Fortkörningsböter chockhöjs

Kommer det hjälpa och isåfall är det rätt?

• Antal röstningar
    0
Jag har betalat över 7000 i böter det räcker bra de :gnissla jag måste nog sluta vara så snäll och stanna.

Rigge skrev:
Jag har betalat över 7000 i böter det räcker bra de :gnissla jag måste nog sluta vara så snäll och stanna.
Tror risken är stor att många kommer välja att inte stanna om fortkörningsböter fördubblas.

honkiie skrev:
Är det bra att markera "brott som utsätter andra för fara" eller anser ni att det är fel att ytterligare kriminalisera helt vanligt beteende?

Ja, det är det enda sättet att få bukt med ett problem. Man kan ju inte heller avkriminalisera ett beteende bara för att majoriteten håller på med det. Ett samhälle byggs på konceptet att brott innebär straff, varför folk försöker hålla sig till lagen.

Om jag tror att antalet fortkörningar kommer minska? Nej, det är för liten höjning för det. Att åka fast är inte något folk räknar med i regel, utan det är en smäll man får ta om det händer. Det kommer inte att förändras i och med detta.

McB skrev:
Ja, det är det enda sättet att få bukt med ett problem. Man kan ju inte heller avkriminalisera ett beteende bara för att majoriteten håller på med det. Ett samhälle byggs på konceptet att brott innebär straff, varför folk försöker hålla sig till lagen.

Om jag tror att antalet fortkörningar kommer minska? Nej, det är för liten höjning för det. Att åka fast är inte något folk räknar med i regel, utan det är en smäll man får ta om det händer. Det kommer inte att förändras i och med detta.
Det hjälper heller inte att kriminalisera 50% av befolkningen (påhittad siffra)

Det bästa är att låta det vara som det är, inte många kommer att sluta
köra för fort pga det här tror jag, tvärtom kommer många att få problem
med räkningar osv pga högre bötesbelopp.

Att låta problemet vara som det är nu, dvs någorlunda under kontroll,
är ibland det bästa.

I det allmänna rättsmedvetandet är inte fortkörning ett speciellt allvarligt brott, om det inte sker utanför ett dagis eller skola där dagisungen(tm) kan springa ut.

Detta till skillnad från tex rattfylla som ju egentligen är samma sak, ett beteende som innebär riskhöjning i trafiken.

Frågan är om man ändrar på det allmänna rättsmedvetandet genom lite höjda böter. Jag är rätt tveksam faktiskt.

Som notorisk fortkörare så är det väl bara att bita i det sura äpplet och rikta in sig på högre böter. Är väl inte så väldigt förvånande att detta förslaget skulle komma förr eller senare även om jag inte tror att det kommer att ha någon större effekt. I det stora hela är dessutom inte böter en väldigt stor del av budgeten för att köra sporthoj så en eller två klarar jag nog utan att klaga. :rolleyes:
Men jag undrar också lite varför det blir så negativa reaktioner på SH för detta? :va Generellt verkar det ju vara som att hållningen här är att vi behöver hårdare straff i Sverige, de enda två undantagen verkar vara fildelning och fortkörning. Finns ju en tråd där en del ondgör sig över rattonykterhet för att det utsätter andra för fara, borde inte samma argument vara ok för en skärpning i förhållande till fortkörning?

Jag tror nog att det kan bidra till minskad fortkörning.

När jag bodde i Sverige var jag aldrig orolig för att bli dömd för fortkörning, iom att bötesbeloppen är så låga. Därmed körde jag också därefter... Lappen ville man ju inte bli av med, men 29+ var nog mer regel än undantag. Har nästan lite dåligt samvete för att jag aldrig åkte fast... :rolleyes:

Numera försöker jag hålla hastigheten så gott det går, pga att antalet prickar du får i trafikregistret påverkar din försäkring negativt. Enkelt, men effektivt.
Bidrar detta i sin tur då till mer smitningar? Tror inte det. Risken finns ju att man åker fast och blir batongklubbad eller, i värsta fall, hånad av Herr Ringart som "kvällsunderhållning".

Sheriffen är inte att leka med... :gnissla

Bötesstraffen för fortkörning tycker jag skall stå i paritet med övriga straff.
Nu är ju fortkörning sett som ett allvarligt straff och det behöver stävjas, gärna på motorväg dessutom...

Man tänker sig kanske för lite extra innan man lägger på momsen men jag tror effekten av böteshöjningen inte minskar fortkörning. Däremot blir det lite extra pengar till staten.

