Fotogen/lysfotogen

Wibäck

Lagligt är fränt!
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha YZF1000R Thunderace
Det är dags att bada allt kladdigt i fotogen efter sommaren och jag har en fråga jag inte hittar svar på:

Vad är det för skillnad på fotogen och lysfotogen? Har man tagit bort det som luktar illa i fotogenen för att få en produkt som blir trevlig i lampor, eller? Har de annars lika bra tvättande egenskaper?

Mvh
// Wibäck
 

holm44

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2006
Ort
järna
Hoj
MT09 -17
:tummenupp Prova m vanlig tändvätska till grillen.Den löser fett o efterlämnar en fet yta
holm44
 

Johansson

Sporthoj Senior Member™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gôtteborg
Hoj
Aprilia Tuono v4r
Lampolja(lysfotogen) sotar mindre än vanlig fotogen när det brinner, det funkar bra att tvätta med också.
 

SimmPsi

Klysmafili e Najs!
Gick med
3 Apr 2003
Ort
Schjurahammar
Hoj
Aprilia RSV Mille -02
Fotogen? Vad ska du ha det till, rent nyfiken aldrig hört talas om att rengöra prylar med det
 

Wibäck

Lagligt är fränt!
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha YZF1000R Thunderace

Asså jag skoja bara lite. När politiker inte kan/vill svara på en fråga så hittar de på en egen fråga som de kan och svarar på den istället.

:D

// Wibäck

Fotogen? Vad ska du ha det till, rent nyfiken aldrig hört talas om att rengöra prylar med det

I första läget kedjan och allt kladd därikring. Fotogen är snällt mot nästan alla material.

// Wibäck
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Asså jag skoja bara lite. När politiker inte kan/vill svara på en fråga så hittar de på en egen fråga som de kan och svarar på den istället.

:D

// Wibäck



I första läget kedjan och allt kladd därikring. Fotogen är snällt mot nästan alla material.

// Wibäck

Lysfotogen, lampolja, tändvätska, t-gul funkar alla lika bra. Grejen med lampolja är att den innehåller mindre aromater och naftener för att lukta mindre, den innehåller nästan enbart paraffiner. Men nafteninnehåll skadar inte dina o-ringar. Bara att tuta och köra.

mvh
J
 

Exil

Medslem
Gick med
2 Jul 2008
Ort
I skogen
Hoj
Suzuki GSXR 1000 -04
Bumpar tråden lite...

Vid rengörning av MC kedjan finns det lika många vätskor som det finns åsikter på hur man ska rengöra o vad man ska använda. Jag har av egen erfarenhet testat en del olika varianter.

Slutsats. Det som fungerar absolut bäst är att till att börja med läsa hojens manual o vad som rekomenderar. I mitt fall - fotogen. Skeptisk som jag varit under alla försök att få kedjan fri från allt skit o kladd (gamla smörrester o annat skit) så åkte jag o köpte lysfotogen på närmaste färgbutik. 1 liter ca 50sek. Inte så farligt, d.v.s om det nu fungerar.

Döm om min förvåning när jag tar min "blomspruta" o börjar spraya kedjan med fotogenen och märker att all skit såsom olja, smust etc formligen rinner av kedjan. O detta utan att ens behöva skrubba med en tandborste eller dyl.

Kan varmt rekomendera att fotogen is tha shit. Om nu tillverkaren av min hoj lurats så är den skadefri för O ringarna och det ska bara vara att tuta o köra. Dock vet jag inte om man kan köra med fotogen (men borde väl gå) vid framdrevet där det brukar samlas en fruktansvärd massor med oljegegg, grus, smust etc. Men det borde gå även där att använda fotogen. F-n att jag inte visste detta innan då jag rengjorde runt framdrevet när kåpan var bortplockad.

Kör i vind.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top