Fotofråga

Lurch

Partiellt rupturerad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 750
Ska låna en D70 med ett litet objektiv(??-70 tror jag) i morgon och fota en Longboardtävling. Troligtvis fint väder. Jag är helt grön på fotografering och undrar om nån har nåt tips för att få snygga bilder (eller åtminstone stå som ett fån och inte få en enda bra bild...)?

.

Ställ inte skärpan(alltså manuell focus) på det stället du tänker ta bilden, sen följer du med objektet ett tag innan han når "fotopunkten", när han är på stället du ställde focus så trycker du av men fortsätter följa objektet även efter du tryckt..

blir du trygg i det kan du prova gå ner i slutar fart (kräver manuellt läge eller om kameran ha ett S läge) så lågt som möjligt utan att det blir suddigt så får du mer fartkännsla (skarp gubbe, suddig bakrund). Ju lägre slutartid du har destu större chans är det att bilden blir kass men det är också då du får riktigt bra, prova dig fram vad som är lagom för dig. 1/50 är lång=svårt 1/2000 kort=lätt

Last edited:
Lurch skrev:
2352097 Ska låna en D70 med ett litet objektiv(??-70 tror jag) i morgon och fota en Longboardtävling. Troligtvis fint väder. Jag är helt grön på fotografering och undrar om nån har nåt tips för att få snygga bilder (eller åtminstone stå som ett fån och inte få en enda bra bild...)?

.

Läs manualen, och fotoartiklarna på fotosidan.se.

/Karl

Nyheter

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form