Fotboll! när slutar det daltas med drägget?

• Thread starter Thread starter VBK
  • Start date Start date
Jag tycker att Sveriges fåtal motorbanor ska få betala för all hastighetsövervakning och alla MC-poliser som jagar motorcyklar som kör för fort på allmän väg.

ahhaaaaaaaa
Du menar att de är så få så att då kommer ingen ha råd att övervaka och för att då polisen skall få resurser för att ens kunna köra ut ur garaget så måste man bygga massor med banor över hela sverige.

mmm inte dum ide faktiskt.

Min minnesbild från ett derby här i stan som jag inte hade koll på. Ställt bilen en bit från Knutpunkten (centralstationen i Helsingborg för de som inte känner till stan) och står inne i en butik och ser en hord av fans/huliganer drar förbi utanför. Ingen vågar sig gå utanför butiken innan de dragit förbi. Det tar nog ca 10 minuter eller så. Där står man och förbannar sig över att bilen står på gatan och att någon säkert sparkat på den eller dylikt. Givetvis har magkänslan rätt och finner backspegeln insparkad. Går man sedan förbi en gågata ser man krossade fönsterglas i någon butik. Undrar hur mycket kostnader enskilda personer och företagare har i samband med matcher. Självrisken för att byta ut ett butiksfönster är inte att leka med. Kostar säkert innehavaren ca 10 000 kr. En självrisk för en bilägare är ca 6000 kr. Många gånger inte ens lönt att utnyttja försäkringen för småskador, men en backspegel på moderna bilar kan kosta upp emot 10 000 kr. I mitt fall var backspegeln lyckligtvis inte insparkad så att den gått sönder. Men man bli förbannad likväl.

Jag tycker inte att vi ska få betala för polisens närvaro någonstans. Om det krävs stora polispådrag är det väl bara förbjuda publik i vissa arenor där det blir djävulskap.

• Gilla
Reaktioner: VBK
Kankse för att det inte händer lika mycket skit under en festival?
Jag har varit på bra många festivaler genom åren och har aldrig varit med om ett slagsmål t.ex.

Joråsåatteh...
Såhär beskriver Polisen årets "lugna" upplaga av P&L.

POLISENS OFFICIELLA RAPPORT:
Polisens statistik måndag och natten till tisdag.
Misshandel 4 fall
Stöld ur tält 1 fall (två personer gripna)
Stöld av 50 st festivalband
Stöld av 20 st festivalband
Narkotikabrott 1 fall (beslag)
Bedrägeri 4 fall (plankning)
Skadegörelse 1 fall (klotter)
LOB 7 omhändertagna (lag om berusning)

Tisdag 11-06-28 kl 10.00 till 11-06-29 kl 10.00.
Våldtäkt 2 fall varav 1 försök (okända gärningsmän)
Misshandel 4 fall varav ett försök till grov misshandel (4 personer gripna och utreds f.n.)
Stölder 4 fall
Narkotikabrott 16 fall varav 4 för mindre mängd innehav.
Skadegörelse 3 fall
Knivlagen 1 fall
Vapenlagen 1 fall (elpistol)
Speciallagstiftning 1 fall ( innehav av grön laser)
Bedrägligt beteende 2 fall
LOB 14 omhändertagna
Direktförverkande av alkohol (öl) ca. 10 fall
En person har omhändertagits (efterlyst) LVU (lag om vård av unga)

0nsdag 11-06-29 kl 10.00 till torsdag den 30 juni 2011 kl.10.00
Misshandel ett fall.
Misstänkta narkotikabrott 18 fall.
Olaga hot 1 fall och i samband med detta även brott mot knivlagen och hets mot folk-grupp.
Stölder 2 fall
Skadegörelse 1 fall
LOB 11 personer omhändertagn
Omkring 50 personer har avvisats p.g.a. ordningsstörningar (PL 13)

Torsdag 30 juni kl 10.00 till fredag 1 juli kl 09.00
Misshandel 1 fall
Misstänkta narkotikabrott 21 st varav 14 utgör innehav av mindre mängder
En våldtäkt har skett i ett tält
Ett fall av sexuellt ofredande
Stölder 5 fall
Ofredande 6 fall
Skadegörelse 6 fall
Bedrägligt beteende 4 fall /plankning/
Brott mot alkohollagen /misst. som sålt alkohol från ett fordon/
Trafikbrott / en olovlig körning/
LOB 23 st
10:talet avvisade jämnligt Polislagen §13
http://www.dn.se/kultur-noje/musik/stokig-start-pa-peace-and-love

Vilket summerat blir, bland annat ynka:
12 stölder,
70 biljetter stulna,
56 narkotikabrott,
8 bedrägerier,
11 fall av skadegörelse,
4 brott mot vapen/knivlagen,
55 LOBningar,
samt 3 våldtäkter.

