Fotbroms och hantagsbroms till samma Bromsok ?

Speedbooster

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2008
Hoj
Honda CBR600
Tjena! :)

Då jag ska stuntkitta hojen en del så har jag en tanke, men vet inte om den funkar. Jag tänkte då köpa ett bromskit att fästa uppe vid styret och sedan dra broms ledningen till fotbromsen där jag tar av slangen ifrån handbromsen och tar även av den ifrån fotbromsen och sätter dit ett T kors och fäster slangarna på plats med slangklämmor.

Alltså, fotbromsens slang går in till en anslutning på T-korset och handbromsslangen går till en annan anslutning och slutligen går slangen från den sista anslutningen till bakre bromsoket där "nippeln" kopplas på.

Då har jag alltså 2 handtag på vänster sida, avsågat kopplingshandtag och bakbroms. På detta vis hade jag då tänkt kunna bromsa uppe vid styret men ändå med foten. Funkar detta? Påverkas trycket märkvärt? Och spelar det någon roll hur slangarna sitter anslutna på T-korset?

Mvh

Är det inte lättare att köpa en dubbel banjoskruv och fästa båda slangarna på oket istället?

Finns det inte en anledning till att stuntare kör med dubbla ok bak?

Är det inte lättare att köpa en dubbel banjoskruv och fästa båda slangarna på oket istället?

Finns det inte en anledning till att stuntare kör med dubbla ok bak?

Funderade på att köpa det, dock vet jag inte om slangen räcker. Går ju iof att köra på nått universalt med. Men men, har inte dubbla ok och orkar inte införskaffa, det jag undrade var om det funkade som jag förklarade.

Jag har haft en variant på min hoj, en svetsad adapter på fotbromspumpen.
Det funkar men är inte sådär skitbra. svårt att lufta och det ger en svampig broms.

Skriv en tråd om det här på stuntlife.se också så borde du få en del bra tips.

Bifogat

• bakpump.JPG
    bakpump.JPG
    33.9 KB · Visningar: 95
Last edited:
Skriv i stuntforumet eller på stuntlife.se, där finns det fler folk som vet...
Annars är väl RedEyes lösning den vanligaste. Undvik dock att tänka ut någon "egen" lösning om du inte är helt säker på att det funkar. Bättre att ta en beprövad som funkar, tex. dubbelok lösning eller bakrebromspump adapter :)

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra