Fotad av kamera i Tyskland..

anze

Ny medlem
Gick med
2 Mar 2009
Ort
Sundsvall.
Hoj
japp
Fick hem ett brev från Tyskland idag, blivit fotat i kamera med bilen, 29 km/h för fort.
Brevet var på svenska med alla uppgifter och det stämmer, det gick för fort.
Men vad skulle hända om jag sket i att betala, kommer svenska myndigheter att ingripa?

Och JA, jag har redan betalat boten, 110 Euro inget att diskutera om det, så försöker inte smita på något vis. Bra kort oxå faktiskt. Bara nyfiken på vad som händer om jag helt enkelt struntade i det.

FullSizeRender.jpg
 

Desmodeath

Medlem
Gick med
29 Aug 2016
Ort
Stockholm
Hoj
2006 Ducati Multistrada S DS. Tidigare: Ducati 900 SSie, Ducati 750 SS samt Suzuki DR 600 och Suzuki Dr 350.
Kerry King?
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Jag struntade i att betala, de skickade flera brev sen blev det tyst

Skickat från min HTC 10 via Tapatalk
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Skulden drivs inte in av svenska fogden. Problemet är nästa gång du är i Tyskland då ditt regnr blir flaggat i datorn och tyska polisen har automatiserad övervakning av regplåtar i många av sina bilar. Du blir stannad och får betala på plats inkl ordentlig extra avgift för att ha hädat fosterlandet.

Grekland eller Italien hade jag rivit papperna och gillat läget men tyskar är så besvärliga när det kommer till regelefterlevnad....
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Jaha då får man köpa ny bil då

Skickat från min HTC 10 via Tapatalk
 

newflag

Medlem
Gick med
8 Jun 2012
Ort
OUttA
Hoj
Hayabuzzza Turbo with NOS running on LH2
Tyska poliser är inte och leka med, min kusin uppfattade en polis väldigt otrevlig på Frankfurts flygplats och kallade han "jävla idiot"


Han insåg sitt misstag ganska snart när det blev missat flyg och sova fick han dessutom göra i häktet den natten Muhaha!:yoparty
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
110€:D

Jag fick "bara" 98€ i böter förra året när jag å grabben hade lite bråttom till sachsenring på söndagmorgonen, 140 på 100 väg, fick åsså ett fint foto hemskickat:D betalade då jag åker genom tyskland varje år och inte vill riskera att bli stoppad och få betala på plats plus straffavgifter. Drog på mig ett gäng böter från italien sommaren 2015, det sista rekomenderade brevet hämtade jag aldrig ut då det hade gått mer än 12 månader. Italienarnas byråkratiska kvarnar maler jävligt långsamt. De andra två hämtade jag ut och betalade, inga större pengar så men jävligt nitiska. Körde 93 på 90 väg, 28€ i böter:confused: den andra gick lös på 22€ den tredje vete fan då jag som sagt aldrig hämtade ut den.

Italienarna får lära sig att jobba lite fortare, har du inte blivit delgiven inom 12 månader från att "brottet" begicks sen kan/får dom inte kräva in böter enligt eu-reglerna. Inte för att jag är jättesugen på att besöka det landet igen ivf inte med bil så kanske det blir en flygresa ner till san marino och motogp. Ska bli intressant när den dagen kommer och se om dom plockar in mig på flygplatsen pga av obetalda böter! Dom får lära sig reglerna och jobba fortare helt enkelt:tummenupp:tummenupp
 

anze

Ny medlem
Gick med
2 Mar 2009
Ort
Sundsvall.
Hoj
japp
110€:D

Jag fick "bara" 98€ i böter förra året när jag å grabben hade lite bråttom till sachsenring på söndagmorgonen, 140 på 100 väg, fick åsså ett fint foto hemskickat:D betalade då jag åker genom tyskland varje år och inte vill riskera att bli stoppad och få betala på plats plus straffavgifter. Drog på mig ett gäng böter från italien sommaren 2015, det sista rekomenderade brevet hämtade jag aldrig ut då det hade gått mer än 12 månader. Italienarnas byråkratiska kvarnar maler jävligt långsamt. De andra två hämtade jag ut och betalade, inga större pengar så men jävligt nitiska. Körde 93 på 90 väg, 28€ i böter:confused: den andra gick lös på 22€ den tredje vete fan då jag som sagt aldrig hämtade ut den.