Fast det är ju ingenting :rolleyes:

Fyfan för medias hets mot fotboll, idioter som slänger bangers och förstör andras saker! (tycker alltså inte att det är okej på något vis att t. ex. sparka sönder skyltfönster eller backspeglar under suppoter-marscher, men att fotboll och supporterkulturen i sig kan vara otroligt vacker.)

Joråsåatteh...

12 stölder,
70 biljetter stulna,
56 narkotikabrott,
8 bedrägerier,
11 fall av skadegörelse,
55 LOBningar,
samt 3 våldtäkter.

Fyfan för medias hets mot fotboll, idioter som slänger bangers och förstör andras saker! (tycker alltså inte att det är okej på något vis att t. ex. sparka sönder skyltfönster eller backspeglar under suppoter-marscher, men att fotboll och supporterkulturen i sig kan vara otroligt vacker.)

Ta sweden rock ist!

Problemen med bråk brukar vara när de blandar en massa olika musikstilar.
Plus vad är statistiken annars i Borlänge?

Inte ens amatörfotbollen klarar sig undan. Dålig film, men Al-Mina var i alla fall laget som fick böter för händelsen.

[YOUTUBE-ID]2KIAALUsCYo[/YOUTUBE-ID]

Håller med om att klubben ska betala polisbevakningen utöver det som är standard en vanlig kväll (utan match).

Last edited:
Joråsåatteh...

12 stölder,
70 biljetter stulna,
56 narkotikabrott,
8 bedrägerier,
11 fall av skadegörelse,
55 LOBningar,
samt 3 våldtäkter.

Dom som står där i city i sina lagfärger och på andra sidan står andra i sina färger kanske känner det som att polisen bara är där för att förstöra deras kvallitetstid tillsammans med allt "supportrarna" har i sin arsenal.

Vi andra ca 99,9% som antingen inte bryr sig om fotboll öht eller går på fotboll för att titta på fotboll för att man tycker det är det bästa och trevligaste som finns så är dom drägg.

Din inställning är kass... inser man inte problemet som diskuteras här så är man troligtvis problemet :huvet

Men det är som du säger att fotboll och fotbollskulturen oftast smakar smulton, men allt för ofta luktar det skit från polishästar och bengaliska eldar:va

Last edited:
det ska vara tvärtom, vägra skicka ut poliser på fotbollsärenden!!

låt det bråkas tills alla "riktiga" fans lessnar och antingen sätter dom(tm) på plats eller lämnar sporten helt.

hade varit underbart att se ullevi brinna och några IFKare stå med tårar i ögonen gråtandes om varför inte poliiiisen göööör något? (lär ju aldrig hända dock).

Last edited:
Spela utan publik. Är så jävla trött på att fjollbollen ses på med ett eget regelverk. Vem här tror att speedway fortfarande hade fått köras om det hade vart slagsmål, fylla och skadegörelse i samma utsträckning som kring fotbollen?

Det många missar är att det här inte är ett fotbollsrelaterat problem, det är ett samhällsproblem.

Det handlar om grupperingar av ungdomar så väl som äldre som finner en gemenskap och slåss mot andra grupperingar. Detta på helt andra platser än fotbollsarenor.

Hur ska en fotbollsklubb behöva stå till svars för vad dessa personer gör, bara för att de hejar på olika lag?

Det många missar är att det här inte är ett fotbollsrelaterat problem, det är ett samhällsproblem.

Det handlar om grupperingar av ungdomar så väl som äldre som finner en gemenskap och slåss mot andra grupperingar. Detta på helt andra platser än fotbollsarenor.

Hur ska en fotbollsklubb behöva stå till svars för vad dessa personer gör, bara för att de hejar på olika lag?

När insatserna vid matcherna både på och utanför arenorna så jag mig förstå trots att jag inte är raketforskare vid matcher hör ihop.
En HIF:are åker inte till Malmö en dag i veckan för att krossa skyltfönster när det inte är match.
Eller slåss mot mff:are.

Så ja problemet ligger på fotbollens ansvar.

Inte ens amatörfotbollen klarar sig undan. Dålig film, men Al-Mina var i alla fall laget som fick böter för händelsen.

[YOUTUBE-ID]2KIAALUsCYo[/YOUTUBE-ID]

Håller med om att klubben ska betala polisbevakningen utöver det som är standard en vanlig kväll (utan match).

