Fortkörningböter, Fortkörningsförsäkring?

NisseNutz

Ny säsong, ny hoj!
Gick med
18 Aug 2006
Ort
Södertälje
Hoj
Trajja TT600 -00
Jahopp, då har man åkt på sin första fortkörningsbot. 80 på 50 väg så prislappen hamnade på 3600kr :huvet

När jag insett att det skjutit mig med lasern gjorde jag ett litet smitförsök i form av att svänga in på ett ställe och gömma mig. Efter 5 min skulle jag smyga iväg lite snyggt men möttes av 2 MC-poliser *suck*

Fick precis behålla kortet. Den ena sa att jag skulle få blåsa nykterhetstest och de andra sa att hojen va avställd. Varpå jag förklarade att jag ställt på den idag.

När jag sen fick åka slog det mig att jag inte fick blåsa och de trodde på att jag ställt på den utan något bevis.

Denna incident fick mig att tänka på dessa företag som betalar böter åt en. Kanske inte är så dumt?

Hur behandlas sånahära ärenden av dessa företag? Vad kollar dem upp med polisen innan de betalar? datum, polis, mig?

Vill veta så mycket som möjligt.

Mvh En 3600kr fattigare student
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Jahopp, då har man åkt på sin första fortkörningsbot. 80 på 50 väg så prislappen hamnade på 3600kr :huvet

När jag insett att det skjutit mig med lasern gjorde jag ett litet smitförsök i form av att svänga in på ett ställe och gömma mig. Efter 5 min skulle jag smyga iväg lite snyggt men möttes av 2 MC-poliser *suck*

Fick precis behålla kortet. Den ena sa att jag skulle få blåsa nykterhetstest och de andra sa att hojen va avställd. Varpå jag förklarade att jag ställt på den idag.

När jag sen fick åka slog det mig att jag inte fick blåsa och de trodde på att jag ställt på den utan något bevis.

Denna incident fick mig att tänka på dessa företag som betalar böter åt en. Kanske inte är så dumt?

Hur behandlas sånahära ärenden av dessa företag? Vad kollar dem upp med polisen innan de betalar? datum, polis, mig?

Vill veta så mycket som möjligt.

Mvh En 3600kr fattigare student

tagen.se gäller bara på 70-sträckor och uppåt så där hade du kammat noll..

Edit: http://tagen.se/villkor.htm
 

xt_660

pendlar mest
Gick med
20 Mar 2006
Ort
Stockholm
Hoj
*hojlös*
3600kr.. fy fan va vidrigt! Där har man en jävligt schysst hjälm liksom..
man får passa sig! :tummenupp
 
Last edited:

duw@n

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2007
Ort
Gislaved
Hoj
Honda CBR 600 Fi
80 på 50-väg!? :7peta Finns anledningar till att det är utmärkt som 50-väg, såsom gångtrafikanter, skymda infarter, cyklister, mkt trafik etc. etc. Håll hastigheten när du kör på sådana vägar! :huvet
 
Last edited:

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
80 på 50-väg!? :7peta Finns anledningar till att det är utmärkt som 50-väg, såsom gångtrafikanter, skymda infarter, cyklister, mkt trafik etc. etc. Håll hastigheten när du kör på sådana vägar! :huvet

Jo tex den breda landsvägen från torsby och ut, på värmdö omgiven av skog är ju jäkligt nerlusad av fotfolk och små rosa hundar, därför är just den sträckan 50.
 

duw@n

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2007
Ort
Gislaved
Hoj
Honda CBR 600 Fi
Jo tex den breda landsvägen från torsby och ut, på värmdö omgiven av skog är ju jäkligt nerlusad av fotfolk och små rosa hundar, därför är just den sträckan 50.

Ja då kan du ju ringa till vägverket o klaga så att dom flyttar 70-skyltarna lite närmare samhället så att du kan gasa på lite tidigare, för där finns inga cyklister eller rosa hundar..
 

NisseNutz

Ny säsong, ny hoj!
Gick med
18 Aug 2006
Ort
Södertälje
Hoj
Trajja TT600 -00
80 på 50-väg!? :7peta Finns anledningar till att det är utmärkt som 50-väg, såsom gångtrafikanter, skymda infarter, cyklister, mkt trafik etc. etc. Håll hastigheten när du kör på sådana vägar! :huvet

Om man ser väger förstår man. Utkanten av stan och tvåfilig. Inga korsningar utan bara en lång raka. Alla kör 70 där normalt sett, men inte idag :mad:
 
Last edited:

PeterNorth

Bannad
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 625 -06
Finns en anledning till att poliserna i 7/10 fall står på en 30/50-sträcka. Ett hett tips är att inte köra fortare än skylten säger på vägar du inte känner till.
 

njelger

Guest
80 på 50-väg!? :7peta Finns anledningar till att det är utmärkt som 50-väg, såsom gångtrafikanter, skymda infarter, cyklister, mkt trafik etc. etc. Håll hastigheten när du kör på sådana vägar! :huvet

jag tror nog det är lite skillnad på Gislaved o Stockholm. Här kan 3-filiga (motorvägar) vara 50 bara för att.
 

