Fortsättning av Förgasarproblem....

Kawasaki/Nils

Gammal nybörjare
Gick med
27 Jun 2005
Ort
Tjörn/Västkusten
Hoj
Kawasaki Z 650 SR -81
Jag tror jag kommit närmare svaret på varför bara tre "burkar" fungerar.
Se tidigare trådar.... :Bugar
Kan det möjligen vara så att 3:ans cylinder tar in luft genom tänstiftsgängorna?

På denna cylinder var stiftet sneddraget när jag köpte cykeln och jag anar att jag sabbat gängorna.

Ska jag våga sätta i nya gängor utan att behöva ta av toppen igen?
Vad har ni för erfarenheter och råd? :confused:
 
Tända borde den göra endå, enfast stiftet sitter snett/läcker. Kanske inte bra men finns gnista bara nära bensin så bör det tända.
Antar att du kikat igenom insugsgummin och sånt. Jag led halva förra året med ett tarsigt gummi, under 4500rpm så gick han på tre men ovanför gick han bra.

Man kan nog gänga om stiftgängan på plats. Kolven i toppläge och bygga ett eget damsugar munstycke som går ner i cylindern, borra, gänga och damsuga ur ordentligt. Steg två öppna avgasventilen och suga igenom den.
 
Jag har kikat lite på tidigare tråd, men har inte hela bilden klar.

-Du skrev att du köpt den av SpinninWheels, "som gått igenom den". Vad innebar det, gick den som den skulle då du köpte den?
-När började den i så fall gå konstigt, efter att du tagit isär och satt ihop den?
-I så fall, vad har du haft bort?
-Om det inte uppstod efter isärtagandete, vad har hänt från det att den fungerade tills att den inte fungerar?

Att det ska läcka så mycket från ett sneddraget stift har jag svårt att tro, iofs inget är omöjligt, men det låter långsökt. Jag hade liknande problem som du, en av två cylindrar gick ibland, ibland inte. I mitt fall var det dels en defekt tändspole, och dels ett igensatt munstycke i förgasaren, som valde att emellanåt "samverka", vilket gjorde teorierna svårbedömda...

Har du flera tändspolar på hojen, en per cylinder? Byt då hela "paketet", dvs spole, kabel och tändhatt mellan en fungerande och den felande cylindern. Just spolar kan bete sig märkligt, i ena stunden är det inte överslag, men i nästa är det det, varvtalsberoende, fuktighetsberoende, tempberoende etc...
 
Hej.
Jag gjorde ingenting åt förgasaren när jag fick den. Bara monterade och hoppades på det bästa. Jag ska efter alla helgerna plocka bort den igen och kolla att alla gummipackningar är ok. Satte i nya gängor till tändstiftet för att eliminera det felet åtminstone.
Har du någon ide´ om hur jag ska kunna kolla om det verkligen kommer fram soppa?
Kan det trots att jag får gnista vara fel på tändspolen? :confused:
 
Kawasaki/Nils skrev:
Kan det trots att jag får gnista vara fel på tändspolen? :confused:

Om det är tändspolefel uppträder symptomen allra först vid maximal fyllnadsgrad, dvs runt 6500 rpm och full gas. Går din hoj bra vid 6500 varv när du håller stumt så är din tändning frisk. Misständer den vid högre/lägre varvtal (men går bra vid 6500 varv) är det inte själva tändningen utan istället kabelglapp, fel bränsleblandning eller annat knas.
 
Kawasaki/Nils skrev:
Hej.
Jag gjorde ingenting åt förgasaren när jag fick den. Bara monterade och hoppades på det bästa. Jag ska efter alla helgerna plocka bort den igen och kolla att alla gummipackningar är ok. Satte i nya gängor till tändstiftet för att eliminera det felet åtminstone.
Har du någon ide´ om hur jag ska kunna kolla om det verkligen kommer fram soppa?
Kan det trots att jag får gnista vara fel på tändspolen? :confused:
OK, jag tror jag missförstått dig... Hojen hade du sen tidigare, men du har nu köpt en/flera beggade förgasare, eller?

