Ungefär allt vad det gäller hastighetsbegränsningar är ju helt snepippat... Utan för skolor och dagis m.m. är det ju helrätt att det är låg hastighet, där håller man ju verkligen koll när man ser 30 skylten! Det är ju såpass korta sträckor med...
Men motorvägar, det är ju sjukt, om det är vinter, lite småhalt, mörkt och tung trafik, så får man hålla 110 och ingen säger nått om det, är det tort och fint, bra sikt, lite trafik osv, så får man ändå bara hålla 110, bevisar inte det hur fel systemet är? Men det är klart, skulle det bli en ändring så skulle man aldrig höja hastigheten, utan sänka när förhållandena är sämmre...
Mina erfarenheter av motorvägskörning säger mig att det är inte själva hastigheten som är nått stort problem, utan hastighetsskillnaden mellan fordon... håller man tex 150 så närmar sig lastbilar fort, därimot blir iaf jag bra mycket mer skärpt om jag kör lite för fort, när jag ligger bakom nån sölkorv på vägen känns det som man slutar tänka för allt känns som det går i slowmotion, känns farligt helt enkelt. Vet att det låter som en dålig ursäkt till att köra för fort, men det känns tyvärr så... Och jag tror knappast jag är ensam. Höj hastigheten och folk blir mer konsentrerade och skärpta, det är iaf vad jag tycker, när det gäller motorväg! Dock behöver fenomenet lastbilar en lösning. Hur funkar det egentligen på autobahn i tyskland? Visst, vägarna har fler körfält osv, men trafiken är därefter med....
Hörde nått rykte om att man hade höjt hastighetsbegränsningen på nån sträcka i danmark, med lägre olyckor som resultat, nån som vet om det stämmer?
BTW, När man åker väg 40 mellan götet och JKPG, så ser man på ett ställe en stor skylt där det står nått i stil med "Olycksdrabbad väg! Kör försiktigt". Det känns rätt komiskt, man kan slänga ut 4 miljarder på ett skitprojekt som vägtullarna i stockholm, men man snålar o sätter upp en fattig skyltjäkel istället för att bygga en vettig väg och dra ner olycksstatistiken kraftikt på den vägsträckningen!