NisseNutz

Ny säsong, ny hoj!
Gick med
18 Aug 2006
Ort
Södertälje
Hoj
Trajja TT600 -00
Finns en anledning till att poliserna i 7/10 fall står på en 30/50-sträcka. Ett hett tips är att inte köra fortare än skylten säger på vägar du inte känner till.

Så sant så. Men man blir lite bekväm när man åkt hem ifrån plugget varje dag i snart två år nu utan att se skymten till polis vid vägen.

Sen om folk skulle se hur vägen ser ut men inte se någon skylt skulle nog iaf 80% gissa på 70-sträcka.

Så moralkakor behöver jag inte men vill ni andra så ös på bara.

Vore kul om någon kunde svara på min fråga också eller om någon rent av har en sådan försäkring och fått böter också. Någon?
 

Robban W

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
cbr600, gsx750r, xrv750
Så sant så. Men man blir lite bekväm när man åkt hem ifrån plugget varje dag i snart två år nu utan att se skymten till polis vid vägen.

Sen om folk skulle se hur vägen ser ut men inte se någon skylt skulle nog iaf 80% gissa på 70-sträcka.

Så moralkakor behöver jag inte men vill ni andra så ös på bara.

Vore kul om någon kunde svara på min fråga också eller om någon rent av har en sådan försäkring och fått böter också. Någon?

Men även om du har en försäkring så lär ju lappen ryka om du blir fast mer än 3 ggr. o även om du kör snabbare än 30 km/h över gränsen.

Jag menar bara om man ska försöka hålla sig inom gränsen för att behålla körkortet så måste man ju hur som helst kolla på mätaren hela tiden och oroa sig för vad som kan gömma sig bakom nästa krök.

Bättre att du alltid är berädd på att visa upp din allra trevligaste sida om du skulle träffa på polisen, så har jag klarat mig från flera böter.
 

duw@n

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2007
Ort
Gislaved
Hoj
Honda CBR 600 Fi
jag tror nog det är lite skillnad på Gislaved o Stockholm. Här kan 3-filiga (motorvägar) vara 50 bara för att.

Har väldigt svårt att tro att vägverket sätter ut 50-skyltar bara för att jävlas utan någon som helst anledning. Även om kanske du tycker att det är helt idiotiskt så tror jag att det finns någon anledning till att det är utmärkt som 50-väg. Men struntsamma, kör som du vill. Personligen kör jag alltid extra försiktigt på 30/50-vägar, inte pga polis utan pga olycksrisken, inte bara för att jag kan skada mig själv utan också andra.
 

martin77

Medlem
Gick med
5 Oct 2005
Ort
Göteborg
Hoj
såld men letar ny som bäst...
Jahopp, då har man åkt på sin första fortkörningsbot. 80 på 50 väg så prislappen hamnade på 3600kr :huvet

När jag insett att det skjutit mig med lasern gjorde jag ett litet smitförsök i form av att svänga in på ett ställe och gömma mig. Efter 5 min skulle jag smyga iväg lite snyggt men möttes av 2 MC-poliser *suck*

Fick precis behålla kortet. Den ena sa att jag skulle få blåsa nykterhetstest och de andra sa att hojen va avställd. Varpå jag förklarade att jag ställt på den idag.

När jag sen fick åka slog det mig att jag inte fick blåsa och de trodde på att jag ställt på den utan något bevis.

Denna incident fick mig att tänka på dessa företag som betalar böter åt en. Kanske inte är så dumt?

Hur behandlas sånahära ärenden av dessa företag? Vad kollar dem upp med polisen innan de betalar? datum, polis, mig?

Vill veta så mycket som möjligt.

Mvh En 3600kr fattigare student

http://www.dontworry.se
 

silverpilen740

Kör inte sporthoj för skoj skull /200+
Gick med
4 May 2004
Ort
Kungälv/Göteborg
Hoj
GSXR-1000 K6
kör du bara i 80 på 50 väg :arsele

Hade du kunnat klara dig tro om du väntat kvar lite längre? lär nog aldrig glömma när jag och kompisen kommer i en kontroll på 70 väg.. jag smet av han fortsatte rätt fram. Jag smet in på en tomt och stod och skaka i säkert 1h .... ringde sedan kompisen som åkt fast för 137km/h =/ Polisen hade sagt, din smitande kompis hade vi ingen mätning på... skrämd blev man i alla fall körde nog dock bara i 71 på sin höjd :tungan
 

Kawwa

Sporthojsnörd
Gick med
13 Mar 2004
Ort
Flytt Sthlm
Hoj
Sukka gixxer 600 K6
80 på 50-väg?

Då hade du tur att du bara fick 3600 i bot. 1 ynka km/h till och lappen hade varit adjöss!
 
Nyheter
2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Top