Det kan vara spole/kabel/tändhatt/stift trots att man får gnista, det är en sak att få stiftet att gnista i fria luften och en helt annan sak under högre kompression/"blöt" miljö.

andersbrink skrev:
Om det är tändspolefel uppträder symptomen allra först vid maximal fyllnadsgrad, dvs runt 6500 rpm och full gas. Går din hoj bra vid 6500 varv när du håller stumt så är din tändning frisk. Misständer den vid högre/lägre varvtal (men går bra vid 6500 varv) är det inte själva tändningen utan istället kabelglapp, fel bränsleblandning eller annat knas.
Är du hundra på det? Jag har uppfattningen att det kan vara annorlunda? Att överslag i spolen kan uppträda vid olika varv/spänningar? Jag är dock inte sämre än att jag kan ta tillbaka allt och hävda motsatsen :hihi. Då har jag lärt mig något nytt också!
 
Cykeln köpte jag utan att provköra den tidigt i våras. Den var ett ”rostpaket” med en hel del delar som saknades och som jag återställt så nära original som möjligt.
När jag fått hem den rev jag ner allt och lackade, byggde upp igen efter puts och genomgång.
Det är föst nu i December som jag provat att starta den och då uppträdde problemet med förgasaren.

Vad jag förstår av alla inläggen måste jag riva ut förgasarbryggan och gå igenom alla fyra som första åtgärd.

Kan någon förklara varför det kommer en hel del soppa ut genom slangen som sitter underst på förgasaren varje gång jag startat motorn?
 
Kawasaki/Nils skrev:
Cykeln köpte jag utan att provköra den tidigt i våras. Den var ett ”rostpaket” med en hel del delar som saknades och som jag återställt så nära original som möjligt.
När jag fått hem den rev jag ner allt och lackade, byggde upp igen efter puts och genomgång.
Det är föst nu i December som jag provat att starta den och då uppträdde problemet med förgasaren.

Vad jag förstår av alla inläggen måste jag riva ut förgasarbryggan och gå igenom alla fyra som första åtgärd.

Kan någon förklara varför det kommer en hel del soppa ut genom slangen som sitter underst på förgasaren varje gång jag startat motorn?
Kikade på sprängskissen som var länkad till tidigare. Exakt var går slangen in på den bilden?
Det låter som det kan vara orsaken till ditt problem, om det är så att det alltid kommer från samma förgasare! Ursäkta om jag är övertydlig, men bättre det än tvärsom.
I "koppen" (flottörhuset) som är längst ned på den bilden, så kall bensinen rinna/pumpas in. Det ska stå en bestämd mängd bensin i den, hela tiden (flottörnivå). För lite och för lite är inte bra. För att reglera den nivån finns en flottör, som skall stänga en ventil när rätt nivå nåtts. Om den ventilen (sätet eller nålen) inte tätar, så kommer det för mycket bensin in i förgasaren, nivån blir ör hög, och dels kan hojen gå dåligt, och sen brukar det finnas ett hål där överflödig soppa kan rinna ut. Jag skulle satsa på att din flottörventil inte stänger ordentligt, antingen för att ventilen är sliten, eller att det sitter skit i vden, eller i extremfallet att flottören i sig antingen är skadad (jmf med en flottör från en av de andra förgasarna, kan vara ett bleck som är snett, det kan t.o.m. vara en läcka i flottören, som gör att den innehåller soppa, och därmed är tyngre än den skall vara.

Kawasaki/Nils skrev:
Vad gör man åt det? Smörjer med 556?
Nja, den sköljs bort så snart du får soppa i förgasaren. Kika på bilden, flottören påverkar flottörventilen, se till att flottören kan röra sig fritt, testa att ventilen stänger genom att blåsa in i röret där soppan kommer in i förgasaren samtidigt som du lyfter flottören, det ska inte läcka in något då.
 

Bifogat

  • 1981KZ650H1US_C-9.JPG
    1981KZ650H1US_C-9.JPG
    54.9 KB · Visningar: 83
Nyheter
Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Back
Top