Fotbollshuliganer/fans och skadegörelse

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Såg ett stort polisuppbåd när jag körde genom stan för att möta upp min flickvän en halvtimme innan en butik stängde. Parkerade bilen strax utanför en butik och gick in. Efter ca 10 minuter kommer huliganer/fans stormande fram utanför på gatan. Några är delvis maskerade. De är rätt våldsamma och skräniga. Man hör hur de slår mot rutan till butiken. Ångrar snabbt att jag ställde bilen utanför. Om jag vetat att idioterna skulle passera skulle jag ställt den någon annanstans. Vågar dock inte ge mig ut på gatan. Väntar tills de försvunnit utom synhåll. Lyckligtvis verkar bilen vara i stort sett orörd. Ena backspegeln var ordentligt intryckt, men verkar vara hel. Undra om de slagit eller sparkat på den? Hur som helst kom jag nog billigt undan. Det regnade ute vilket maskerar eventuella andra skador så jag får väl se hur lacken ser ut när bilen är torr.

Promenerade senare genom en gågata och stötte på några huliganer/fans. De var rätt berusade och verkade via mobil hålla reda på var "motståndarna" fanns. Undra om de ens tänkt gå och se matchen?

När man ser polisuppbådet och den skadegörelse huliganer/fans lämnar efter sig blir man rätt förbannad. Vad fan är det för jävla fotbollskultur vi har egentligen? Lagen borde ta mig fan spela utan publik om den inte kan sköta sig. Vem vill gå och se en fotbollsmatch live och stöta på dessa idioter på vägen dit? Många "vanliga" fotbollsfans håller sig nog borta.

Last edited:
Töntar är vad de är helt enkelt, förvuxna snorungar som har fått för lite stryk när de var små.
De förstör ju allt vad fotboll heter, ska de slåss så kan de ju göra det utan att använda fotbollen som ursäkt.
Nästan så att man skulle dra ihop ett gäng för att spöa fotbollshuliganer, men då är man ju lika jävla fånig som de där idioterna...

s_tksp127.jpg

Jag förstår inte hur man kan få det till klubbarnas ansvar vad som händer utanför arenan?

Vem säger att det är klubbarnas fel i denna tråd? Sen att sista utvägen är att låta dem spela utan publik är ju en annan femma, de blir ju såklart straffade även om det inte är deras fel men har du bättre förslag?
Att komma dragande med att vi ska dra in mer poliser etc är ju inte intressant för det kostar pengar för samhället medan det inte kostar ett skit att ge ett ultimatum till fotbollen: Spela utan publik eller spela inte alls.

Tårgas, vattenkanoner och beanbags!

Funkar lika bra på fotbollshuliganer och bilbrännare i förorterna.

Sen kan ju fotbollsklubbarna få betala polisbevakningen på samma sätt som MC träffarna får göra det!

Fotbollshuliganer är ett jävla pack, var glad att din bil var så pass orörd.

Fyfan säger jag bara, jordens avskräde är vad de är...

Ett fotbollsderby ska vara folkfest enligt min mening. Tyvärr lämnar de ofta en bitter eftersmak för många privatpersoner som fått sina bilar förstörda och butiksägare som fått skyltfönster sönderslagna. Det känns onekligen som om fotbollen drar till sig avskum till klientel.

Har antagligen inte så mycket med fotboll att göra. Dom slåss för att dom vill slåss. Fanns inte fotboll så skulle dom hitta nånting annat att slåss för istället. Det är väl samma folk som var skinheads på 90-talet som är huliganer nu.

Ja hamna nästan mitt i ett bråk för några år sen när ja stod helt själv på en parkering o vänta på min skjuts i Linköping, va inte jättekaxig när ja hörde vrålet från de ena gänget på håll komma närmare o närmare, blev lite mindre spak när jag började höra det andra gänget från motsatt håll, lite mer spak igen när jag upptäckte att jag stod precis mittemellan de båda gängen så jag gick bort en bit o ringde till farbror blå.

De tog det på rätt stort allvar o ett par minuter senare kom ett rätt stort gäng poliser.

Det var bandysupportrar till Motala vs. Västerås.

http://www.utryckning.se/index.php/2010/04/16/supporterbrak-pa-vaster/ förra veckan, notera kommentaren från en av nötterna som försöker intala sig själv att de är normala människor.

Sen kan ju fotbollsklubbarna få betala polisbevakningen på samma sätt som MC träffarna får göra det!

EXTREMT VETTIGA ÅSIKTER!

Det är ju rent ut sagt idiotiskt att inte tillåta polisen i sådana här fall ha något alternativ emellan en sketen liten batong och dödlig ammunition.

Och väldigt politiskt okorrekt att tvinga mc-träffar betala för polisbevakning (som dom inte begärt) medan fotbollsklubbar inte behöver det... bara att det politiska okorrekta i det hela hamnar tvärtom än att medelsvensson ska bry sig om det hela, och då gör det inget. :huvet

Och väldigt politiskt okorrekt att tvinga mc-träffar betala för polisbevakning (som dom inte begärt) medan fotbollsklubbar inte behöver det... bara att det politiska okorrekta i det hela hamnar tvärtom än att medelsvensson ska bry sig om det hela, och då gör det inget. :huvet

Antingen debiterar polisen arrangörerna för bevakningen av rockkonserter, fotboll, hockey etc, eller så tar skattebetalarna notan. De ska det vara samma förutsättningar för alla av principiella skäl. Tyckte också det var märkligt att man debiterade mc-träffen förra året. Höjde ögonbrynet. Någon som vet om det är samma förutsättningar för Vallåkraträffen? Det är också ett arrangemang som kräver extra resurser från polisen. Utan dem hade det varit undantagstillstånd i Helsingborg.