/F

Klart att det hjälper.

Dom flesta fartkontroller är ju på ställen där trafiken är hög och olyckorna många, och där ska man inte tokköra.

Att smitningar skulle öka är rätt försumbart eftersom majoriteten stannar när snuten säger det och det bara är en liten klick balla sporthojare som anser sig stå över lagen och drar ifrån snuten.

Har personligen åkt fast en gång trots en årlig körsträcka på över 4000mil. Antagligen för att man väljer sina tillfällen att åka fort.

Ungefär allt vad det gäller hastighetsbegränsningar är ju helt snepippat... Utan för skolor och dagis m.m. är det ju helrätt att det är låg hastighet, där håller man ju verkligen koll när man ser 30 skylten! Det är ju såpass korta sträckor med...

Men motorvägar, det är ju sjukt, om det är vinter, lite småhalt, mörkt och tung trafik, så får man hålla 110 och ingen säger nått om det, är det tort och fint, bra sikt, lite trafik osv, så får man ändå bara hålla 110, bevisar inte det hur fel systemet är? Men det är klart, skulle det bli en ändring så skulle man aldrig höja hastigheten, utan sänka när förhållandena är sämmre...

Mina erfarenheter av motorvägskörning säger mig att det är inte själva hastigheten som är nått stort problem, utan hastighetsskillnaden mellan fordon... håller man tex 150 så närmar sig lastbilar fort, därimot blir iaf jag bra mycket mer skärpt om jag kör lite för fort, när jag ligger bakom nån sölkorv på vägen känns det som man slutar tänka för allt känns som det går i slowmotion, känns farligt helt enkelt. Vet att det låter som en dålig ursäkt till att köra för fort, men det känns tyvärr så... Och jag tror knappast jag är ensam. Höj hastigheten och folk blir mer konsentrerade och skärpta, det är iaf vad jag tycker, när det gäller motorväg! Dock behöver fenomenet lastbilar en lösning. Hur funkar det egentligen på autobahn i tyskland? Visst, vägarna har fler körfält osv, men trafiken är därefter med....

Hörde nått rykte om att man hade höjt hastighetsbegränsningen på nån sträcka i danmark, med lägre olyckor som resultat, nån som vet om det stämmer?

BTW, När man åker väg 40 mellan götet och JKPG, så ser man på ett ställe en stor skylt där det står nått i stil med "Olycksdrabbad väg! Kör försiktigt". Det känns rätt komiskt, man kan slänga ut 4 miljarder på ett skitprojekt som vägtullarna i stockholm, men man snålar o sätter upp en fattig skyltjäkel istället för att bygga en vettig väg och dra ner olycksstatistiken kraftikt på den vägsträckningen!

Det var på tiden! Sätt åt packet bara. Vi måste sluta dalta med återfallsförbrytare som gång på gång visar att de skiter i alla lagar och bara flinar när de sticker från polisen. Borde bli internering efter tredje resan. Jag är inte den som inte vill ge en kille en andra chans men nog är nog. Fattar man inte efter andra gången så hör man hemma bakom lås och bom på vatten och bröd :mad: :yoparty

Bingo skrev:
Det var på tiden! Sätt åt packet bara. Vi måste sluta dalta med återfallsförbrytare som gång på gång visar att de skiter i alla lagar och bara flinar när de sticker från polisen. Borde bli internering efter tredje resan. Jag är inte den som inte vill ge en kille en andra chans men nog är nog. Fattar man inte efter andra gången så hör man hemma bakom lås och bom på vatten och bröd :mad: :yoparty

Flytta till thailand (tror det va där) Där är det dödsstraff 3 gången då åker ditt för vilket skit brott som hälst. Typ en fattig snor en fukt på en marknad.
lär du inte lärt dig andra gången lär du di inte tredje resonerar dom..

Personligen tycker jag inte att som som kör upp till 30 kmh för fort är det största problemet.. (Där över ryker väll fortfarande kortet eller?)

prulle skrev:
Flytta till thailand (tror det va där) Där är det dödsstraff 3 gången då åker ditt för vilket skit brott som hälst. Typ en fattig snor en fukt på en marknad.
lär du inte lärt dig andra gången lär du di inte tredje resonerar dom.

Det där påståendet får du nog leta upp en källa för att bevisa, för så fungerar det inte i Thailand enligt min vetskap.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg