Fotad av fartkamera !

Gick med
22 Dec 2004
Hoj
Thruxton -04
I lördags vart jag fotad(såg att det blixtrade) av en automatisk fartkamera när jag körde i max 105 på 90 väg.
Körde bil och höll för ca 70% av ansiktet.
Undrar nu hur "risigt" man ligger till och vad ev påföljd blir.
Har sen en tidigare förséelse från 2008(25 över på 70 väg=varning+böter).
En förséelse från 2005 då jag körde ca 15 över på en 70 väg=böter.

Tacksam för svar.

Varför åker du medvetet för fort förbi en kamera?

Om bilden är otydlig (så otydlig att du inte kan identifieras) så är det inte säkert att du får hem ett brev ens.

Och får du nu det, så har jag mycket svårt att tro att dom drar lappen för dig. Det är ju inga vårdslösa manövrar vi pratar om här.

Minnesförlust.
Du är inte skyldig att komma ihåg huruvida du körde bilen vid tillfället.
Inte heller hur fort du körde.
Måste vara ganska bra bild för att överhuvudtaget leda till ett brev.
Får du brevet, så måste bilden vara tillräckligt skarp för att identifiera dig utom rimligt tvivel.

Ge fan i att öppna rekade brev och svara aldrig med ditt namn när det ringer. Om de mot förmodan skickar ut något brev, det känns som att en näve i ansiktet räcker för att slippa obehagligheter.
Och vad det kan tänkas bli för påföljder är antagligen inget annat än böter. Jag fick ett brev hem efter senaste fortkörningen att de kunde komma att pröva min rätt att inneha körkort då jag hade för många förseelser. Du bör nog ha minst 2 böter på gränsen till 30km/h över innan de väljer att återkalla ditt körkort.

Men som sagt, inga rekade brev och låtsas att du är din tvillingbror om någon ringer...

rätta mig om jag har fel, men fick reda på i en annan tråd, att man kan skylla på en anhörig och då läggs fallet ned.

Förseelsen från 2005 behöver du inte bry dig om. Du vet ju inte vem som kört bilen! Vet dom? För du skulle ju gärna vilja ha tag i dåren ;)

Blev själv fotad en gång i bil men jag höll upp armen för ansiktet och fick inget brev hem alls. Men var lite nervös första två veckorna när man hämtade posten..hehe

Jag åkte dit på en kamera på juldagen. Det tog tills mitten av februari innan jag fick ett brev på posten. Ungefär i samma veva som man tänkte att man klarade sig...

Är det inte så att kortet ryker på tredje fortkörningen inom tre år? Alltså även om det varit "milda" fortkörningar?

Har en kompis som åkt dit tre gånger inom tre år, men han hade tur för den ena var med båten och då gällde tydligen inte uppräkningen av prickar. Så han har en gång till på sig...

Last edited:
Iofs Jönköping men det är samma över hela landet
Upprepade trafikförseelser, (dock minst tre under en tvåårsperiod.)

övriga anledningar
Rattfylleri, grovt rattfylleri eller grov vårdslöshet i trafik.
Smitning från trafikolycksplats.
Upprepade trafikförseelser, (dock minst tre under en tvåårsperiod.)
Brott mot någon viktig trafikregel, till exempel fortkörning, rödljuskörning, stoppliktsförseelse, omkörning vid övergångsställe, olovlig körning eller vårdslöshet i trafik.
Opålitlighet i nykterhetshänseende.
Allmän brottslighet.
Sjukdom.
Underlåtenhet att följa föreläggande om läkarintyg eller förarprov.

http://www.polisen.se/inter/nodeid=12787&pageversion=1.jsp

Släng papprena om dom skickar,när dom får tag på dig på telen så komer du inte ihåg vem som körde och bilden är ju kanske lik men du kan inte säkert säga att det är du.
Sen kommer åklagaren troligtsvis lägga ner i brist på bevis om inte hela ansiktet syns om det går så långt.

Detta är testat av någon som inte är min brors kompis systers man utan lite närmare....

Henrik

Varför åker du medvetet för fort förbi en kamera?
Kör man upp sätet, drar ner solskyddet o har kepsen på så händer det inget :).
Sen släpper alla bilar förbi en så snällt av nån anledning när man kör förfort på en vägbit med kameror.

Har aldrig fått böter/brev hemskickad med några kort har man allt blitt med på.

Tack för alla svar ! :Bugar

Lättad men ändå nervös för ev post.
Tjaa.......varför kör man för fort.......????
Tror att bilden ev blir tydlig då det var sol och mitt på dagen MEN jag hade handflatan för ca 75% av ansiktet.
Då kan dom ju inte säga vem som kört bilen !?
Tack för alla råd !

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...