Det får klubbarna göra idag. Stora summor. I alla fall de klubbar med stor publikmassa och risk för bekymmer.

Sen kan man vända på det hela; hur mycket skattepengar drar en MC-träff in kontra en fotbollsmatch/-säsong? Alltså polisiär kostnad vs. skatteinkomst/kringaktiviteter/moms/etc.etc.etc.

Om nödvändigt så förtydligar jag att jag absolut inte står bakom någon som helst huliganism och/eller är för fotbollsbråk. Tycker dock att man bör separera saker och ting som kanske inte alltid är direkt jämförbara.

Sen kan man vända på det hela; hur mycket skattepengar drar en MC-träff in kontra en fotbollsmatch/-säsong? Alltså polisiär kostnad vs. skatteinkomst/kringaktiviteter/moms/etc.etc.etc.

Ja, det är bra fråga. Hur mycket går samhället faktiskt plus på fotbollsmatcher? Har aldrig sett några siffror på det.

Så då vore ju matematiken ganska enkel...Fram för fler MC-träffar bandagar osv och förbjud Allsvensk fotboll så får vi mer och göra under sommaren och så slipper vi alla fotbollshuliganerna, för seriöst vem kollar på fotboll när man kan köra hoj :D:D:D

Fotboll är tråkigt. Släpp in huliganerna på planen istället och låt de slåss, så kan publiken få satsa på vinnaren istället.

80 pers som slåss med kniv, järnrör och glasflaskor på ullevi varje vecka. Skulle ju bli årskort direkt.

Tänk på hur kränkta de kommer bli då! Helt seriöst skulle jag inte ha det minsta problemet med det. Normalt så tycker jag inte att man oftast ska försöka använda så milda metoder som möjligt men det är någonting just med huliganer som gör att jag inte bryr mig det minsta om vilka metoder polisen använder.

Kanske är det för att jag själv inte bryr mig det minsta om någon sport och ser ner på människor som blir upprörda när något lag vinner eller förlorar. Kan väl inte finnas någonting mer tragiskt än vuxna människor som gråter av lycka när ett fotbollslag vinner eller blir vresiga och arga när de förlorar? (Får jag halva sporthoj efter mig nu?)

Sen är det nog också att eftersom det är uppenbart att de bara är ute för att slåss så känns det helt rätt att de får stryk.

Last edited:
För 15 år sen så råkade jag vara på en pub på söder då det kom in en 30-40 huliganer... Slutade med att min vita T-shirt var knallröd. En ölsejdel i bakhuvet drog upp ett skapligt jack. Och man ska ju inte tro att dom lägger av när man hamnar på backen! Som tur är så tuppa jag inte av utan kunde skydda mig ganska bra... Kura i hop sig och hålla armarna runt huvet är melodin tills dom inte har tid och stå och sparka utan måste dra vidare på nya upptåg...

Fy fan. Det är sådant som sätter spår. När jag var 12- 13 år gammal gick jag och en kompis genom en park mitt på dagen. Vi såg några jämnåriga längre bort som vi kände och två vuxna som var obekant för oss. Gick bort mot dem. När vi kom närmare såg vi att de två vuxna var skinnheads. De trakaserade småkillarna. Ena skinnheadet vände sig mot mig och sa att jag tittade hotfullt på honom. Vad glor du på sa han åt mig. Sekunden senare låg jag ner i fosterställning på marken. Han sparkade ner mig och fortsatte sparka tills han tröttnade. Som tur var träffade han aldrig mig i ansiktet. Har inget till övers för den här typen av människor som oprovocerat tar till våld.

För 15 år sen så råkade jag vara på en pub på söder då det kom in en 30-40 huliganer... Slutade med att min vita T-shirt var knallröd. En ölsejdel i bakhuvet drog upp ett skapligt jack. Och man ska ju inte tro att dom lägger av när man hamnar på backen! Som tur är så tuppa jag inte av utan kunde skydda mig ganska bra... Kura i hop sig och hålla armarna runt huvet är melodin tills dom inte har tid och stå och sparka utan måste dra vidare på nya upptåg...

De har väl löst supporterproblemaytiken i länder med värre problem än oss? UK, Italien, kanske Spanien också, m.fl.
Men, i Sverige kan någon bli kränkt om polisen bestämmer över dem, därför utbildas s.k. värdar istället som är fd huliganer i neonväst (antar jag) medan polisen kommenderas att gömma sig då deras närvaro kan verka provocerande. Only in Sweden!

Jag var på FC Barcelona vs B Munchen förra våren, kvartsfinal i Barcelona. 95.000 spanjorer som kollade på fotboll, många poliser men inte tillstymmelse till bråk eller ens upprörd stämning. Klientelet är i och för sig ett annat här, mest white trash och i andra länder är det folkligt. Har varit på två allsvenska matcher i mitt liv och det som slår en är framför allt hur sinnessjukt tråkigt det är att kolla på vuxna män som spelar som ett cp-skadat damlag i en framstående fotbollsnation. Bra fotboll är roligt, dålig är plågsam.

I övrigt är jag på GuW's linje, skjut några stycken så får vi se hur gärna de andra mopsar upp sig igen.

Ja, det är bra fråga. Hur mycket går samhället faktiskt plus på fotbollsmatcher? Har aldrig sett några siffror på det.

Jag tror frågeställningen bör breddas till - hur mycket går samhället plus på ett brett idrottsintresse?

Sedan är det intressant att även du numera vill mäta allt i pengar. :hihi

Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP