Fortkörning!

SuckiSucki

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2005
Hoj
Sv 650
Körde lite för fort med bilen förut.Fick lite böter men det som oroar mig för om mckortet kan ryka..
Har ju prövotid kvar på mckortet och det vore inte kul om det drogs in..
Har ingen aning om detta,så jag hoppas nån kan hjälpa mig.
Körde 87 på 70-väg... :huvet

SuckiSucki skrev:
2045223 Körde lite för fort med bilen förut.Fick lite böter men det som oroar mig för om mckortet kan ryka..
Har ingen aning om detta,så jag hoppas nån kan hjälpa mig.
Körde 87 på 70-väg... :huvet

Under prövotid så ryker alla behörighet oavsett om du körde för fort på mc eller bil fråg mig som vet, har blivit av med den lilla rosa 3ggr pga fort körning.

Så länge man inte skriver på nåt på plats eller erkänner så är du i det gröna men skriver du på är det lika med att "ja jag körde för fort"

kolla på www.trafikjuristen.se där lär du finna svar på nästan alla dina frågor ang. trafikförseelser.

Under prövotid så ryker kortet för det minsta lilla trafikförseelsen.

High_Velocity skrev:
2045248
Under prövotid så ryker kortet för det minsta lilla trafikförseelsen.

säker på det? Har nämligen för mig att skillnaden endast är att du med prövotid förlorar kortet helt, medan du annars hade klarat dig med indragen lapp....

mini-knutten skrev:
2045265 säker på det? Har nämligen för mig att skillnaden endast är att du med prövotid förlorar kortet helt, medan du annars hade klarat dig med indragen lapp....

Du har rätt. :) Har också gjort bort mig litegranna en gång i tiden. :)

-------------------------------------------------------------------------

Under prövotid så ryker kortet för det minsta lilla trafikförseelsen.[/QUOTE]

Nej. :D Om inte dom poliser du träffat på tyckt att du varit direkt olämplig att ha kvar det :rolleyes:

mini-knutten skrev:
2045265 säker på det? Har nämligen för mig att skillnaden endast är att du med prövotid förlorar kortet helt, medan du annars hade klarat dig med indragen lapp....

Japp, och dessutom har man inte prövotid på varje behörighet, prövotiden är från första gången man tog någon som helst behörighet. Dvs, har man haft bilkört i 3 år när man skaffar hojkort så har man ingen ny prövotid! :fakta

mini-knutten skrev:
stämmer, man blir inte av me kortet.. gäller precis som vanligt.. har själv åkt dit 2 ggr för fortkörning och massa annan skit när ja hade prövotid.. men de händer ingenting!

Showtime skrev:
2045293 stämmer, man blir inte av me kortet.. gäller precis som vanligt.. har själv åkt dit 2 ggr för fortkörning och massa annan skit när ja hade prövotid.. men de händer ingenting!

Stämmer, om man har prövotid spelar ingen i detta fallet.
Om man inte har prövotid och kör så pass fort att man blir utan kort i ex. 3månader får man sedan tillbaka det, medans om man har prövotid måste ta om kortet efter 3 månader.

Showtime skrev:
2045293 stämmer, man blir inte av me kortet.. gäller precis som vanligt.. har själv åkt dit 2 ggr för fortkörning och massa annan skit när ja hade prövotid.. men de händer ingenting!

Så jag får behålla kortet då eller??Mc kortet menar jag..

Hoztic skrev:
2045289 Japp, och dessutom har man inte prövotid på varje behörighet, prövotiden är från första gången man tog någon som helst behörighet. Dvs, har man haft bilkört i 3 år när man skaffar hojkort så har man ingen ny prövotid! :fakta

Word. :)
Och medans vi ändå briljerar med körkortsinformation så kan man lägga till att om du har avverkat 1 år av prövotiden, blir av med kortet och får ta om det så fortsätter du på den gamla prövotiden när du tagit det "nya" kortet. D.v.s du har bara 1 år kvar.
(ev. 4 år om du tog det nyligen, för dom jäklarna har väl ändrat till 5 års prövotid nu) :)

SuckiSucki skrev:
2045307 Så jag får behålla kortet då eller??Mc kortet menar jag..

