2252150 Så länge du inte kunnat avgöra själv får du publicera, däremot om du fotat ett objekt som är så kallat skyddsobjekt så finns det restriktioner
Så länge du inte kunnat avgöra själv får du publicera,

men om man inte vet att det är ett skyddsobjekt då?

Plast skrev:
2252150 Så länge du inte kunnat avgöra själv får du publicera, däremot om du fotat ett objekt som är så kallat skyddsobjekt så finns det restriktioner

Avgöra vad bilden föreställer? :va

Det är ju lite svårt och avgöra från luften om någon pyten liten byggnad är fotoskyddad, kollade igenom artikeln vad får man fotografera på fotosidan, och det stod inget om tillstånd och sånt för att få fotografera från luften, Vad får man fotografera?

-Rosen- skrev:
2252152 Så länge du inte kunnat avgöra själv får du publicera,

men om man inte vet att det är ett skyddsobjekt då?

Hm jag forumelade mig lite fel tror jag... Men tillexempel fotar du ett skyddsobjekt från luften och man inte kan se vad det föreställer så är det okej att publicera; men ta en titt i lite tidningar så får ni se själva att det publiceras en hel del skyddsobjekt iaf. Som tex ssab i luleå där är det fotoförbud på hela området för det är ett skyddsobjekt och det publiceras en hel del bilder i tidningar därifrån :va

Men som denna bild som jag har tagit då, på denna är det ju lite svårt och urskilja skyddsobjektet:
200606211635_85TtNT.jpg

Ja vad är skydds objektet? .Kan ju säga så rent av det jag vet att det brukar oftast inte vara något problem att publicera bilder som inte älltför högupplösta. Sen beror det ju mycke på också om du bifogar en utförlig beskrivning på skyddsobjektet och svaga länkar och sånnt då kan det ju börja brännas.

Finns ju ambassader med, vet inte om dem är skyddsobjekt, men strunt samma, det verkar som att det inte finns någon sån lag så polaren får bita det sura äpplet och inse att han hade fel

Finns ju Google Earth där man kan se massa byggnader. Tror inte att dina bilder ska vara farligare.

Trötter skrev:
2252259 Finns ju ambassader med, vet inte om dem är skyddsobjekt, men strunt samma, det verkar som att det inte finns någon sån lag så polaren får bita det sura äpplet och inse att han hade fel

Jo det finns en sån lag men det är oftast skyltat och det är bara vissa saker typ en radar anläggning och oftast inte hela byggnader som är skyddade

Plast skrev:
2252398 Jo det finns en sån lag men det är oftast skyltat och det är bara vissa saker typ en radar anläggning och oftast inte hela byggnader som är skyddade

Menade mera att det inte verkar finnas någon lag om att man måste ha fototillstånd för att fota från luften

Trötter skrev:
2252433 Menade mera att det inte verkar finnas någon lag om att man måste ha fototillstånd för att fota från luften

Jaaaa du menar sååååå nu är jag på samma bana igen :p

Vi blev itutade att det är olagligt att publicera bilder tagna från plan ja. Sedan att alla gör et är något helt annat. Det finns ett förbud i skrift någonstans.

Men det är bara att publicera, är det någon som gnäller så spela dum...

/
edit, enligt mitt huvud så var det militären som skulle godkänna alla bilder innnde fick spridas, men enligt www.lm.se så är det lantmäteriverket?
Men detta är nog endast applicerbart för typ eniro...

Last edited:
Skulle tro det, tänk om alla svenskar var tvungna och skicka in sina bilder som dem har tagit när dem har fått möjlighet och flyga lite, var på livgardet föra året, fick fota hur mycket jag ville där inne, frågade först om tillstånd och personen som visade oss runt sa ja, så jag antar att det inte spelar så stor roll.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg