Forumräv som äntligen skaffat hoj!

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Tjena! Tänkte att jag skulle glida in och säga hej. Iofs har jag varit medlem sen 2006, men väldigt inaktiv. Medlemskapet började med att jag som då 16 år gammal funderade på att skaffa 125a, reggade mig på sporthoj och läste runt väldigt mycket. Men det blev aldrig av, fortsatte istället med att meka moppe ett par år till. 19 år gammal sålde jag sista moppen och lämnade det bakom mig. Nu, 3-4 år senare vaknade intresset för två hjul till liv igen, en jobbarkompis hade köpt sig en avstrypt Derbi GPR 50cc, mina tankar började snurra och några veckor senare lastade jag av en Kawasaki GPX600R -90 från släpkärran.

050.jpg

Alldeles otroligt fint skick! Äldre herre som haft den i sin ägo sedan 1992, och kört i snitt 60 mil per säsong, förvarat i varmgarage etc. Hojen ser för fan ny ut!

Nu håller jag på för fullt med att ta kortet! Dock skulle jag behöva någon att "övningsköra" med, så slipper jag fara runt olagligt (dock på mindre och tomma vägar, i moderat fart). Så finns någon i göteborgsområdet som känner att hen har tid så kan vi väl dra ut och åka lite ihop? :)
 
Jag undrar också över en annan grej. Kommer jag kunna köra upp med hojen? Kravet är ju minst 595cc, och det står 600 på kåporna och i namnet. Men i fordonsuppgifterna i trafikregistret står det 592cc. Vore riktigt jävla askasst att bli nekad uppkörning på den stora dagen, och få vänta två år tills jag fyller 24, med att skaffa kortet..
 
Jag undrar också över en annan grej. Kommer jag kunna köra upp med hojen? Kravet är ju minst 595cc, och det står 600 på kåporna och i namnet. Men i fordonsuppgifterna i trafikregistret står det 592cc. Vore riktigt jävla askasst att bli nekad uppkörning på den stora dagen, och få vänta två år tills jag fyller 24, med att skaffa kortet..
Jag är rätt säker på att de går på vad som står i fordonsuppgifterna, och då får du inte köra upp på den där. Du kan alltid hyra en hoj från en körskola istället.
 
Övningsköra kan du ju alltid göra på din hoj och bara köra upp med trafikskolans. Surt att lägga en tusenlapp på hyra i onödan men det har du snart glömt när kortet är i handen och du susar iväg på din klassikerförsäkrade pärla i mint condition.
 
Jag undrar också över en annan grej. Kommer jag kunna köra upp med hojen? Kravet är ju minst 595cc, och det står 600 på kåporna och i namnet. Men i fordonsuppgifterna i trafikregistret står det 592cc. Vore riktigt jävla askasst att bli nekad uppkörning på den stora dagen, och få vänta två år tills jag fyller 24, med att skaffa kortet..

En motorcykel har nästan aldrig exakt den kubiken som står i namnet eller på kåporna, utan det avrundas alltid. Om man inte kör Ducati förstås ;)
 
Det sög ju verkligen jättemycket!

Ang att hyra hoj så visst, men jag har bara tänkt ta ett par tre lektioner på körskolan, och köra resten med min egen hoj. Och körskolorna är väl rätt rövhåliga med att de avgör när man är "redo" att köra upp. De lär ju garanterat vilja sälja på mig ett gäng lektioner till, känns halvkul. Att betala extra för att köra upp är inget problem, däremot att övertyga körskolan om att låta mig köra upp utan att ta en massa lektioner är väl värre? Sen så hade det ju varit rätt skönt att kunna göra lågfarten på min egen hoj som jag tränat lågfart på, istället för körskolans hoj som jag bara kommer ha kört typ 3 gånger.
 
Det sög ju verkligen jättemycket!

Ang att hyra hoj så visst, men jag har bara tänkt ta ett par tre lektioner på körskolan, och köra resten med min egen hoj. Och körskolorna är väl rätt rövhåliga med att de avgör när man är "redo" att köra upp. De lär ju garanterat vilja sälja på mig ett gäng lektioner till, känns halvkul. Att betala extra för att köra upp är inget problem, däremot att övertyga körskolan om att låta mig köra upp utan att ta en massa lektioner är väl värre? Sen så hade det ju varit rätt skönt att kunna göra lågfarten på min egen hoj som jag tränat lågfart på, istället för körskolans hoj som jag bara kommer ha kört typ 3 gånger.
Glöm inte av att du ska göra riskettan och risktvåan innan du får göra teori eller uppkörning. Risktvåan får du inbokad när körskolan vet om att du kan manövrera hojen på ett säkert sätt.
 
Tänk på att höra av dig i god tid till körskolan om du ska hyra en hoj av dom och köra upp som privatist.

Körskolorna har säkert fler körlektioner inbokade än vanligt under sensommaren/hösten med tanke på regeländringarna och det skulle vara surt om du inte kunde hyra en hoj på uppkörningsdagen pga alla motorcyklar är upptagna på vanliga körlektioner.
 
Last edited:
Och körskolorna är väl rätt rövhåliga med att de avgör när man är "redo" att köra upp. De lär ju garanterat vilja sälja på mig ett gäng lektioner till, känns halvkul.

Körde på Wrights uppe i Lunden. Inga tendenser till rövhålighet alls! Dom tyckte att jag var klar långt innan jag kände mig helt säker. Klarade mig på 5 lektioner utan någon privat körning att tala om. Men det visade sig att dom hade rätt ;)
 
Klarar du manöverprovet på gpx:en hemma så fixar du det garanterat på en körskolehoj du aldrig har sett. Risk2:an bokade jag samma dag jag gjorde risk1:an. Dvs hade aldrig suttit på en hoj. Ring en körskola och säg att du vill köra upp genom dem. Om du bokar några lektioner och kör så bra som du tror att du gör tror jag knappast att de vägrar boka en uppkörning åt dig.
 
Det låter ju ändå rätt så lovande då! :) Jo lågfarten klarade jag första gången jag satte mig på gpx'en och tog en provrunda, visst - det går ju att förbättra körningen på flera punkter för att vara helt säker, men det blir nog inga problem med den delen då.

Kan jag hyra hoj av körskolan som "privatist" Hombre? :confused: I så fall kör jag väl upp som körskoleelev?

Riskettan och risktvåan är redan inbokade, 22 och 27 augusti, och så fort jag får lämpet ska jag boka teorin. :) Första körlektionen är den 30 juli, redan då ska jag ta upp saken om att hyra hoj med min trafiklärare.
 
Det som avgör om man kör upp som privatist eller genom skola är hur bokningen gjorts. Antingen har man bokat själv med den kod man fått i sitt kk-tillstånd eller så har skolan bokat med sin kod. Trafikskolor vill i regel inte hyra ut en hoj till en person de inte vet kan köra tillräckligt bra, därför ska du ta några lektioner hos en trafikskola innan hyra av hoj kan bli aktuell.
Det som gäller är i år är minst 595 cc och du måste ha med fordonshandlingar som styrker att motorcykeln har rätt specifikationer till din uppkörning. Annars får åka hem utan att ha kört upp. Glöm inte ID handlingar också, annars blir det samma resultat.
 
Det löste sig. :) Vart på två körlektioner nu av totalt fyra inbokade. Läraren tycker inte jag behöver ta fler lektioner än så innan uppkörning, men jag bokade ändå in en till då jag tycker att det faktiskt är jäkligt givande! Teoriprovet är den 30 augusti och körläraren sa att han inte tror det blir några problem för oss att få en uppkörning i september! Skulle jag kugga den så finns det tid för en till. :)
 
Tack! Ska sticka ner till älvsborgsbrons fäste en stund och öva ett sista pass lågfartsbana nu ikväll! (den med 4 konor i rad) Gick halvbra på körlektionen tidigare idag, men jag tänker att det var för att jag precis satt mig på cykeln och var ouppvärmd! För när jag fått kört lite höghastighetsbana och så där så gick låghastighetsbanan SUPERBT sedan! Nervositet...
 
Klart man måste ha en egen hoj när man kallar sig nissepelle, allt annat är ju otänkbart :hej
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top