Harmon Rabb
Gudomlig sporthojare
Jag såg Real Madrid mot Barcelona i ett krogdistrikt inne i Madrid när de möttes nu senast. Det var hur trevligt som helst. Stämningen på topp. När Messi gjorde mål klappade de händerna trots att de var Real Madrid supportrar. Målet var utöver det vanliga och det hyllade man även från motståndarsidan. Inte ens slutsignalen som innebar förlust gjorde att någon tappade fattningen och bar sig illa åt.
Huliganer finns säkert inom alla ligor i Europa. Vad jag förstått har man lyckats rätt väl med att motarbeta dem. Svenska klubbar och polismyndigheter borde göra ett studiebesök om man inte redan gjort så.
Huliganer finns säkert inom alla ligor i Europa. Vad jag förstått har man lyckats rätt väl med att motarbeta dem. Svenska klubbar och polismyndigheter borde göra ett studiebesök om man inte redan gjort så.
Jag var på FC Barcelona vs B Munchen förra våren, kvartsfinal i Barcelona. 95.000 spanjorer som kollade på fotboll, många poliser men inte tillstymmelse till bråk eller ens upprörd stämning. Klientelet är i och för sig ett annat här, mest white trash och i andra länder är det folkligt. Har varit på två allsvenska matcher i mitt liv och det som slår en är framför allt hur sinnessjukt tråkigt det är att kolla på vuxna män som spelar som ett cp-skadat damlag i en framstående fotbollsnation. Bra fotboll är roligt, dålig är plågsam.