:D Det var det fjantigaste "slagsmål" jag sett, tror jag. Rätt mycket knullturk över det hela. Mycket snack och liten verkstad med andra ord. Dock finns det en uppsjö av liknande och värre händelser.

Kan inte nån en gång för alla räkna ut vad fotbollen drar in till samhället jämfört med vad polisbevakning kostar så får vi slut på allt skitsnack. Jag personligen är helt övertygad om ett stort nettoresultat. Dessutom är finkultur en mänsklig rättighet och får kosta om den vill.

ÄNGLARNA!

Last edited:
Dom som står där i city i sina lagfärger och på andra sidan står andra i sina färger kanske känner det som att polisen bara är där för att förstöra deras kvallitetstid tillsammans med allt "supportrarna" har i sin arsenal.

Vi andra ca 99,9% som antingen inte bryr sig om fotboll öht eller går på fotboll för att titta på fotboll för att man tycker det är det bästa och trevligaste som finns så är dom drägg.

Din inställning är kass... inser man inte problemet som diskuteras här så är man troligtvis problemet :huvet

Men det är som du säger att fotboll och fotbollskulturen oftast smakar smulton, men allt för ofta luktar det skit från polishästar och bengaliska eldar:va
Tror nog du missuppfattade mig lite?
Vad är det som är kass med min inställning? Att jag anser att så fort det händer något runt fotbollen så blåses det upp helt galet mycket? Eller att jag inte heller gillar eller uppskattar folk som bär sig åt på stan och förstör för andra? Jag påpekade bara att det händer skit under alla arrangemang där man samlar mycket folk på samma gång.

Jag var också förbannad förra veckan när "HIFarna" fick för sig att "stänga av" Knutan och ALLA Malmös supportar (läs: SUPPORTRAR dvs dem som åkt med för att kolla på fotbollen) fick hoppa av i Ramlösa, och sen när inte tåget kom så slog "HIFarna" sönder och lekte upplopp själva runt Knutpunkten.
Att förstöra för andra och andras saker, slänga in bangers på planen osv osv anser jag inte vara "supporterkultur" utan enbart efterblivet.

Enkel lösning, man spelar matcherna minst 10 mil ifrån stan... Där finns ju bara skog att härja i... Dessutom kanske de riktiga supportrarna orkar åka och kika och de som endast förstör och bråkar stannar hemma.

Enkel lösning, man spelar matcherna minst 10 mil ifrån stan... Där finns ju bara skog att härja i... Dessutom kanske de riktiga supportrarna orkar åka och kika och de som endast förstör och bråkar stannar hemma.

Håller med dig. De är enbart korkat att bygga arenorna i städerna. Bättre att köpa upp en åker nånstans mitt ute i ödemark. Så är de inte så många som orkar ta sig dit.

Håller med dig. De är enbart korkat att bygga arenorna i städerna. Bättre att köpa upp en åker nånstans mitt ute i ödemark. Så är de inte så många som orkar ta sig dit.

Arena??? Tror du verkligen det behövs om de spelar ute på vischan? :D

Arena??? Tror du verkligen det behövs om de spelar ute på vischan? :D

Mja, ingen aning, för mig får de gärna ta med egna sittunderlag och sådant men att man ska bygga stora betongbyggnader för att titta på bollar är för mig en konstig sak.
De påstår visst att gräset ska vara fint med, ungefär som golfare påpekar att gräset måste vara bra. Själv tycker jag båda sporterna är trams.

Mja, ingen aning, för mig får de gärna ta med egna sittunderlag och sådant men att man ska bygga stora betongbyggnader för att titta på bollar är för mig en konstig sak.
De påstår visst att gräset ska vara fint med, ungefär som golfare påpekar att gräset måste vara bra. Själv tycker jag båda sporterna är trams.

En bra fotbollsspelare klarar av även dåliga underlag!

Bikeweek fick betala inte bara för dom två poliser som patrullerade där inne (trots att bikeweek hade egna vakter) utan även för helikoptern som flög kors och tvärs mest hela tiden och för nyktehetskontrollerna i anslutning till (men utanför) området.

Samma sak med musikfestivalerna, dom får väl betala för all personal utöver normal bemanning under festivaltiden, och det är polisen själva som bestämmer hur många somm ska extrainkallas.

Låt fotbollsklubbarna betala för allt utöver normal bemanning, för bussarna som skjutsar dräggen och för skadegörelse där drägghoparna har dragit fram.

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka