fortkörning

Gixxer 1000

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ktm 690 enduro -15
Fick ett brev idag med frågan vem som kört min bil för fort förbi en kamera, måste man svara på det ?
Det sorgliga är att det inte alls var en fortkörning utan en annan bil som körde om precis vid kameran.

vet inte men säg att det var din döda pappas kompis hustrus ex som körde bilen:)

Om det syns två bilar på bilden slänger de bilden och lägger ner ärendet direkt.
Om den omkörande bilen inte syns är det korkat nog din skyldighet att bevisa att du inte körde för fort.
Är det inte du på bilden är det bara att kasta eller hitta på nåt om att du inte vet vem det är.
Är det du på bilden kan du testa att neka och dra fallet till tingsrätten.

vad jag har hört så kollar de foton på bilens ägare, och familj om det inte är ägaren på bilden. biluthyrningsfirmor brukar lämna ut uppgifter till polisen om vem som hyrt den och slänga på några hundra kronor extra för arbetet på räkningen. utöver den nära familjen så har de ingen möjlighet att leta igenom mer(de har tydligen inte samma häftiga system som i amerikanska filmer med en datorn som gör jobbet:) )

Fick ett brev idag med frågan vem som kört min bil för fort förbi en kamera, måste man svara på det ?
Det sorgliga är att det inte alls var en fortkörning utan en annan bil som körde om precis vid kameran.

jag åkte på ett sådant en gång...jag hade solglasögon på mig o sa att jag inte visste vem det var ...jag hade bilen till salu o det var säkert dom som provkörde den som körde fort.....dom la ner ärandet...det var säkert för att dom inte kunde fastställa utseendet på personen bakom ratten.:yoparty

Behöver man ens svara? Jag har inte koll på hur det funkar juridiskt (ska kolla senare).

Säg att du inte vet vem det var, det räcker. Det kan aldrig bevisas, om det inte syns tydligt på bilden, vem den skyldige är.

Ska inte de där reglerna ändras så att fordonets ägare alltid står som ansvarig? Om de gör det täpper de till ganska många av ovan nämnda kryphål.

Ska inte de där reglerna ändras så att fordonets ägare alltid står som ansvarig? Om de gör det täpper de till ganska många av ovan nämnda kryphål.

Jo, men hur ska man då bära sig åt med t.ex. körkortsindragningar? Principen är ju att föraren är ansvarig. Om du istället flyttar ansvaret till ägaren, så kan det bli mycket fel.

Om det syns två bilar på bilden slänger de bilden och lägger ner ärendet direkt.
Om den omkörande bilen inte syns är det korkat nog din skyldighet att bevisa att du inte körde för fort.
Är det inte du på bilden är det bara att kasta eller hitta på nåt om att du inte vet vem det är.
Är det du på bilden kan du testa att neka och dra fallet till tingsrätten.

Jag satt i passagerar stolen, därför vet jag att det inte var en fortkörning, men hur bevisar man det, det går väl inte?

När jag frågade min broders flickvän som varit på studiebesök (med finansdepartementet, inte en snorig åttondeklass) på stället där dessa kort hamnar så sade chefen eller vem fan det var där att breven där skickas ut när det inte är säkert vem som körde och märkligt nog så svarar dom flesta "Ja, jag erkänner, jag körde för fort. Det var dumt..."
Om man inte erkänner går det oftast inte längre.

Källan är som sagt en av mina nära vilket gör det lätt för mig att lita på uppgifterna. :)

Jag kan ju inte GARANTERA att det verkligen är på detta vis men tror på det och kommer agera därefter.

Tills någon annan berättar nått som låter vettigare förstås...

Svara inte och om det ringer nån eller om det kommer nåt nytt brev så skyll på att du inte har fått nåt brev tidigare och att du inte vet vad dom pratar om... Jag skyller alltid på posten när man ska rädda sitt eget skinn... :)

Jag har varit till Polisen på förhör efter att min bil passerat två kameror samma dag.
Jag förklarade att jag inte ville säga vem som kört.
Polismannen ifråga var en erfaren man som hade förstånd att välja sina krig så han svarade: Jaha, ja det behöver du ju inte heller!
Därefter frågade han ytterligare lite kring det hela innan han höll ett uppläxande tal att vidarebefodra till min kompis som kört.

Nyheter
Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

Back