Italienarna får lära sig att jobba lite fortare, har du inte blivit delgiven inom 12 månader från att "brottet" begicks sen kan/får dom inte kräva in böter enligt eu-reglerna. Inte för att jag är jättesugen på att besöka det landet igen ivf inte med bil så kanske det blir en flygresa ner till san marino och motogp. Ska bli intressant när den dagen kommer och se om dom plockar in mig på flygplatsen pga av obetalda böter! Dom får lära sig reglerna och jobba fortare helt enkelt:tummenupp:tummenupp

Men böterna ligger väl på bilen antar jag, inte som i Sverige där man får böterna på personen och inte bilägaren.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Men böterna ligger väl på bilen antar jag, inte som i Sverige där man får böterna på personen och inte bilägaren.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Böterna skickas till ägaren av fordonet vi brottstillfället eller menar du att bilen skall betala böterna:va
 

anze

Ny medlem
Gick med
2 Mar 2009
Ort
Sundsvall.
Hoj
japp
Böterna skickas till ägaren av fordonet vi brottstillfället eller menar du att bilen skall betala böterna:va

Nja, vad jag menar är att om jag inte betalar boten utan helt enkelt skiter i det. Sen säljer jag bilen till exempelvis dig, du åker på semester till Tyskland, blir stoppad av polizei som ser att det finns en obetald bot på bilen..får du skit då.

Har blivit fotad även i Sverige och då jämförde dom med körkortsregistret innan dom skickade boten till mig, så gjorde inte de tyska myndigheterna.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

anze

Ny medlem
Gick med
2 Mar 2009
Ort
Sundsvall.
Hoj
japp
Sen vad jag menade var att den som hade bot från Italien och ställde frågan om att bli inplockat av italienska polisen på flygplatsen, då krävs ju att de får fram personnr på "brottslingen"..vilket de inte har, samma som tyskarna inte har. De har ett regnr.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Last edited:

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Nja, vad jag menar är att om jag inte betalar boten utan helt enkelt skiter i det. Sen säljer jag bilen till exempelvis dig, du åker på semester till Tyskland, blir stoppad av polizei som ser att det finns en obetald bot på bilen..får du skit då.

Har blivit fotad även i Sverige och då jämförde dom med körkortsregistret innan dom skickade boten till mig, så gjorde inte de tyska myndigheterna.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

ingen aning hur dom gör men jag antar stt dom skickar boten till den som är registrerad ägare vid brottstillfället precis som jag skrev, har du fler funderingar får du gärna kontakta den italienska myndigheten och fråga hur dom jobbar:tummenupp
 

newflag

Medlem
Gick med
8 Jun 2012
Ort
OUttA
Hoj
Hayabuzzza Turbo with NOS running on LH2
Om man har hyrbil då, som vi hade när vi körde Tyskland, Tjeckien, Österrike, Schweiz

Vem fan skickar de boten till då, hyr firman som kanske i sin tur leasar bilen av en annan firma?:3freak

Ovan på det så kanske jag vägrar betala boten eftersom jag anser den är felaktig, blir nog lätt en jävla soppa här...
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Om man har hyrbil då, som vi hade när vi körde Tyskland, Tjeckien, Österrike, Schweiz

Vem fan skickar de boten till då, hyr firman som kanske i sin tur leasar bilen av en annan firma?:3freak

Ovan på det så kanske jag vägrar betala boten eftersom jag anser den är felaktig, blir nog lätt en jävla soppa här...

Jag kör buss till vardags och skulle jag åka i en fartkamera så misstänker jag att boten skickas till mitt jobb och chefen vet ju vem som har kört skulle tippa på att en uthyrningsfirma helt enkelt skickar vidare boten till den som har hyrt bilen vid det tillfället fortkörningen skett!
 

piece

Stöddig
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Närke
Hoj
Ducati 748
Om man har hyrbil då, som vi hade när vi körde Tyskland, Tjeckien, Österrike, Schweiz

Vem fan skickar de boten till då, hyr firman som kanske i sin tur leasar bilen av en annan firma?:3freak

Ovan på det så kanske jag vägrar betala boten eftersom jag anser den är felaktig, blir nog lätt en jävla soppa här...
De tar kontakt med hyrbilsföretaget som glatt lämnar ut alla uppgifter enligt min kollega som provat att bli fotad i Hamburg med Hertz bil.
 

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Förmodar de kollar alla med körkort som bor på adressen och ser vem som liknar den på bilden
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top