Fick du behålla bilkortet så: ja. oroa dig inte :)

SuckiSucki skrev:
2045223

Det finns ingen separat prövotid för mc-kortet. Tog du det samtidigt som B-kortet så kan du ha prövotid kvar, men tog du mc-kortet efter B-kortet så får du inte ytterligare en prövotid.

Keyser Soze skrev:
2045334 Det finns ingen separat prövotid för mc-kortet. Tog du det samtidigt som B-kortet så kan du ha prövotid kvar, men tog du mc-kortet efter B-kortet så får du inte ytterligare en prövotid.

Fy fan vad skönt att höra!!Hann bli bra nervös ett tag där!
Då är sommaren i säkerhet!
Tack ska ni ha alla för hjälpen

Jag åkte också fast för fortkörning i fredags. Det polisen sa till mig var att jag i polisens ögon får en ny prövotid tills dess att fortkörningen preskiberas och det tar 2 år!!!
Surt att bli 1000:- fattigare bara för att man för en gångs skull glömt polisradiofronten hemma :gnissla

Samma regler för prövo tid som utan prövo tid.
Enda skillnaden.
Du behöver ta om hela kortet.
Alltså 30 km/h för fort på 50-xxx
20 km/h på 30 väg.

Freddola skrev:
2045511 Samma regler för prövo tid som utan prövo tid.
Enda skillnaden.
Du behöver ta om hela kortet.
Alltså 30 km/h för fort på 50-xxx
20 km/h på 30 väg.

ingen garanti att köra 49 på 50 väg dom kan ta ditt kort då du kör 40km/h också (på 30väg) kan bedöma din hastighet i förhållande till omgivnig som oläplig bla bla (vad jag hört:))

Släng upp en bild på skiten så man får se nu!

Mr Helmut skrev:
2045515 ingen garanti att köra 49 på 50 väg dom kan ta ditt kort då du kör 40km/h också (på 30väg) kan bedöma din hastighet i förhållande till omgivnig som oläplig bla bla (vad jag hört:))

Släng upp en bild på skiten så man får se nu!

Bild kommer inom kort.
Ska ut o köra i helgen också antagligen =)!

Red skrev:
2045311 Word. :)
Och medans vi ändå briljerar med körkortsinformation så kan man lägga till att om du har avverkat 1 år av prövotiden, blir av med kortet och får ta om det så fortsätter du på den gamla prövotiden när du tagit det "nya" kortet. D.v.s du har bara 1 år kvar.
(ev. 4 år om du tog det nyligen, för dom jäklarna har väl ändrat till 5 års prövotid nu) :)

Så var det minsann inte för mig. Hade en månad kvar på prövotiden (bil) av tot 2 år när lappen rök. Blev av med kortet 5 mån och fick göra om. Efter detta hade jag 2 NYA års prövotid :huvet

Mig dom lurat lr ska man ha helt ny prövotid? :confused:

heke skrev:
2045562 Så var det minsann inte för mig. Hade en månad kvar på prövotiden (bil) av tot 2 år när lappen rök. Blev av med kortet 5 mån och fick göra om. Efter detta hade jag 2 NYA års prövotid :huvet

Mig dom lurat lr ska man ha helt ny prövotid? :confused:

Dom har inte lurat dig. Är ju självklart att du får två nya års prövotid, du klarade ju inte första prövotiden så du får en ny!

Klabbe85 skrev:
2045605 Dom har inte lurat dig. Är ju självklart att du får två nya års prövotid, du klarade ju inte första prövotiden så du får en ny!

Inte alls!
Enligt vägverket så fortsätter man på den gamla prövotiden när man fått det nya kortet. Det sa dom till mig och det stämde bra för den delen.
Blev tvungen att ringa och kolla för jag, precis som ni, hade hört massa olika saker. :)

Back