fortkörningsböter på 8000kr

'jag skulle hellre betala höga böter än att bli av med körkortet..... men det e ju jag.

Sen så får man säkert både böter o indragen lapp....
 
zilog skrev:
Jag har åkt en hel del i Tyskland, och där händer det en satans massa olyckor just pga. spontana filbyten med hög hastighetsskillnad. Såg väl krockade bilar med några mils mellanrum hela resan i somras.

Själv åker jag genom Tyskland ett par gånger varje år och jag ser inte mer olyckor där än i Sverige. Om det är under semestertider så är det oftast utlänningar (Svenskar bl.a) som är inblandade i olyckorna. Det är ju lite svårt med omställningen där att man måste ha koll bakåt när man ska köra om eller ligger i ytterfil...
 
Det är väl alkohol som är den största enskillda orsaken till olyckor i Sverige, eller är jag helt fel ute?


Låter ju då rimligt att ge sig på ALLA fortkörare oavsett nivån på fortkörningen. När det gäller pengar är staten jävligt snabb att agera men sup dig full regelbundet, skaffa dig ett trafikregister längre än en profisionell förbrytare, du kan till och med köra ihäl nån utan att konsekvenserna blir värre...sinnes. :kocko

För närvarande är väl straff satsen högre om du skjuter ihjäl en varg än om du mosar en unge under alkoholpåverkan. :huvet
 
Last edited:
Jag har faktiskt inte förstått varför man inte har fortkörningsböterna som dagsböter? I Finland har dom det, det var iofs i Finland som Nokias vd fick över 1 mille eller vad det var i böter...
 
Wagge skrev:
Jag har faktiskt inte förstått varför man inte har fortkörningsböterna som dagsböter? I Finland har dom det, det var iofs i Finland som Nokias vd fick över 1 mille eller vad det var i böter...

Att VD'n för Nokia får böter på 1'000'000kr känns lika mycket för honom
som när en vanlig arbetare får 1500kr i böter.

Skulle även VD'n få 1500kr i böter så skulle det inte kännas alls för honom och
han skulle kunna fortsätta att köra för fort dagligen och utsätta andra för fara.
 
zilog skrev:
Det känns surt med böter, men något måste göras så som det ser ut idag, att ha en högerfil som går i 90 knyck och en vänsterfil som går mycket fortare är inte bra för olycksrisken. Jag som håller hastighetsgränserna när jag jobbpendlar med bilen känner mig som ett villebråd i trafikjungeln varje dag.
Du är nog ganska ensam om att ha den synen på trafiken.... Du kanske har pensionärerna med dig, inte mer.... Det är inte många som ligger i 90 på 90-väg 70 på 70-väg o.s.v....... O speciellt inte i ytterfil...
 
Hellre fler kontroller än högreböter. Det ger ju att alkisarna har större chans att åka dit och få hjälp och på så sätt minskas dödligheten på vägarna.
 
vfsf skrev:
Jag tycker dock att resurserna borde läggas på "övrig trafikövervakning", såsom alkohol- och drogtester, beteende i trafiken osv. Tro mig, det finns allt för många som kör påverkade och fler som kör mer eller mindre livsfarligt fast de håller hastighetsbegränsingarna.

vad är farligast, köra drogad eller för fort?
 
zilog skrev:
Jag har åkt en hel del i Tyskland, och där händer det en satans massa olyckor just pga. spontana filbyten med hög hastighetsskillnad. Såg väl krockade bilar med några mils mellanrum hela resan i somras.

Svenskar ????? :D :rolleyes:
 
Klintan skrev:
12400:- i fortkörningsböter/Kontra tex 7000:- i skadestånd om du misshandlar någon???

Faaan vilket skruvat samhälle vi lever i!!
Inte konstigt att man har politikerförakt!!

Då stannar man, när farbror blå kliver upp och ska kassera in summan (12400++) så slår du helt enkelt ner honom. Smidigt eftersom du då både får kroppslig aktivitet efter hela dagen i bilen + att du får lägre böter. Blir det bättre :tummenupp ?

burner skrev:
Att VD'n för Nokia får böter på 1'000'000kr känns lika mycket för honom
som när en vanlig arbetare får 1500kr i böter.

Skulle även VD'n få 1500kr i böter så skulle det inte kännas alls för honom och
han skulle kunna fortsätta att köra för fort dagligen och utsätta andra för fara.

1 miljon svider nog i fickan oavsett vem du är..
 
Det var mycket snack om "oss stackars arbetare" som det skulle drabba så hårt. Förslaget är visserligen helt orimligt, men ingen tvingar er att köra för fort.

Har ni tröttnat på regeringens förslag kanske en del här borde byta bort sin "arbetar-stämpel" mot en "yrkes-stämpel"...
 
Varför är det orimligt?

Inte för att jag är stolt över det men jag kör alltid för fort, slutade titta på hastighetsmätaren för väldigt länge sen... Men jag tycker det vore helt rimligt med 8000kr böter för fortkörning. Men hastighetsgränserna borde höjjas då samtidigt. 140 på E4an tycker jag är lagom på de bitar där vägen e bra.
 
Jag körde alltid på körkortsgränsen (29+) tills jag började kolla på bensinförbrukningen, på mina 9 mil per dag gör en del i slutet av månaden. 110->140 på motorvägen gör 3 dl/mil för min del, är det rimligt att vi svenskar höjer vår redan höga bränsleförbrukning genom att bränna ännu mer bensin på luftmotstånd? Jag gnäller inte på de som kör för fort, utan ställer mig istället frågande till hur de motiverar den extra kostnaden.
 
vfsf skrev:
Jag tycker dock att resurserna borde läggas på "övrig trafikövervakning", såsom alkohol- och drogtester, beteende i trafiken osv. Tro mig, det finns allt för många som kör påverkade och fler som kör mer eller mindre livsfarligt fast de håller hastighetsbegränsingarna.


Håller jag verkligen med om! När det gäller "övrig trafikövervakning" skulle jag vilja se mycket mer övervakning av avstånd till framförvarande fordon. Lika mycket som man ökar den övervakningen kan man minska hastighetskontrollerna. Jag påstår, helt ovetenskapligt, att de är näst intill meningslösa ur trafiksäkerhetssynpunkt!
 
zilog skrev:
Jag som håller hastighetsgränserna när jag jobbpendlar med bilen känner mig som ett villebråd i trafikjungeln varje dag.

Jag håller med, jag som mcbud känner mig väldigt utsatt när alla andra svichar om mig, trots att jag håller högsta möjliga lagliga hastighet (var faktiskt uppe i 112 idag utan att närma mig framförvarande, det var otäckt). Dessutom trängs bilar ofta i köerna, hur ska man göra för att lösa det?
Hoppas böterna chockhöjs så man slipper alla galningar i trafiken.
 
zilog skrev:
Jag körde alltid på körkortsgränsen (29+) tills jag började kolla på bensinförbrukningen, på mina 9 mil per dag gör en del i slutet av månaden. 110->140 på motorvägen gör 3 dl/mil för min del, är det rimligt att vi svenskar höjer vår redan höga bränsleförbrukning genom att bränna ännu mer bensin på luftmotstånd? Jag gnäller inte på de som kör för fort, utan ställer mig istället frågande till hur de motiverar den extra kostnaden.

Då var du alltså en sån där "galning" i ytterfilen som skrämde slag på alla i innerfilen som körde så fint och lagligt? :fatta!

Vad det gäller förbrukningen så tycker jag att det är okey så länge det håller sig under 1,5/l milen.

:tuttar
 
zilog skrev:
Jag körde alltid på körkortsgränsen (29+) tills jag började kolla på bensinförbrukningen, på mina 9 mil per dag gör en del i slutet av månaden. 110->140 på motorvägen gör 3 dl/mil för min del, är det rimligt att vi svenskar höjer vår redan höga bränsleförbrukning genom att bränna ännu mer bensin på luftmotstånd? Jag gnäller inte på de som kör för fort, utan ställer mig istället frågande till hur de motiverar den extra kostnaden.

Precis! :Bugar Jag pendlar ca 40 mil/vecka, + övrigt körande. Till och från jobbet (E4 sthlm-södertälje) körde jag alltid ca 30+, där det gick. Följde iaf alltid rytmen i vänsterfilen. Sen började jag hålla hastighetsgränserna, ca 80 på 70, 90 på 90 och 90-100 på 110. Jag förlorar 1-2 min, på 4 mil! Men bilen drar ca 1-1,5 dl mindre pga mycket mjukare körsätt.
Säg att jag kör 3000mil/år och tjänar 1dl/mil = 300l bensin á 11kr i snitt = 3300 skattade pengar, eller 6600 oskattade! På dom fyra milen tjänar jag 4,40, på 2 min (lågt räknat) det ger en timlön på 132 kr, helt ok! :)
Bättre för min plånbok, bättre för miljön och antagligen mycket säkrare :)
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top